Deze site met de Bijbel, Catechismus en tal van andere kerkelijke documenten is volledig een leken-initiatief met goedkeuring van de Kerk, maar zonder enige financiële ondersteuning van die kant. En toch brengen we gratis wat de Kerk zegt over de heilsboodschap van Jezus Christus, de Zoon van God.
De kerkelijke documenten, vaak uit het Vaticaan, worden veelal vertaald en geplaatst op de site. Thema’s – verwijzingen naar samenhangende teksten – en Berichten worden geredigeerd. En de onderliggende techniek wordt geprogrammeerd. Allemaal vrijwilligerswerk dus!
Maar de servers, techniek etc., nodig om dit alles bij u te brengen, kost ca. €6.500 per jaar!
Helpt u mee de kosten van de website te dekken waardoor de site dit verdere jaar voor u beschikbaar zal zijn?
Een fiscaal aftrekbare (periodieke) gift is een mooie mogelijkheid.
Kindschap en heiligheid - vraaggesprek over het belang van de Eucharistische Aanbidding
Inhoudsopgave
- Kindschap en heiligheid - vraaggesprek over het belang van de Eucharistische Aanbidding
Rome, 8 september 2009 (ZENIT.org) - Interview met P. Jacques-Marie Guilmard, vice-voorzitter van de vereniging “Kindschap en heiligheid”
Het is dringend noodzakelijk de Aanbidding te herontdekken, zij is “onderwerping die verrukt is door Gods majesteit” en ze moet aan kinderen aangeleerd worden want “er is geen heiligheid zonder Aanbidding”. Van 26 tot 30 oktober organiseert “Kindschap en Heiligheid” in Paray-le-Monial een colloquium. Het staat onder de bescherming van kardinaal Saraiva Martins, prefect emeritus van de Congregatie voor de Heiligverklaringen.
Zenit - Wat is het thema van het colloquium? P. Guilmard – “Kindschap en Heiligheid” werd in het leven geroepen om de heiligheid van het kind te bevorderen vooreerst door de doctrinaire opleiding van ouders en opvoeders, door de sacramenten en door Aanbidding. We hebben dit jaar als thema gekozen: “Komt, laat ons Hem aanbidden”, de uitnodiging uit Ps. 94, om onderricht te geven over ‘Aanbidding en de zin van het sacrale”.
Zenit – Men gebruikt dikwijls het woord ‘Aanbidding”, maar wat betekent het in feite? P. Guilmard – De eerste betekenis is een diepe buiging met het hoofd tot op de grond. Het gaat om volledige onderwerping. In spirituele zin is Aanbidding “onderwerping die verrukt is door Gods Majesteit”. Zin voor het sacrale is de wezenlijke openheid van de mens voor de transcendente dimensie van God. “God alleen is Heilig. God alleen is de Allerhoogste.”
Zenit – Hoe verbindt u dit thema met de heiligheid van het kind? P. Guilmard – Heiligheid is een gave van God die de ziel van de mens omvormt als hij de genade zonder voorbehoud ontvangt. De heilige is iemand die de Heilige Geest meer en meer op Gods Zoon doet gelijken en wiens daden God verheerlijken. Kinderlijke eerbied voor God is het vertrekpunt om genade te ontvangen, zij is de voortdurende gist van het geestelijk leven en de voltooiing van de heiligheid in de hemel. Er is geen heiligheid zonder Aanbidding. Aanbidding is zowel een uitwerking van de heiligheid als één van de oorzaken ervan. Dit moet de kinderen geleerd worden.
Zenit – Aanbidding is dus altijd actueel? P. Guilmard – Ja, het moet steeds opnieuw gezegd worden. Voor elke mens is Aanbidding de eerste plicht vanaf zijn kindertijd, de doelstelling van zijn leven op aarde, het doel in de hemel. Maar nu de huidige samenleving, gewild of niet, de tekens van de aanwezigheid van het transcendente verwijdert, is het een dringende noodzaak Gods Majesteit voor de blik van de kinderen en hun ouders te brengen; er is een dringende nood aan Aanbidding. Het volstaat eraan te herinneren dat de mens een schepsel Gods is, een vrijgekocht schepsel en hij kan maar ten volle zichzelf zijn als hij de heerschappij van God erkent. Deze onderwerping die de grootheid en barmhartigheid van God erkent, geeft diepe vreugde die het hart verruimt. De mens wordt groter en wordt gelukkig door zich aan God te onderwerpen. Dat is het tegendeel van hoogmoed.
