• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

Lectionarium uit de "Oude Mis" gebruikt op de 'Zondag van het Woord van God'

(onepeterfive.com) - Eind september jongstleden verklaarde Paus Franciscus in zijn apostolische brief Paus Franciscus - Motu Proprio
Aperuit illis
Toen maakte Hij hun geest toegankelijk - Waarmee ingesteld wordt de Zondag van het Woord van God
(30 september 2019)
dat de derde zondag door het jaar in de Novus Ordo de "Zondag van het Woord van God" zou zijn. In zijn brief liet de paus de bijzondere vorm van eventuele vieringen over aan de plaatselijke kerken (niet bijzonder nuttig voor degenen onder ons die ziek zijn van improvisatie in de liturgie), maar benadrukte hij dat het woord van God op een of andere manier moet worden getroond. Paus Franciscus, Motu Proprio, "Toen maakte Hij hun geest toegankelijk" - Waarmee ingesteld wordt de "Zondag van het Woord van God", Aperuit illis (30 sept 2019), 3 Daarom zei het Vaticaan tijdens een persconferentie dat tijdens de H. Mis, die Paus Franciscus op deze nieuwe themadag zou celebreren in de Sint Pieter, "bij de plechtige intronisatie het Lectionarium gebruikt zal worden dat ook gebruikt werd bij alle zittingen van het Tweede Vaticaans Concilie".

In het verhaal van Vatican News staat dit feit onder het kopje "Vaticanum II Lectionary to be enthroned". Als men dit nieuwsbericht gewoon zou lezen, zou men de indruk kunnen krijgen dat het het post-Vaticaan II "lectionarium" is dat hier wordt genoemd. De titelpagina van dit boek verkondigt immers dat het "vernieuwd is bij decreet van het meest heilige Tweede Oecumenisch Concilie van het Vaticaan" (ex decreto sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum). Waar zou "Vaticanum II Lectionary" nog meer naar kunnen verwijzen?

Wat iedereen zich moet herinneren is dat het "Lectionarium van Vaticanum II" in feite hetgene is dat in het Concilie zelf, vóór de liturgische hervorming, werd gebruikt: met andere woorden, het traditionele lectionarium van de Romeinse Ritus dat nu als "Buitengewone Vorm van de Romeinse Ritus" bekend is.

  • Het traditionele lectionarium, met zijn eenjarige leescyclus - die pedagogisch en psychologisch veel meer geschikt is voor de lekengelovigen;
  • het traditionele lectionarium dat, door de jaarlijkse herhaling van de lezingen, degenen die deelnemen aan de liturgie in staat stelt de Bijbelse tekst te verinnerlijken en het woord van God erin tot leven te brengen {1};
  • het traditionele lectionarium, dat de hele boodschap van de Heilige Schrift bewaart en niet is geconstrueerd om te helpen door het wegzuiveren van 'harde' teksten {2}; 
  • het traditionele lectionarium, beproefd en bewezen in het leven van talloze heiligen die ons zijn voorgegaan.

En zo werd op de eerste 'zondag van het Woord van God' dit lectionarium getroond - dit lectionarium dat een plaats kreeg in de Novus Ordo van de Romeinse Ritus die de van eeuwen bestaande Vetus Ordo jammerlijk terzijde heeft geschoven. Degenen onder ons die het geluk hebben om regelmatig de usus antiquior bij te wonen en de mentale en spirituele voordelen van dat lectionarium te voelen, moeten zich verheugen in deze troonsbestijging van de liturgische traditie, en we moeten werken aan het herstel van deze grote schat voor de hele Romeinse Rite.

=====

{i} Zie voor deze twee punten Peter Kwasniewski's artikelen "Not More Scripture, but Different Scripture – Comparing the Old and New Lectionaries" (dat is de inleiding van mijn boek Index Lectionum: A Comparative Table of Readings for the Ordinary and Extraordinary Forms of the Roman Rite) en "A Systematic Critique of the New Lectionary.".

{ii} Peter Kwasniewski onderzoekt het klassieke voorbeeld hiervan in zijn artikel "The Omission that Haunts the Church — 1 Corinthians 11:27-29," maar zie ook mijn artikelen op New Liturgical Movement "Short Forms of the Readings: Distorting the Gospel?,": Lectio brevior and the Parable of the Talents' en 'Weeping and Gnashing of Teeth: A Curious Feature in the Reformed Lectionary."

Naar het artikel van: Matthew P. Hazell
Bron: OnePeterFive
Vertaling: redactie

Publicatiedatum: 28 januari 2020
Laatst bewerkt: 30 januari 2020


 

Uw bijdrage

RK Documenten wordt volledig beheerd door vrijwilligers. Om deze site te bekostigen zijn we afhankelijk van uw hulp.

Algemeen nut beogende instellingen

Help ons en doneer!

Uw donatie zal worden verwerkt door Stg. Mollie Payments.
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2020, Stg. InterKerk, Schiedam