Bij gelegenheid van de algemene coördinatievergadering van de CELAM
x
Informatie over dit document
Bij gelegenheid van de algemene coördinatievergadering van de CELAM
Ontmoeting met de verantwoordelijke bisschoppen van de Raad van Bisschoppen van Latijns-Amerika (CELAM) - Studiecentrum Sumaré, Rio de Janeiro
Paus Franciscus
28 juli 2013
Pauselijke geschriften - Toespraken
2013, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk
Vert.: Redactie; alineaverdeling en -nummering: redactie
Vert.: Redactie; alineaverdeling en -nummering: redactie
28 juli 2013
29 november 2013
5094
nl
Referenties naar dit document: 1
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Paragraaf 1 Inleiding
1
Ik dank de Heer voor deze gelegenheid om te kunnen spreken met u, mijn broeder-bisschoppen, de verantwoordelijken van de CELAM [d:209] in het viertal jaren 2011-2015. Sinds 57 jaar dient de CELAM [d:209] de 22 Bisschoppenconferenties van Latijns-Amerika en de Caraïben door op een solidaire en subsidiaire wijze samen te werken om de bisschoppelijke collegialiteit en de gemeenschap tussen de Kerken van deze regio en haar herders te bevorderen, te stimuleren en dynamisch te maken.
Net als u, ben ook ik een getuige van de sterke impuls van de Geest in de Vijfde Algemene Conferentie van het Episcopaat van Latijns-Amerika en de Caraïben te Aparecida in mei 2007, die de inspanningen van de CELAM [d:209] voor de begeerde vernieuwing van de plaatselijke Kerken blijft bezielen. Zo’n vernieuwing is al in een groot deel van hen in gang gezet. Ik zou dit gesprek willen toespitsen op de erfenis van deze broederlijke ontmoeting die wij allen de naam Continentale Missie hebben gegeven.
Net als u, ben ook ik een getuige van de sterke impuls van de Geest in de Vijfde Algemene Conferentie van het Episcopaat van Latijns-Amerika en de Caraïben te Aparecida in mei 2007, die de inspanningen van de CELAM [d:209] voor de begeerde vernieuwing van de plaatselijke Kerken blijft bezielen. Zo’n vernieuwing is al in een groot deel van hen in gang gezet. Ik zou dit gesprek willen toespitsen op de erfenis van deze broederlijke ontmoeting die wij allen de naam Continentale Missie hebben gegeven.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 2 Bijzondere kenmerken van Aparecida
2
Er zijn vier kenmerken die eigen zijn aan de Vijfde Conferentie. Het zijn als het ware vier zuilen van de ontwikkeling van Aparecida en ze verlenen haar haar eigen originaliteit.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
1) Begin zonder document
Medellín, Puebla en Santo Domingo begonnen hun feitelijke werk met een voorbereidingsweg die culmineerde in een soort Instrumentum laboris (Werkinstrument), waarmee de discussies, overwegingen en de goedkeuring van het einddocument zich ontwikkelden. In plaats daarvan bevorderde Aparecida de deelneming van de afzonderlijke Kerken als een voorbereidingsweg die culmineerde in een samenvattend document. Hoewel dit document een referentie was tijdens de Vijfde Algemene Conferentie, werd het niet gebruikt als startdocument. Het eerste werk bestond uit het verzamelen van de zorgen van de herders met het oog op de verandering van de tijd en de noodzaak het leven van missionair leerlingschap, waarmee Christus de Kerk stichtte, te vernieuwen.