Zenit – Het tegendeel van hoogmoed is nederigheid. P. Guilmard – Ja, nederigheid is precies wat het schepsel past ten overstaan van Zijn Schepper. Zij bestaat erin op zijn plaats te gaan staan tegenover God en de anderen; zij loopt uit op Aanbidding. Maar de christen die zijn zwakheid kent, weet ook vanwaar zijn sterkte komt. Nederigheid, verre van te ontmoedigen, geeft dynamiek en wekt in ons een stoutmoedig vertrouwen, zo leert de heilige Theresia van het Kind Jezus met haar prachtige spiritualiteit. (...)
Zenit – U spreekt over de christen, maar niet de hele wereld is christelijk ... P. Guilmard – God bestaat, Hij is onze Leraar en Verlosser, zelfs als we het niet weten, zelfs als we zeggen geen god te hebben. Aanbidding is voor iedere mens een plicht. Het is de taak van de missionarissen en van hen die het Evangelie uitdragen, om elke mens tot Aanbidding te brengen. (...) missie is een kerkelijke dienst die Aanbidding beoogt. God zendt Zijn apostelen om het Evangelie uit te dragen opdat “de genade, door zich te vermenigvuldigen, de dankzegging bij een groter aantal mensen overvloedig doet toenemen tot Gods heerlijkheid” (2 Kor. 4, 15) [b:2 Kor. 4, 15]. Er is geen heiligheid zonder missionaire geest en er is slechts missie omwille van de heiligheid van de mensen en om God te aanbidden.
Zenit – Er zijn niet-christenen die hun god aanbidden. Wat is eigen aan christelijke Aanbidding? P. Guilmard – Enerzijds beweert de christen de ware God te aanbidden, anderzijds doet hij dat op een manier overeenkomstig de Drie-eenheid. De christen aanbidt iedere Goddelijke Persoon van de Drie-eenheid en hij aanbidt de Vader door Christus in de Heilige Geest. Meer nog, de christen – zo legt de heilige Johannes van het Kruis uit – neemt werkelijk deel aan de onderlinge verhoudingen in God. Tenslotte, doet de christen Aanbidding binnen de Kerk.
Zenit – Is het liturgie? P. Guilmard - Ja, de Aanbidding van de christen is altijd met liturgie verbonden. Liturgie, vooral de Mis, is namelijk de meest verheven handeling van Aanbidding: Christus verenigt zich met heel de Kerk om God Zijn Vader te verheerlijken. De liturgie geeft waarde aan onze Aanbidding; zij laat ons aanbidden “in geest en waarheid”. Zij is de gelegenheid om toegang te vinden tot het sacrale en binnen te treden in Gods heiligheid, omdat liturgie zowel een gave is van de genade als pedagogie van het sacrale. Deelnemen aan de grote doxologieën van de liturgie en aan het “Gloria Patri” is de beste Aanbidding en tegelijk de beste pedagogie tot Aanbidding, tot heiligheid en het leven van de Drie-eenheid. In de liturgie vindt de christen contact met sacrale realiteiten, personen, gebaren, kleding, tijden, plaatsen, enz.
Zenit – U spreekt over sacrale voorwerpen, wat is de hun rol bij de Aanbidding? P. Guilmard – De mens is zowat de hogepriester van het heelal en hij laat de lof die ieder ding aan God geeft door zijn bestaan zelf, tot de Schepper opstijgen, in die zin dat ieder ding Zijn grootheid manifesteert. (...) de wijsheid van de filosoof moet aan iedereen de zin van het reële kenbaar maken, zoals hij door God geschapen werd en waarin zijn beeld van God bestaat. De wijsheid der filosofen geeft een degelijk fundament aan de wijsheid van de heiligen.
Zenit – Zijn heiligen betere aanbidders? P. Guilmard – Er is vooreerst Onze Heer, Hij die als mens tot Zijn Vader bad. Vervolgens hebben we de engelen en heiligen, vooral Maria. (...) de Heilige Maagd leerde de kinderen tijdens Haar verschijningen in Pontmain, in Ile Bouchard, enz. aanbidden. Zij deed dat heel goed.
