Over de herziening van de particuliere en eigen kalenders voor het Officie en de Mis
x
Informatie over dit document
De Calendaria Particularia atque Officiorum et Missarum Propriis recognoscendis
Over de herziening van de particuliere en eigen kalenders voor het Officie en de Mis
Benno Kardinaal Gut
Congregatie voor de Goddelijke Eredienst
24 juni 1970
Curie - Instructies
2016, Beleidssector liturgie van de Nederlandse Bisschoppenconferentie / Nationale Raad voor Liturgie
Liturgische Documentatie, dl. 13, p. 155-172
Liturgische Documentatie, dl. 13, p. 155-172
Vert. uit het Latijn
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
2016
19 juli 2022
3894
nl
Referenties naar dit document: 2
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
Voor de Particuliere kalenders en het Eigen (Proprium) van het Officie en de Mis lijkt nu de tijd aangebroken voor een herziening, om de aangewende beginselen en normen voor de herziening van de nieuwe Algemene kalender [2722] en het Missaal Algemene Inleiding, Voorwoord. [[1209]] en Brevier nu ook toe te passen op de Particuliere kalenders en het Eigen van het Officie en de Mis.
Immers, met het verschijnen van de nieuwe Algemene kalender vgl: Mysterii Paschalis [[[1322]]] is het liturgisch jaar zó geordend, dat de cyclus waarin de mysteries van de Heer worden herdacht, en de cyclus waarin de heiligen worden gevierd, meer op elkaar zijn afgestemd. Overeenkomstig de opdracht van het Tweede Vaticaans Concilie, werden alleen die heiligen op de kalender geplaatst, die werkelijk van universeel belang lijken te zijn.
Nu moet nog het tweede deel van genoemde opdracht worden vervuld, waarin wordt voorgeschreven dat de overige heiligen een passende viering krijgen op die plaatsen waar bijzondere redenen aanleiding geven tot hun cultus, nl. in afzonderlijke naties, bisdommen en religieuze families waaraan die heiligen meer eigen zijn. vgl: Sacrosanctum Concilium [[[570|111]]]
Daarom, alsook als antwoord op verschil lende haar gestelde vragen, acht deze heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] het passend onderhavige Instructie uit te brengen om zo het werk van bovengenoemde herziening langs veilige en gemakkelijke weg tot voltooiing te brengen.
Immers, met het verschijnen van de nieuwe Algemene kalender vgl: Mysterii Paschalis [[[1322]]] is het liturgisch jaar zó geordend, dat de cyclus waarin de mysteries van de Heer worden herdacht, en de cyclus waarin de heiligen worden gevierd, meer op elkaar zijn afgestemd. Overeenkomstig de opdracht van het Tweede Vaticaans Concilie, werden alleen die heiligen op de kalender geplaatst, die werkelijk van universeel belang lijken te zijn.
Nu moet nog het tweede deel van genoemde opdracht worden vervuld, waarin wordt voorgeschreven dat de overige heiligen een passende viering krijgen op die plaatsen waar bijzondere redenen aanleiding geven tot hun cultus, nl. in afzonderlijke naties, bisdommen en religieuze families waaraan die heiligen meer eigen zijn. vgl: Sacrosanctum Concilium [[[570|111]]]
Daarom, alsook als antwoord op verschil lende haar gestelde vragen, acht deze heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] het passend onderhavige Instructie uit te brengen om zo het werk van bovengenoemde herziening langs veilige en gemakkelijke weg tot voltooiing te brengen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- i Algemene Normen
1
Aangezien het past dat de afzonderlijke Kerken en religieuze families bijzondere eer verlenen aan de heiligen die hun meer eigen zijn, is het aan de Particuliere kalenders dergelijke vieringen op een geschikte wijze harmonisch op te nemen binnen de algemene cyclus. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(49)]]
Referenties naar alinea 1: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Het tijdeigen ofwel de cyclus van de liturgische tijden, hoogfeesten en feesten, waarin immers het gehele verlossingsmysterie binnen het liturgisch jaar wordt ontvouwd en gevierd, moet altijd volledig gehandhaafd worden en op passende wijze de voorrang krijgen op vieringen van particuliere aard. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(50)]] Daaruit volgt:
- Op zondagen is iedere particuliere viering van definitieve aard per se verboden. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(6)]]
- De dagen die meestal binnen de Veertigdagentijd en het Paasoctaaf vallen, alsmede de dagen van 17 tot en met 31 december, moet men vrij houden van particuliere vieringen, tenzij het betrekking heeft op vrije gedachtenissen ofwel op feesten vermeld op de tabel van liturgische dagen onder nr. 8a, b, c, d, ofwel op hoogfeesten die niet naar een ander tijdstip verplaatst kunnen worden. f [[2722|(56)]]
- Bij indult toegestane vieringen, d.w.z. vieringen die geen strikt eigen verband hebben met de Particuliere kalender, mogen geen verdubbelingen zijn van andere vieringen die al in de cyclus van het heilsmysterie voorkomen, noch mag hun aantal overmatig groot zijn. c [[2722|(50)]] Aan het behoud van oude vieringen of de invoering van nieuwe moeten bijzondere redenen ten grondslag liggen.