Medellín, Puebla en Santo Domingo begonnen hun feitelijke werk met een voorbereidingsweg die culmineerde in een soort Instrumentum laboris (Werkinstrument), waarmee de discussies, overwegingen en de goedkeuring van het einddocument zich ontwikkelden. In plaats daarvan bevorderde Aparecida de deelneming van de afzonderlijke Kerken als een voorbereidingsweg die culmineerde in een samenvattend document. Hoewel dit document een referentie was tijdens de Vijfde Algemene Conferentie, werd het niet gebruikt als startdocument. Het eerste werk bestond uit het verzamelen van de zorgen van de herders met het oog op de verandering van de tijd en de noodzaak het leven van missionair leerlingschap, waarmee Christus de Kerk stichtte, te vernieuwen.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
2) Klimaat van gebed met het Volk van God
Het is belangrijk zich het klimaat van gebed te herinneren dat werd geschapen door de dagelijkse gezamenlijke deelname aan de Eucharistie en andere liturgische momenten, waarin we steeds werden vergezeld door het Volk van God. Aan de andere kant, door het feit dat de werkzaamheden plaatsvonden in het ondergrondse van het heiligdom, waren de gezangen en gebeden van de gelovigen de “achtergrondmuziek” die de werkzaamheden vergezelde.
Het is belangrijk zich het klimaat van gebed te herinneren dat werd geschapen door de dagelijkse gezamenlijke deelname aan de Eucharistie en andere liturgische momenten, waarin we steeds werden vergezeld door het Volk van God. Aan de andere kant, door het feit dat de werkzaamheden plaatsvonden in het ondergrondse van het heiligdom, waren de gezangen en gebeden van de gelovigen de “achtergrondmuziek” die de werkzaamheden vergezelde.
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
3) Een document dat haar engagement verlengt met de Continentale Missie
In deze context van gebed en geloofsleven ontstond het verlangen naar een nieuw Pinksteren voor de Kerk en de taak van de Continentale Missie. Aparecida eindigt niet met een document, maar gaat door in de Continentale Missie.
In deze context van gebed en geloofsleven ontstond het verlangen naar een nieuw Pinksteren voor de Kerk en de taak van de Continentale Missie. Aparecida eindigt niet met een document, maar gaat door in de Continentale Missie.
Referenties naar alinea 5: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
4) De tegenwoordigheid van Onze Lieve Vrouw, Moeder van Amerika
Het is de eerste Conferentie van het Episcopaat van Latijns-Amerika en de Caraïben die plaatsvond in een Mariaheiligdom.
Het is de eerste Conferentie van het Episcopaat van Latijns-Amerika en de Caraïben die plaatsvond in een Mariaheiligdom.
Referenties naar alinea 6: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 3 Dimensies van de Continentale Missie
7
De Continentale Missie is een project in twee dimensies: de programmatische en de paradigmatische. De programmatische missie bestaat, zoals de naam al aangeeft, uit de totstandkoming van ondernemingen van missionaire aard. De paradigmatische missie, aan de andere kant, houdt in dat de missie de kerndoelstelling wordt gemaakt van de gewone activiteiten van de afzonderlijke Kerken. Uiteraard brengt dit een hele dynamiek van hervorming van kerkelijke structuren met zich mee. De “verandering van de structuren” (van voorbijgaand naar nieuw) is niet de vrucht van een onderzoek naar de organisatie van de functionele kerkelijke fabriek – wat een statische reorganisatie op zou leveren – maar is het gevolg van de dynamiek van de missie. Dat wat de voorbijgaande structuren laat omvallen, dat wat leidt tot verandering van de harten van de christenen, is precies de missionaire inzet. Vandaar het belang van de paradigmatische missie.
Referenties naar alinea 7: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
De Continentale Missie, zowel programmatisch als paradigmatisch, vereist het opwekken van het bewustzijn van een Kerk die zich organiseert om alle gedoopten en mensen van goede wil te dienen. De leerling van Christus is geen persoon die in een innerlijke spiritualiteit geïsoleerd is, maar een persoon die in een gemeenschap staat om zich aan de anderen te geven. Continentale Missie betekent daarom toebehoren aan de Kerk.
Referenties naar alinea 8: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
9
Een dergelijke instelling, die met het missionaire leerlingschap begint en de opvatting van de christelijke identiteit als het toebehoren aan de Kerk inhoudt, vraagt erom dat we duidelijk maken wat de huidige uitdagingen van het missionaire leerlingschap zijn. Ik zal er slechts twee van belichten: de interne vernieuwing van de Kerk en de dialoog met de huidige wereld.