Zenit – Waarom is Maria degene die ons het best leert aanbidden? P. Guilmard – Maria heeft Haar Zoon, het Kind Jezus, getoond hoe te aanbidden; Zij, wiens onbevlekt wezen geen onzuiverheid kent die het gebed bezoedelt, dient ook als model voor de Kerk. Maar de vrouw is over het algemeen “degene die innerlijkheid voortbrengt”. (...) de vrouw is het hart van het mysterie van het christelijk huisgezin, omdat zij degene is die liefde vergaart; zij is verantwoordelijk voor de heiligheid van het huwelijk door haar trouw. Door haar aanhankelijkheid aan haar man, toont zij haar kinderen de waardigheid van hun vader; zij houdt het gezin bijeen en bereidt de kinderen erop voor de Vader bij uitstek, die in de hemel is, werkelijk te kennen.
Zenit – Heeft het gezin een zending voor de Aanbidding? P. Guilmard – Zeker, aangezien het gezin een kleine kerk (“ecclesiola”) is. (...) Het gezin heeft de taak de kinderen te leren “in Gods aanwezigheid te leven”. De kindertijd is een bevoorrechte tijd om te leren aanbidden en men stelt vast dat de kleinen ervan houden om lang in Aanbidding voor het Allerheiligste te blijven. Onlangs schreef een kind mij: bid opdat ik meer van Jezus zou houden.
Zenit – De Bijbel bevat veel voorbeelden van Aanbidding. P. Guilmard – (...) Al in het Oude Testament zeggen de psalmen dat de hemelen Gods heerlijkheid verhalen: op een zekere manier geeft de natuur de mensen het voorbeeld. Daarom is respect voor de schepping en voor het leven een eerbetuiging aan de Schepper. Vervolgens zond God Zijn Zoon in ons vlees met het oog op Zijn verheerlijking (Joh. 17) [[b:Joh. 17]]. Eens tot volwassen leeftijd gekomen, begon Jezus Aanbidding “in geest en waarheid” aan te leren. Hijzelf bad tot Zijn Vader en na Zijn hemelvaart zond Hij ons de Geest die in ons hart aanbidt. Vanaf Zijn geboorte is Jezus’ leven getekend door gebeurtenissen waarin Hij het onderwerp van Aanbidding is: de herders, de wijzen, vooral de engelen. De heilige apostel Thomas betuigt op de achtste dag na de verrijzenis publiek de Godheid van Jezus. Het Nieuwe Testament kondigt Jezus’ terugkeer aan in de heerlijkheid en de onderwerping van alle dingen aan de Zoon die Zichzelf zal onderwerpen aan Zijn Vader. Dat zal de grote liturgie zijn van de hemel, die hier beneden begint in kerken van steen. (...)
Zenit – Welke band ziet u tussen het godgewijde leven en Aanbidding? P. Guilmard – Godgewijden hebben het “ambt der Aanbidding”. Het godgewijde leven houdt het ambt in van de dienst om God te verheerlijken en voor het heil van de wereld te bidden (“lectio divina” en brevier) aangezien godgewijden God in de liturgie loven, gebruik makend van Zijn woord dat zij in de “lectio divina” overwegen. Bij kinderen moet de smaak voor het godgewijde leven ontwikkeld worden (zelfs indien iedereen vanzelfsprekend geen religieus of religieuze zal zijn).
Zenit – Wat is de band tussen Paray-le-Monial en het thema “Aanbidding”? P. Guilmard – Deze stad is het heiligdom van de Aanbidding omdat iedere Aanbidding door Jezus’ Heilig Hart gaat. (...) Over de “zin van het sacrale” spreken, is spreken over de gewoonte “in Gods aanwezigheid te leven”. Paray-le-Monial is een gezegend oord waar men deze aanwezigheid voelt. (...)
Zenit – Samengevat, wat is voor u het belangrijkste? P. Guilmard – In herinnering brengen dat de heiligheid van het kind door onderwerping gaat die verrukt is om Gods majesteit, zodat de kinderen (met hun ouders) voor God “een levende offergave tot lof van Zijn glorie” zouden zijn - naar het vierde Eucharistisch Hooggebed, ontleend aan de heilige Paulus.
vert. Sorores Christi bron: Zenit.org
Zie ook: www.aanbidding.nl voor de plaatsen waar in Nederland de Eucharistische Aanbidding plaats vindt.
Om RK Documenten te kunnen verbeteren is uw reactie zeer waardevol. Heeft u aanmerkingen of suggesties voor verbeteringen of bent u een fout tegen gekomen? Laat het ons weten.