Referenties naar alinea 2: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Iedere heilige dient gedurende het liturgisch jaar in één enkele viering te worden geëerd. Om pastorale redenen kan echter een andere viering, als vrije gedachtenis, worden toegestaan voor de overbrenging (translatio) of vinding (inventio) van heilige patronen of stichters van particuliere Kerken of religieuze families, evenals voor een bijzondere gebeurtenis in het leven van die heiligen (bijv. de bekering). c [[2722|(50)]] De periodieke herdenkingen (bijv. op een maandelijks of jaarlijks vastgestelde dag) van een mysterie of heilige dienen, indien ze nog bestaan, te worden afgeschaft.
Referenties naar alinea 3: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Aangezien aan de herziening van de kalenders en het Eigen een zorgvuldig theologisch, historisch en pastoraal onderzoek vooraf dient te gaan, vgl: Sacrosanctum Concilium [[[570|23]]] zullen de Ordinarii of andere wettige autoriteiten er zorg voor dragen dat er een commissie wordt samengesteld van experts op deze terreinen.
De kalenders moeten worden opgesteld na raadpleging van de clerus en de gelovigen, ofwel de leden van de religieuze familie die het betreft; ze dienen door het bevoegde gezag te worden goedgekeurd en aan deze heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] ter confirmatie te worden voorgelegd binnen vijf jaar na het verschijnen van het nieuwe Missaal en het nieuwe Brevier.
De aldus goedgekeurde kalender moet worden nageleefd door allen die eraan gehouden zijn, en kan niet gewijzigd worden, tenzij met toestemming van de Apostolische Stoel.
De kalenders moeten worden opgesteld na raadpleging van de clerus en de gelovigen, ofwel de leden van de religieuze familie die het betreft; ze dienen door het bevoegde gezag te worden goedgekeurd en aan deze heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] ter confirmatie te worden voorgelegd binnen vijf jaar na het verschijnen van het nieuwe Missaal en het nieuwe Brevier.
De aldus goedgekeurde kalender moet worden nageleefd door allen die eraan gehouden zijn, en kan niet gewijzigd worden, tenzij met toestemming van de Apostolische Stoel.
Referenties naar alinea 4: 3
Institutio Generalis Missalis Romani ->=geentekst=Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
Wanneer de kalender en het Eigen van een bisdom of religieuze familie op de juiste wijze zijn herzien, dienen de Ordinarii ervoor te zorgen dat ook de kalenders, het Eigen en de indulten en privileges van de afzonderlijke kerken en religieuze provincies die onder hun jurisdictie vallen, op passende wijze worden herzien, met toepassing van dezelfde beginselen en normen die in deze Instructie worden uiteengezet.
