Inhoudsopgave
- Toelichting bij de toespraken Vegliare con sollecitudine en Nell'ordine della natura
De toespraak tot de deelneemsters aan het congres van de Italiaanse katholieke unie van verloskundigen van 29 October is een uiterst belangrijk document. Met de toespraak te Rome, die gehouden werd op 26 November en die aanvult, geeft zij het standpunt weer van de H. Stoel in de moderne huwelijks problemen, voor zover die de leer en het zedelijk leven raken. . Sinds (1930) was dit niet meer zo uitvoerig geschied.
In zegt de Paus uitdrukkelijk, dat hij in de huwelijksmoraal in haar geheel heeft behandeld. En in zijn radiotoespraak over de vorming van het christelijk geweten bij de jeugd op 23 Maart 1952 verklaarde hij: "Overtuigd als wij zijn van het recht en de plicht van de H. Stoel om, wanneer het nodig is, met gezag stelling te nemen in moraalkwesties, hebben wij in onze toespraak van 29 October van verleden jaar de gewetens willen voorlichten omtrent de problemen van het huwelijksleven."
Omdat de H. Vader in dus spreekt uit kracht van zijn hoogste gezag in de Kerk om ons lering en leiding te geven inzake het huwelijksleven, zijn wij verplicht de uitspraken, die hij geeft, in echte volgzaamheid te aanvaarden. De aard van deze verplichting moet, volgens de algemene regel , telkens worden vastgesteld. De katholiek is echter minstens gehouden tot een assensus religiosus (instemming op grond van de volgzaamheid aan het leergezag van de Kerk verschuldigd).
Steeds weer worden deze bindende uitspraken gefundeerd op de wet van de openbaring en van de natuur, zoals het leergezag der Kerk ons die authentiek voorhoudt. Wat de argumenten betreft geldt ook hier de algemene regel, dat zij niet op dezelfde wijze binden als de uitspraken zelf, tenzij anders blijkt.
Wat onmiddellijk opvalt in is, dat de Paus richtlijnen geeft voor de moderne huwelijks problemen in het kader van het specifieke apostolaat van de katholieke verloskundige. Deze toespraak is één van de vele over de moraal en de ascese van de verschillende beroepen, terwijl hier tevens de apostolaatsaspeoten van het beroep breed worden uitgewerkt. De eerbied voor het menselijk leven en voor de orde, die God heeft vastgesteld voor het ontstaan van dat leven, vormt de ondergrond van heel de toespraak.
Op deze diepe eerbied en hoge waardering voor het leven en voor het meest essentiële van het huwelijk, dat het namelijk in dienst staat van het leven , richt zich het specifiek apostolaat van de katholieke vroedvrouw.
Wij stippen uit deze toespraak nog de volgende punten aan. Met de algemene leer der moraaltheologie wordt nauwkeurig omschreven, wat rechtstreeks doden is en uitdrukkelijk wordt vastgesteld, dat men het kind niet rechtstreeks mag doden om de moeder te redden en dat het evenmin iemand vrij staat het zg. nutteloze leven te vernietigen . Naar aanleiding van het onjuiste Reuter-bericht over de toespraak en de reacties daarop bij andersdenkenden kwam de Paus hier nog eens uitvoerig op terug in en tevens wees hij daar de toepassing af van de theorie van het afwegen der waarden op het geval, dat de moeder slechts gered zou kunnen worden door het doden van het kind en op het "waardeloze" leven . Waar nodig, moet de katholieke vroedvrouw de fundamentele wet van de huwelijksdaad en van de huwelijksomgang doen eerbiedigen. Met alle kracht handhaaft Pius XII de solemnele uitspraak van Pius XI in , nu en voor de toekomst . .
Voor het eerst wordt in een Pauselijk document een uitvoerige uiteenzetting gegeven over de morele zijde van de periodieke onthouding (p.o.). Heel het vragencomplex van deze praktijk komt ter sprake. Scherp wordt de p.o, onderscheiden van het huwelijksmisbruik, waartegen stelling nam, en door de casuïstische bespreking van de verschillende gevallen, die zich hier voordoen, valt licht op meerdere kwesties, die tot nu toe hangende waren. De reden, waarom blijvende beperking van de huwelijksdaad tot de dagen van de natuurlijke onvruchtbaarheid zonder voldoende en degelijke zedelijke gronden wordt afgewezen , is feitelijk nieuw. In verklaart de H. Vader opnieuw, dat hij in begrijpend meeleven met de reële moeilijkheden van het gezinsleven in onze tijd het geoorloofde en tevens de werkelijk ruime grenzen heeft aangegeven van een geboorteregeling door p.o., die verenigbaar is met de wet van God. Waar de katholieke vroedvrouw in haar beroepsapostolaat in aanraking komt met de "zeer moeilijke" gevallen, waarin enerzijds het moederschap moet worden uitgesloten en anderzijds de p.o. om welke reden dan ook geen uitkomst biedt, moet zij onverbiddelijk er op wijzen, dat er maar één weg open blijft: de onthouding van ieder volledig gebruik van het natuurlijk vermogen. Eens te meer komt uit, dat het Evangelie niet zelden heldhaftigheid vraagt .
Zeer uitdrukkelijk handhaaft de Paus de juiste rangorde in de doeleinden van het huwelijk, De specifieke geslachtelijke daad heeft niet als eerste en voornaamste doel de persoonlijke vervolmaking van de echtgenoten. De zg. persoonswaarden staan in de objectieve orde niet op één lijn met het eerste doel: het kind, en nog minder er boven, maar zij zijn er, volgens het traditionele gevoelen der Kerk aan ondergeschikt, niet als middelenechter, doch als waarden . Opnieuw sluit de Paus de kunstmatige inseminatie van het huwelijk uit en tevens stelt hij vast, dat het vrijwillig afstand doen van het huwelijk uit liefde tot het rijk van God geen verminking betekent van de menselijke persoon ,
Bron: Ecclesia Docens nr. 0191
Extra opties voor deze alinea
Reageer op deze alinea Deel op social media
Bericht Toelichting bij de toespraken Vegliare con sollecitudine en Nell'ordine della natura
https://rkdocumenten.nl/bericht/bericht_1596-toelichting-bij-de-toespraken-vegliare-con-sollecitudine-en-nl