Referenties naar alinea 9: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
Interne vernieuwing van de Kerk
Aparecida heeft de noodzaak tot Pastorale Bekering voor ogen gesteld. Deze bekering houdt in: geloven in de Blijde Boodschap, geloven in Jezus Christus, de drager van het Rijk Gods, in zijn doorbraak in de wereld, in zijn aanwezigheid die over het kwade triomfeert, geloven in de bijstand en leiding van de Heilige Geest, geloven in de Kerk, die Lichaam van Christus is en de dynamiek van de Menswording laat voortbestaan. In deze zin is het noodzakelijk dat wij, als herders, ons vragen stellen die betrekking hebben op de Kerken die we leiden. Deze vragen dienen als gids bij het onderzoeken van de toestand waarin de bisdommen verkeren wat betreft het aannemen van de geest van Aparecida en het zijn vragen die we onszelf vaak horen te stellen als gewetensonderzoek.
Aparecida heeft de noodzaak tot Pastorale Bekering voor ogen gesteld. Deze bekering houdt in: geloven in de Blijde Boodschap, geloven in Jezus Christus, de drager van het Rijk Gods, in zijn doorbraak in de wereld, in zijn aanwezigheid die over het kwade triomfeert, geloven in de bijstand en leiding van de Heilige Geest, geloven in de Kerk, die Lichaam van Christus is en de dynamiek van de Menswording laat voortbestaan. In deze zin is het noodzakelijk dat wij, als herders, ons vragen stellen die betrekking hebben op de Kerken die we leiden. Deze vragen dienen als gids bij het onderzoeken van de toestand waarin de bisdommen verkeren wat betreft het aannemen van de geest van Aparecida en het zijn vragen die we onszelf vaak horen te stellen als gewetensonderzoek.
Referenties naar alinea 10: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
- Zorgen wij ervoor dat ons werk en dat van onze priesters meer pastoraal dan bestuurlijk is? Wie profiteert het meest van het kerkelijk werk, de Kerk als organisatie of het Volk van God in zijn geheel?
Referenties naar alinea 11: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
- Overwinnen wij de verleiding om op een reactieve manier aandacht te geven aan de complexe problemen die zich voordoen? Creëren wij een proactieve gewoonte? Bevorderen we ruimte en gelegenheden om de barmhartigheid van God te laten zien? Zijn we ons bewust van de verantwoordelijkheid de pastorale activiteiten en het functioneren van de kerkelijke structuren te heroverwegen, zoekende naar het goede voor de gelovigen en de maatschappij?
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
- Maken we de lekengelovigen in de praktijk deelnemers aan de missie? Bieden we het Woord van God en de Sacramenten aan in het heldere bewustzijn en met de overtuiging dat de Geest zich in hen manifesteert?
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
- Is het een gewoonte om de pastorale onderscheiding met behulp van de bisdomraden als een criterium te nemen? Zijn dergelijke raden en parochieraden, zowel de pastorale als de financiële, reële ruimtes voor de deelname van leken aan de pastorale consultatie, organisatie en planning? Het goed functioneren van de raden is een bepalende factor. Ik denk dat we hierin veel achterstand hebben.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
- Zijn wij, herders, bisschoppen en priesters, ons bewust en overtuigd van de missie van de gelovigen en geven we hun de vrijheid om, overeenkomstig hun weg als gelovige, de missie te gaan onderscheiden die de Heer hun toevertrouwt? Steunen en vergezellen wij hen, terwijl we elke verleiding van manipulatie of onbehoorlijke onderwerping weerstaan? Staan we er altijd voor open om ons te laten raadplegen in de zoektocht naar het goede voor de Kerk en voor haar missie in de wereld?
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
- Voelen de pastorale krachten en de gelovigen in het algemeen zich deel van de Kerk, identificeren ze zich met haar en brengen ze haar dichterbij voor de gedoopten die zich van haar gedistantieerd en verwijderd hebben?
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
Zoals men kan begrijpen, gaat het hier om de grondhoudingen. De Pastorale Bekering betreft op de eerste plaats de levensinstelling en een levenshervorming. Een verandering van instelling is noodzakelijkerwijs dynamisch: ze “wordt in gang gezet” en men kan haar alleen kanaliseren door met haar mee te gaan en aan onderscheiding te doen. Het is belangrijk om steeds voor ogen te houden dat het kompas, om niet op deze weg te verdwalen, dat van de katholieke identiteit is, opgevat als het toebehoren aan de Kerk.