Referenties naar alinea 5: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
De Particuliere kalenders en het Eigen van het Officie en van de Mis dienen in drie getypte exemplaren te worden toegezonden aan deze heilige Congregatie [d:108], onder toevoeging van één exemplaar van het vorige Eigen. Bij de overdracht van het gehele werk:
- dient men kort en helder de redenen uiteen te zetten waarom de afzonderlijke veranderingen zijn doorgevoerd, vooral wanneer zij afwijken van de normen die in deze Instructie worden uiteengezet;
- dient men bij nieuwe Officies en missen ook aan te geven welke gedeelten uit andere, reeds goedgekeurde Officies of Missen zijn overgenomen en welke geheel nieuw zijn opgesteld.
Referenties naar alinea 6: 2
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- ii Eigen vieringen en de eigen kalender
- a Particuliere vieringen
7
Op de Particuliere kalenders worden de eigen vieringen ingeschreven die van rechtswege zijn voorzien of die door indult zijn toegestaan.
Referenties naar alinea 7: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
24
Institutio Generalis Missalis Romani ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
24
De eigen vieringen van elke afzonderlijke streek, natie of nog uitgestrekter gebied zijn:
- het feest van de voornaamste patroon, dat, om pastorale redenen, een hoogfeest kan zijn;
- de gedachtenis van een bijpatroon;
- andere vieringen van heiligen of zaligen die in het Martyrologium [3888] of het aanhangsel daarvan op wettige wijze zijn ingeschreven, en vooral verband houden met een streek, natie of nog uitgestrekter gebied.
Referenties naar alinea 8: 6
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=Institutio Generalis Missalis Romani ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
9
24
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
24
De eigen vieringen van elk afzonderlijk bisdom zijn:
- het feest van de voornaamste patroon, dat evenwel om pastorale redenen, een hoogfeest kan zijn;
- het feest van de verjaardag van de wijding van de kathedrale kerk;
- de gedachtenis van een bij patroon;
- andere vieringen van heiligen of zaligen die in het Martyrologium [3888] of het aanhangsel ervan op wettige wijze staan ingeschreven, en die bijzonder verband houden met het bisdom, door bijv. afstamming, een vrij langdurig verblijf, overlijden of wanneer er voor hen sinds onheuglijke tijden een nog steeds levendige verering is.
Referenties naar alinea 9: 5
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
24
Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
24
De eigen vieringen van elke afzonderlijke plaats of stad zijn:
- het hoogfeest van de voornaamste patroon;
- de gedachtenis van een bijpatroon.
Referenties naar alinea 10: 3
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=Martyrologium Romanum ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
24
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
24
De eigen vieringen van elke afzonderlijke kerk zijn:
- het hoogfeest van de verjaardag van de kerkwijding, als de kerk geconsacreerd is;
- het hoogfeest van de titel;
- de gedachtenis van een heilige of zalige die in het Martyrologium [3888] of het aanhangsel ervan staat ingeschreven, en van wie het lichaam ter plaatse wordt bewaard.
Referenties naar alinea 11: 3
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
24
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
24
De eigen vieringen van elke afzonderlijke religieuze familie zijn:
- Voor de gehele religieuze familie: - het hoogfeest of feest van de titel;
- het hoogfeest of feest van de heiligverklaarde stichter;
- het hoogfeest of feest van de voornaamste patroon van de orde of congregatie;
- het feest van de zaligverklaarde stichter;
- de gedachtenis van een bijpatroon;
- de vieringen van heiligen en zaligen die lid waren van de orde of congregatie, overeenkomstig de norm van nr. 17a [al:17];
- Voor de afzonderlijke provincies:
- het feest van de titel of voornaamste patroon;
- de gedachtenis van een bijpatroon;
- de vieringen van heiligen en zaligen die vooral met de provincie verbonden waren, overeenkomstig de norm van nr. 17b [al:17];
Referenties naar alinea 12: 2
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- b De Particuliere kalender en de daarin op te nemen vieringen
13
De Particuliere kalender wordt opgesteld door de particuliere vieringen in te voegen in de Algemene kalender [2722]. Het kan daarbij om een nationale of regionale, diocesane of religieuze kalender gaan.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
De nationale of regionale kalender wordt gevoeglijk samengesteld voor de hele natie of streek, waarbij die vieringen worden ingeschreven die aan dat gebied eigen zijn en bij indult zijn toegestaan en die niet op de Algemene kalender [2722] voorkomen of die met een hogere rang op de Eigen kalender gevierd moeten worden.
Op deze wijze kan in de afzonderlijke naties of streken een passende viering worden gegeven aan heiligen die aldaar in de godsdienstige geschiedenis van groot belang zijn geweest vooral vanwege hun leer of apostolische ijver.
Op deze wijze kan in de afzonderlijke naties of streken een passende viering worden gegeven aan heiligen die aldaar in de godsdienstige geschiedenis van groot belang zijn geweest vooral vanwege hun leer of apostolische ijver.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
- Ieder bisdom of kerkelijk gebied dat met een bisdom is gelijkgesteld vgl: 1 [[[2620|(293)]]] vgl: Codex Iuris Canonici (1917) [[[2620|(319)]]], heeft een diocesane kalender.
- De diocesane kalender wordt samengesteld door in de Algemene kalender [2722] in te voegen:
- de vieringen die aan een hele natie, streek of nog uitgestrekter gebied eigen zijn en bij indult zijn toegestaan;
- de vieringen die aan het hele bisdom eigen zijn en bij indult zijn toegestaan.
- Overeenkomstig deze diocesane kalender worden ook de kalenders samengesteld van elke afzonderlijke plaats, elke afzonderlijke kerk of kapel, alsook van religieuze congregaties en instituten die geen eigen kalender hebben, onder toevoeging van de eigen en toegestane vieringen.
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
- Een kalender voor religieuzen hebben:
- de mannelijke orden, waarbij zich ook aan die kalender houden de monialen en zusters van die orden, indien die er zijn, alsmede geaggregeerde leden van een derde orde die in gemeenschap leven en eenvoudige geloften afleggen;
- religieuze congregaties, sociëteiten en instituten van pauselijk recht, indien zij op enigerlei wijze gehouden zijn aan de viering van het goddelijk Officie.
- De kalender voor religieuzen wordt samengesteld door op de Algemene kalender [2722] de eigen vieringen in te voegen en die welke aan de betreffende orde of congregatie bij indult zijn toegestaan.
- Overeenkomstig deze kalender voor religieuzen worden ook de kalenders samengesteld van elke afzonderlijke religieuze provincie, elke afzonderlijke kerk of kapel van de orde of congregatie, waaraan dan de eigen en bij indult toegestane vieringen worden toegevoegd.
- De leden van religieuze families verenigen zich echter met de lokale Kerk in de viering van de verjaardag van de kerkwijding van de kathedrale kerk en de voornaamste patronen van de plaats en nog uitgestrekter gebied waar zij verblijven. c [[2722|(52)]]
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
12
12
Wanneer een bisdom of religieuze familie gesierd wordt met verschillende heiligen en zaligen, dient men op te letten dat de kalender van het hele bisdom of instituut niet voller raakt dan passend is. Daaruit volgt:
- Een afzonderlijke viering wordt op de kalender alleen toegekend aan heiligen of zaligen die van bijzonder belang zijn voor het hele bisdom (bijv. zij die de plaatselijke Kerk hebben gesticht of geschitterd hebben door het vergieten van hun bloed of voortreffelijke verdiensten), of voor de hele religieuze familie (bijv. de belangrijkste martelaren, of heiligen en zaligen die de religieuze familie door voortreffelijke verdiensten hebben gesierd).
- De overige heiligen en zaligen moeten alleen op die plaatsen gevierd worden waarmee zij nauw in verband staan, of waar hun lichaam wordt bewaard; c [[2722|(53)]] hierbij kan, indien gewenst, op de kalender van het bisdom of de religieuze familie nog een gemeenschappelijk viering worden toegevoegd van alle heiligen en zaligen of van een bepaalde categorie (bijv. martelaren, bisschoppen, enz.).
Referenties naar alinea 17: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Aangaande de afzonderlijke heiligen en zaligen die op de kalender worden ingeschreven, moet een kritisch onderzoek worden ingesteld, zodat hun levensloop en daden, alsook de oorsprong en verspreiding van hun cultus met historische betrouwbaarheid komen vast te staan. Hiertoe dient men experts te consulteren inzake de hagiografie van de betreffende plaatsen, alsook recente kritische, hagiografische studies. Indien er desondanks twijfels blijven bestaan, kan de gehele zaak ook aan deze heilige Congregatie [d:108] worden voorgelegd.