Referenties naar alinea 17: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Dialoog met de huidige wereld
Het is goed zich de woorden van het Tweede Vaticaans Concilie te herinneren: "De vreugde en de hoop, het leed en de angst van de hedendaagse mens, vooral van de armen en van alle lijdenden, zijn ook de vreugde en de hoop, het leed en de angst van Christus’ leerlingen." Gaudium et Spes [[575|1]] Hier bevindt zich het fundament van de dialoog met de huidige wereld.
Het is goed zich de woorden van het Tweede Vaticaans Concilie te herinneren: "De vreugde en de hoop, het leed en de angst van de hedendaagse mens, vooral van de armen en van alle lijdenden, zijn ook de vreugde en de hoop, het leed en de angst van Christus’ leerlingen." Gaudium et Spes [[575|1]] Hier bevindt zich het fundament van de dialoog met de huidige wereld.
Referenties naar alinea 18: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Antwoord geven op de existentiële vragen van de mens van vandaag, in het bijzonder van de nieuwe generaties, brengt, wanneer we aandacht schenken aan hun taal, een vruchtbare verandering met zich mee die doorgang moet vinden met behulp van het Evangelie, van het Leergezag en van de Sociale Leer van de Kerk [d:48]. De scenario’s en Aeropagi zijn zeer gevarieerd. In één en dezelfde stad bestaan bijvoorbeeld verscheidene denkbeeldige collectieven die “verschillende steden” vormen. Als wij slechts binnen de parameters van de “oude vertrouwde cultuur” blijven, die in wezen een plattelandscultuur is, zal het resultaat uiteindelijk het teniet doen van de kracht van de Heilige Geest zijn. God is overal: we moeten Hem weten te ontdekken om Hem te kunnen verkondigen in het idioom van elke cultuur; en elke situatie, elke taal, heeft een ander ritme.
Referenties naar alinea 19: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 4 Enkele verleidingen tegen het missionair leerlingschap
20
De keuze voor het missionair zijn van het leerlingschap zal aan verleidingen onderhevig zijn. Het is belangrijk de strategie van de slechte geest te kennen, wat ons zal helpen in het doen van onderscheiding. Het gaat er niet om erop uit te gaan om demonen te verjagen, maar gewoon om evangelische helderheid van geest en evangelische sluwheid. Ik noem slechts enkele houdingen die een “verleide” Kerk tot stand brengen. Het gaat erom bepaalde hedendaagse aanspraken te kennen die zich kunnen vermommen in de dynamiek van het missionair leerlingschap en die het proces van de pastorale bekering tot stilstand kunnen brengen, om het te laten mislukken.
Referenties naar alinea 20: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
21
- De ideologisering van de evangelische boodschap. Dit is een verleiding die al vanaf het begin in de Kerk aanwezig was: in de interpretatie van het Evangelie zoeken naar een hermeneutiek buiten de boodschap van het Evangelie zelf en buiten de Kerk. Een voorbeeld: Aparecida leed op een gegeven moment aan deze verleiding onder de vorm van “steriliteit”. Men gebruikte, en terecht, de methode van “zien, beoordelen, handelen”. vgl: Slotdocument Vijfde Conferentie van het Latijns-Amerikaanse Episcopaat en de Caraïbische Eilanden [[[4405|(19)]]] De verleiding bestond echter in het kiezen voor een “zien” dat totaal steriel was, een neutraal “zien”, wat onmogelijk is. Het zien wordt altijd beïnvloed door de blik. Er bestaat geen steriele hermeneutiek. De vraag was daarom: met welke blik gaan we de werkelijkheid bezien? Aparecida antwoordde: met de blik van de discipel. Zo moeten de nummers 20 tot 32 [4405|(20-32)] begrepen worden. Er zijn nog andere manieren tot ideologisering van de boodschap en tegenwoordig doen zich in Latijns-Amerika en de Caraïben aanspraken van deze aard voor. Ik noem er slechts enkele van:
Referenties naar alinea 21: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
22
a.