Referenties naar alinea 18: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Bij de herziening van de Particuliere kalenders moel men de namen verwijderen van die heiligen van wie, buiten de naam, weinig of niets historisch vaststaat. Bovendien dient men de namen te verwijderen van die heiligen, welke eertijds onder bijzondere omstandigheden op de kalender werden ingeschreven, maar nu geen enkele of slechts een zeer geringe band hebben met het bisdom of de religieuze familie.
Referenties naar alinea 19: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
20
Aangezien de bisdomgrenzen in recentere tijden dikwijls veranderd zijn, dient men op de kalender niet al die namen te behouden van heiligen uit elk gebied waaruit het nieuwe bisdom bestaat, tenzij deze heiligen van algemeen belang zijn voor heel het nieuwe bisdom.
Referenties naar alinea 20: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- c De eigen dag van de vieringen
21
Voor zover mogelijk, wordt aan de heiligen als eigen dag hun hemelse geboortedag (dies natalis) toegekend. Is de hemelse geboortedag echter onbekend, dan wijst men een dag aan die op een of andere wijze eigen is aan die heilige, bijv. de dag van de vinding (inventio), verheffing (elevatio) of overbrenging (translatio) van het lichaam, of zelfs de dag van de heiligverklaring; anders neemt men een dag die op de particuliere kalender nog vrij is van een andere viering. c [[2722|(56)]]
Als een heilige echter al op de kalender staat ingeschreven en de dag van diens viering zó sterk verbonden is met de verering door de gelovigen, volkstradities of burgerlijke gebruiken, dat hij niet zonder ongemakken verplaatst kan worden, behoude men de traditionele dag.
Als een heilige echter al op de kalender staat ingeschreven en de dag van diens viering zó sterk verbonden is met de verering door de gelovigen, volkstradities of burgerlijke gebruiken, dat hij niet zonder ongemakken verplaatst kan worden, behoude men de traditionele dag.
Referenties naar alinea 21: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
22
Vieringen die teruggaan op een indult, moeten worden geplaatst op de dag die uit pastoraal oogpunt het meest passend is.
Referenties naar alinea 22: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
23
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Telkens als eigen vieringen samenvallen met universele, dient men het volgende in acht te nemen:
- Hoogfeesten die op de Algemene kalender staan ingeschreven, dienen ook op de Particuliere kalender dezelfde dag te behouden, tenzij anders bepaald is. vgl. nr. 36 [[al:36]]
- Feesten die op de Algemene kalender staan ingeschreven, dienen ook op de Particuliere kalender dezelfde dag te behouden; valt op die dag een eigen feest, dan wordt het verplaatst naar de volgende vrije dag, tenzij de dag van het eigen feest zó sterk met de plaatselijke gewoonte of de volksverering verbonden is, dat hij niet zonder ernstige ongemakken verplaatst kan worden.
- Een gedachtenis op de Eigen kalender moet voorrang krijgen boven een niet-verplichte gedachtenis op de Algemene kalender [2722]. Soms kan zij zelfs de voorrang krijgen boven een verplichte gedachtenis op de Algemene kalender [2722], waarbij deze laatste dan ofwel moet worden veranderd in een niet-verplichte gedachtenis en met de particuliere gedachtenis van dezelfde rang op diezelfde dag in de kalender moet worden verbonden, ofwel, indien wenselijk, naar een andere dag moet worden verplaatst.
Referenties naar alinea 23: 2
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- d De rang van de vieringen
24
De vieringen die op de Particuliere kalenders van rechtswege als hoogfeest of feest moeten worden ingeschreven, dienen expliciet aangegeven te worden in de tabel van de liturgische dagen. Daarover werd hierboven (nr. 8-12) [[al:8-12]] reeds gesproken.
De overige eigen vieringen dienen te worden ingeschreven als verplichte of vrije gedachtenissen, tenzij bijzondere historische of pastorale redenen dit in de weg staan. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(54)]]
Aangezien een vrije gedachtenis de mogelijkheid biedt om voor het Officie en de Mis te kiezen uit de weekdag of de heilige, staat zij de viering van de heiligen geenszins in de weg, maar maakt zij het juist mogelijk om de ordening voor de viering van de liturgische dag beter aan te passen aan de geestelijke behoefte, de vroomheid, voorbereiding en eigenheid van de deelnemers. Het is daarom bijzonder nuttig om bij de samenstelling van kalenders gebruik te maken van de vrije gedachtenis, vooral indien er verwezen moet worden naar zeer veel heiligen.
De overige eigen vieringen dienen te worden ingeschreven als verplichte of vrije gedachtenissen, tenzij bijzondere historische of pastorale redenen dit in de weg staan. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(54)]]
Aangezien een vrije gedachtenis de mogelijkheid biedt om voor het Officie en de Mis te kiezen uit de weekdag of de heilige, staat zij de viering van de heiligen geenszins in de weg, maar maakt zij het juist mogelijk om de ordening voor de viering van de liturgische dag beter aan te passen aan de geestelijke behoefte, de vroomheid, voorbereiding en eigenheid van de deelnemers. Het is daarom bijzonder nuttig om bij de samenstelling van kalenders gebruik te maken van de vrije gedachtenis, vooral indien er verwezen moet worden naar zeer veel heiligen.
Referenties naar alinea 24: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
Niets staat in de weg dat sommige vieringen op bepaalde plaatsen plechtiger geschieden dan in het gehele bisdom of in de gehele religieuze familie. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(54)]] Wanneer men deze onderscheiding op verstandige wijze weet te maken, zullen de kalenders nog beter beantwoorden aan de bijzondere noden en behoeften.
Referenties naar alinea 25: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
Indien bepaalde heiligen of zaligen gezamenlijk op de kalender vermeld staan, worden ze altijd tegelijk gevierd, zolang zij met dezelfde liturgische rang gevierd moeten worden, ook al zijn één of meer van hen méér eigen. Indien echter één of meer van deze heiligen of zaligen met een hogere liturgische rang moeten worden gevierd, viert men alleen van dezen het Officie en laat men de viering van de overigen achterwege, tenzij het wenselijk is om aan hun viering als een verplichte gedachtenis een andere dag toe te kennen. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(57)]]
Referenties naar alinea 26: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- e De titels van de heiligen
27
De volgende titels vervallen: "belijder-bisschop", "belijder niet-bisschop", "niet-maagd, niet-martelares", "weduwe"; en de hierna volgende titels dient men, zoals in de Algemene kalender, bij de heiligennamen te plaatsen:
Ook al staat er op de Algemene kalender [2722] geen bijzondere titel achter de namen van heilige leken die niet martelaar of maagd zijn, toch is er niets op tegen om op Particuliere kalenders de benamingen te behouden die op een of andere wijze herinneren aan hun levensstaat (bijv. koning, huisvader, huismoeder, enz.).
- De algemeen gebruikelijke titels: apostel (evangelist), martelaar / martelares, maagd.
- De titels die een rangorde in de hiërarchie aangeven: bisschop (paus), priester, diaken.
- De titels die aangeven dat een heilige behoorde tot een religieuze familie: abt (monnik), religieus / religieuze.
Ook al staat er op de Algemene kalender [2722] geen bijzondere titel achter de namen van heilige leken die niet martelaar of maagd zijn, toch is er niets op tegen om op Particuliere kalenders de benamingen te behouden die op een of andere wijze herinneren aan hun levensstaat (bijv. koning, huisvader, huismoeder, enz.).
Referenties naar alinea 27: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- iii Verschillende afzonderlijke vieringen
- a Patronen en titels
28
Als patroon van naties, gebieden, bisdommen, plaatsen, religieuze families, gemeenschappen en morele personen kunnen slechts heiligen gekozen worden, d.w.z. zij die rechtens met deze titel geëerd worden; het kiezen van zaligen is echter niet mogelijk, tenzij met indult van de Apostolische Stoel. Codex Iuris Canonici (1917) [[2620|(1278)]] vgl: Decreta Authentica, nr. 526 [[[6794|(1)]]] De goddelijke personen worden evenwel altijd uitgesloten.