Het socialiserende reductionisme. Het is de gemakkelijkst te ontdekken ideologisering. Op enkele momenten was het heel sterk. Het gaat om een interpretatieve aanspraak op basis van een hermeneutiek volgens de sociale wetenschappen. Het omvat zeer gevarieerde gebieden: van het liberalisme van de markt tot aan de marxistische categorisaties.
Referenties naar alinea 22: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
23
b.
De psychologische ideologisering. Het gaat om een elitaire hermeneutiek die uiteindelijk de “ontmoeting met Jezus Christus” en de verdere ontwikkeling daarvan reduceert tot een dynamiek van zelfkennis. Gewoonlijk wordt ze als hoofdzaak aangeboden in spiritualiteitscursussen, spirituele retraites, etc. Het resultaat is uiteindelijk een immanente en zelfbetrokken houding. Men kent geen transcendentie en daarom geen missionariteit.
Referenties naar alinea 23: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
c.
De gnostische aanspraak. Deze is nauw verbonden met de vorige verleiding. Gewoonlijk wordt ze voor waar gehouden in elitegroepen met een aanspraak op superieure, ontlichaamde spiritualiteit, die uiteindelijk in pastorale houdingen belandt van “quaestiones disputatae” (discutabele kwesties). Het was de eerste afwijking van de primitieve gemeenschap en verschijnt in de loop van de kerkgeschiedenis steeds opnieuw in herziene en gecorrigeerde versies. In het algemeen worden ze “verlichte katholieken” genoemd (omdat ze tegenwoordig erfgenamen van de cultuur van de Verlichting zijn).
Referenties naar alinea 24: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
d.
De pelagiaanse aanspraak. Ze verschijnt fundamenteel in de vorm van restauratie. Tegenover de kwalen van de Kerk zoekt ze een louter disciplinaire oplossing, in de restauratie van ouderwetse manieren en vormen, die zelfs cultureel geen betekenis kunnen hebben. In Latijns-Amerika komt ze voor in kleine groepen, in enkele nieuwe statische religieuze congregaties, in overdreven neigingen naar doctrinaire of disciplinaire “zekerheid”. Fundamenteel is ze statisch, hoewel ze zich kan bewegen in een dynamiek ad intra (naar binnen toe), die een terugwenteling is. Ze probeert het verloren verleden “terug te krijgen”.
Referenties naar alinea 25: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
- Het functionalisme. Haar werking op de Kerk is verlammend. Meer dan over de realiteit van de weg, is ze enthousiast over “de marsorde van de weg”. De functionalistische opvatting tolereert geen mysterie, gaat voor de efficiëntie. Ze reduceert de werkelijkheid van de Kerk tot de structuren van een NGO. Wat telt, zijn het meetbaar resultaat en de statistieken. Van hieruit komt men tot alle bedrijfsmatigheden van de Kerk. Ze vormt een soort “theologie van de welvaart” in het organisatorische aspect van het pastoraat.
Referenties naar alinea 26: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
27
- Het clericalisme. Dit is ook een zeer actuele verleiding in Latijns-Amerika. Vreemd genoeg, gaat het in de meeste gevallen om zondige medeplichtigheid: de pastoor clericaliseert en de leek vraagt hem om hem alstublieft te clericaliseren, omdat dit hem in wezen comfortabeler is. Het fenomeen van het clericalisme toont voor een groot deel het gebrek aan christelijke volwassenheid en vrijheid aan in een deel van de Latijns-Amerikaanse leken. Ofwel men groeit niet (de meerderheid), ofwel men zit neergehurkt onder de dekking van ideologisaties als die we al gezien hebben, ofwel in een gedeeltelijk en beperkt lidmaatschap. Er bestaat in onze landen een vorm van laïcale vrijheid in volkservaringen: de katholiek als volk. Hier ziet men een grotere, over het algemeen gezonde autonomie, die hoofdzakelijk tot uitdrukking komt in volksdevotie. Het hoofdstuk van Aparecida over de volksdevotie beschrijft deze dimensie met diepgang. De aanspraak van de bijbelgroepen, van de kerkelijke basisgemeenschappen en van de pastorale raden ligt in de lijn van het overwinnen van het clericalisme en van een toename van de verantwoordelijkheid van de leken.