Referenties naar alinea 28: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
29
Slechts aan patronen die overeenkomstig oud gebruik werden gekozen en aangesteld, ofwel op grond van een traditie sinds onheuglijke tijden zijn aanvaard, kan een liturgische viering toegekend worden. Aan de overigen echter, die in brede zin 'patronen' worden genoemd slechts op vroomheidsgronden, komt geen enkel bijzonder liturgisch recht (op viering) toe.
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
30
De patronen dienen te worden gekozen door de clerus en het volk, en moeten door de bisschop of een ander bevoegd kerkelijk gezag worden goedgekeurd. De keuze en goedkeuring dienen evenwel door de heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] te worden geconfirmeerd. vgl: Decreta Authentica, nr. 526 [[[6794|(2-3)]]]
Gaat het echter om patronen van een orde of congregatie, of van een religieus instituut of een provincie ervan, dan dienen de keuze - door hen wie dit toekomt - alsook de goedkeuring door het binnen de religieuze familie bevoegde gezag nog te worden geconfirmeerd door dezelfde heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108].
Gaat het echter om patronen van een orde of congregatie, of van een religieus instituut of een provincie ervan, dan dienen de keuze - door hen wie dit toekomt - alsook de goedkeuring door het binnen de religieuze familie bevoegde gezag nog te worden geconfirmeerd door dezelfde heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108].
Referenties naar alinea 30: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
Voortaan dient er nog slechts één voornaamste of hoofdpatroon te zijn. Om bijzondere redenen kan er een andere als tweede patroon worden toegevoegd. Voor zover mogelijk, dient hetzelfde in acht te worden genomen in het geval van reeds bestaande patronen, rekening houdend met wat bepaald is in nr. 32 [al:32] en 33 [al:33].
Het is evenwel toegestaan twee of meer heiligen als voornaamste of hoofdpatronen te kiezen, indien de betreffende heiligen samen op de kalender staan ingeschreven.
Het is evenwel toegestaan twee of meer heiligen als voornaamste of hoofdpatronen te kiezen, indien de betreffende heiligen samen op de kalender staan ingeschreven.
Referenties naar alinea 31: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
30
30
Patronen (zowel hoofd- als bij patronen) die eertijds omwille van bijzondere historische gebeurtenissen zijn aangesteld, alsook patronen die eertijds werden gekozen vanwege uitzonderlijke omstandigheden, zoals pest, oorlog of een andere ramp, ofwel vanwege een bijzondere, thans niet meer bestaande verering, dienen voortaan niet meer vereerd te worden als patroon.
Referenties naar alinea 32: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
30
34
30
34
Waar echter geen enkele verering of vroomheid meer bestaat jegens een patroon, die rechtens werd ingesteld ofwel sinds onheuglijke tijden als zodanig werd aanvaard, of wanneer er omtrent die heilige niets met zekerheid bekend is, staat er heel weinig in de weg om na rijp beraad en na de betrokkenen te hebben gehoord, een nieuwe patroon aan te stellen, met inachtneming van hetgeen in nr. 30 [al:30] wordt bepaald.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
34
Kerken kunnen als titel hebben: de Allerheiligste Drie-eenheid; Onze Heer Jezus Christus, met vermelding van een mysterie uit Zijn leven of met een naam waarmee Hij in de heilige liturgie reeds wordt aangeroepen; of de Heilige Geest; of de heilige Maagd Maria, eveneens met een in de heilige liturgie reeds aanvaarde benaming; ofwel de heilige engelen; of ten slotte een heilige die staat ingeschreven in het Romeins Martyrologium [3888] of die officieel is heiligverklaard; zonder indult van de Apostolische Stoel kunnen echter geen zaligen gekozen worden. Pontificale Romanum (ed... Pontificale Romanum (ed. 1961), Ordo ad ecclesiam dedicandam et consecrandam, nr. 1.