Referenties naar alinea 27: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
28
We zouden kunnen vervolgen met de beschrijving van enkele andere verleidingen tegen het missionair leerlingschap, maar ik denk dat dit de belangrijkste en krachtigste zijn op dit moment in Latijns-Amerika en de Caraïben.
Referenties naar alinea 28: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 5 Enkele ecclesiologische criteria
29
- Het missionair leerlingschap dat Aparecida aan de Kerk van Latijns-Amerika en de Caraïben voorstelt, is de weg die God voor dit “heden” wil. Alle utopische projectie (naar de toekomst) of restauratieve projectie (naar het verleden) is niet van de goede geest. God is echt en manifesteert zich in het “heden”. Naar het verleden gezien, geeft zijn aanwezigheid zich aan ons als “gedachtenis” van de grote heilswerken zowel in zijn volk als in ieder van ons; naar de toekomst gezien, geeft hij zich aan ons als “belofte” en hoop. In het verleden is God aanwezig geweest en liet Hij zijn voetspoor achter: de gedachtenis helpt ons Hem te ontmoeten; in de toekomst ligt alleen belofte… en Hij is niet in de duizend-en-één “mogelijke toekomsten”. Het “heden” is het meest gelijk aan de eeuwigheid; meer nog: het “heden” is een vonk van de eeuwigheid. In het “heden” speelt het eeuwig leven. Het missionair leerlingschap is een roeping: een oproep en een uitnodiging. Het doet zich voor in een “heden” maar “onder spanning”. Er bestaat geen statisch missionair leerlingschap. De missionaire leerling kan niet zichzelf bezitten, zijn immanentie staat onder spanning richting de transcendentie van de leerling en in de richting van de transcendentie van de missie. Het staat geen zelfbetrokkenheid toe: het is ofwel op Jezus Christus betrokken ofwel betrokken op het volk waaraan Hij verkondigd moet worden. De missionaire leerling is een subject dat zichzelf overstijgt. Een subject dat gericht staat op de ontmoeting: de ontmoeting met de Meester (die ons tot leerling zalft) en de ontmoeting met de mensen die op de verkondiging wachten.
Daarom zeg ik graag dat de positie van de missionaire leerling geen centrale positie is maar één aan de randen: hij leeft onder spanning richting de randen… dat is inclusief die van de eeuwigheid in de ontmoeting met Jezus Christus. In de evangelische verkondiging spreken over “de randen van het bestaan” decentraliseert, en gewoonlijk zijn we bang om uit het centrum te gaan. De missionaire leerling is een “gedecentraliseerde”: het centrum is Jezus Christus, die ons samenroept en uitzendt. De leerling wordt naar de randen van het bestaan gezonden.
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
30
- De Kerk is een instituut, maar als ze zich in het “centrum” opricht, functionaliseert ze en verandert ze beetje bij beetje in een NGO. Dan pretendeert de Kerk een eigen licht te hebben en is ze niet meer dat “misterium lunae” (mysterie van de maan) waarvan de Kerkvaders ons spreken. Ze wordt steeds meer zelfbetrokken en haar behoefte om missionair te zijn verzwakt. Van “instituut” verandert ze in “bedrijf”. Ze is geen bruid meer maar wordt uiteindelijk een administratrice; van dienares wordt ze “controleur”. Aparecida wil een Kerk die bruid, moeder, dienares is, meer faciliteerster van het geloof dan controleur van het geloof.
Referenties naar alinea 30: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
- In Aparecida werden op een relevante manier twee pastorale categorieën gegeven die voortkomen uit de originaliteit van het Evangelie zelf en die ons ook tot criterium kunnen dienen om de manier te beoordelen waarop wij het missionaire leerlingschap kerkelijk leven: de nabijheid en de ontmoeting. Geen van beide is nieuw, maar ze vormen de wijze waarop God zich geopenbaard heeft in de geschiedenis. Hij is de “nabije God” voor zijn volk – een nabijheid die haar hoogtepunt bereikt in de Incarnatie. Hij is de God die erop uit gaat, zijn volk tegemoet. Er bestaan in Latijns-Amerika en in de Caraïben “verre” pastoraten, disciplinaire pastoraten die de voorrang geven aan de grondslagen, de manieren, de organisatorische procedures… uiteraard zonder nabijheid, zonder tederheid, zonder liefkozing. Men negeert de “revolutie van de tederheid” die de Incarnatie van het Woord heeft opgeroepen. Er zijn pastoraten die met zo’n dosis afstand zijn ingesteld dat ze niet in staat zijn om tot ontmoeting te komen: ontmoeting met Jezus Christus, ontmoeting met de broeders. Van dit soort pastoraten kan men op zijn hoogst een dimensie van proselitisme verwachten, maar ze zullen nooit leiden tot het tot stand komen van een kerkelijke invoeging, een kerkelijk toebehoren. Nabijheid schept gemeenschap en een cultuur van ontmoeting. Een toetssteen om de nabijheid en het vermogen tot ontmoeting van een pastoraat te meten, is de homilie. Hoe zijn onze homilieën? Komen ze ons nabij, naar het voorbeeld van onze Heer, die “sprak als iemand die gezag bezit”, of zijn ze louter perceptueel, ver weg en abstract?
Referenties naar alinea 31: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
- Degene die het pastoraat, de Continentale Missie (zowel de programmatische als de paradigmatische) leidt, is de bisschop. De bisschop moet leiden, wat niet hetzelfde is als de baas spelen. Behalve op de grote figuren van het Latijns-Amerikaans Episcopaat te wijzen die we allen kennen, wil ik enkele lijnen betreffende het profiel van de bisschop toevoegen die ik al aan de Nuntii heb gezegd in de bijeenkomst die we te Romen hebben gehad. De bisschoppen moeten herders zijn, dichtbij de mensen, vaders en broeders, zeer zachtmoedig, geduldig en barmhartig. Mannen die van de armoede houden, zowel de innerlijke armoede – als vrijheid voor de Heer –, als de uitwendige armoede als eenvoud en soberheid van leven. Mannen die geen “vorstenmentaliteit” hebben. Mannen die niet ambitieus zijn en die echtgenoten van één Kerk zijn zonder in afwachting te zijn van een andere. Mannen die in staat zijn te waken over de kudde die hun is toevertrouwd en zorg te hebben voor alles wat haar samenhoudt: de wacht te houden over hun volk met aandacht voor de eventuele gevaren die het bedreigen maar vooral om de hoop te doen groeien: dat ze zon en licht in de harten zullen hebben. Mannen die in staat zijn met liefde en geduld de bewegingen van God in zijn volk te ondersteunen. En de plaats voor de bisschop om bij zijn volk te zijn, is drievoudig: ofwel vooraan om de weg te wijzen, ofwel middenin om het bijeen te houden en afdwalingen te neutraliseren, ofwel achteraan om te voorkomen dat iemand achterblijft, maar ook, en fundamenteel, omdat de kudde zelf een goede neus heeft om nieuwe wegen te vinden.
Referenties naar alinea 32: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
Ik zou niet willen uitweiden in verdere details betreffende de persoon van de bisschop, maar gewoon willen toevoegen – mezelf in deze uitspraak insluitend –, dat we een beetje achterstand hebben wat betreft de Pastorale Bekering. Het is passend dat we elkaar een beetje meer helpen de stappen te zetten die de Heer voor ons wil in dit “vandaag” van Latijns-Amerika en de Caraïben. En het zou goed zijn er vanaf hier mee te beginnen.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 6 Slot
34
Ik dank u voor het geduld mij te hebben beluisterd. Vergeef me de wanorde van de toespraak en ik vraag u dat wij alstublieft onze roeping tot dienaars van het heilige gelovige volk van God serieus nemen, omdat juist hierin autoriteit wordt uitgeoefend en aangetoond: in het vermogen om te dienen. Dank u zeer.
Referenties naar alinea 34: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 1
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/5094-bij-gelegenheid-van-de-algemene-coordinatievergadering-van-nl