Voortaan dient er nog slechts één titel per kerk te zijn, om dezelfde reden als bij de voornaamste patroon, tenzij het gaat om heiligen die samen op de kalender ingeschreven staan.
Waar het goed lijkt om de titel van de kerk te veranderen, dient men in acht te nemen wat hierboven bij nr. 33 [al:33] over de patronen wordt gezegd.
Voortaan dient er nog slechts één titel per kerk te zijn, om dezelfde reden als bij de voornaamste patroon, tenzij het gaat om heiligen die samen op de kalender ingeschreven staan.
Waar het goed lijkt om de titel van de kerk te veranderen, dient men in acht te nemen wat hierboven bij nr. 33 [al:33] over de patronen wordt gezegd.
Referenties naar alinea 34: 1
Martyrologium Romanum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
35
Het hoogfeest van titels van de heilige Maagd Maria, welke niet voorkomen op de Algemene [2722] of Particuliere kalender, dient ofwel op 15 augustus te worden gehouden of op een andere dag waarop, in die kalenders, ter ere van de heilige Maagd Maria een viering staat aangegeven die met de betreffende particuliere titel vrij goed samengaat, bijvoorbeeld vanwege frequente bedevaarten van gelovigen in die periode, of wegens volkstradities, enz.
Op dezelfde wijze dient men een dag te kiezen voor het hoogfeest van titels van de Heer die niet op de Algemene [2722] of Particuliere kalender voorkomen.
Op dezelfde wijze dient men een dag te kiezen voor het hoogfeest van titels van de Heer die niet op de Algemene [2722] of Particuliere kalender voorkomen.
Referenties naar alinea 35: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- b Hoogfeesten die geen verplichte feestdag meer zijn
36
23
23
Hoogfeesten die naar algemeen recht een verplichte feestdag zijn, worden - ook in het geval dat deze verplichting door de Apostolische Stoel werd opgeheven - gevierd op de dag waarop zij in de Algemene kalender staan ingeschreven, tenzij ze volgens de Algemene normen voor het liturgisch jaar en de kalender [2722] verplaatst moeten of kunnen worden naar een andere dag. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(7.56)]]
Als echter een bisschoppenconferentie het meer geschikt acht om aan een dergelijk hoogfeest (bijv. het hoogfeest van Allerheiligen) een andere dag toe te wijzen, die beter overeenkomt met de lokale tradities of de volksaard, dan kan zij de zaak voorleggen aan de Apostolische Stoel.
Als echter een bisschoppenconferentie het meer geschikt acht om aan een dergelijk hoogfeest (bijv. het hoogfeest van Allerheiligen) een andere dag toe te wijzen, die beter overeenkomt met de lokale tradities of de volksaard, dan kan zij de zaak voorleggen aan de Apostolische Stoel.
Referenties naar alinea 36: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
37
Wanneer aan hoogfeesten, die als verplichte feestdag zijn afgeschaft, een andere eigen dag is toegewezen dan in de Algemene kalender [2722], dienen deze in de Particuliere kalender op die nieuwe dag te worden ingeschreven.
Referenties naar alinea 37: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- c De kruisdagen en quatertemperdagen
38
Het komt de bisschoppenconferentie toe om voor heel haar gebied vast te stellen hoe de vieringen moeten worden gehouden die beantwoorden aan de kruis- en quatertemperdagen. Daartoe dient zij te bepalen wanneer en gedurende hoeveel dagen de kruisdagen moeten plaatsvinden, alsook wanneer en op hoeveel dagen de vieringen moeten worden gehouden die beantwoorden aan de quatertemperdagen, en welke intentie eraan wordt toegekend.
Evenzo dient zij te bepalen welke Misformulieren men op die dagen dient te gebruiken uit de 'Missen voor verschillende intenties' die in de nieuwe editie van het Romeins Missaal [1209] zijn opgenomen. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(46-47)]]
Evenzo dient zij te bepalen welke Misformulieren men op die dagen dient te gebruiken uit de 'Missen voor verschillende intenties' die in de nieuwe editie van het Romeins Missaal [1209] zijn opgenomen. Normae universalis de Anno liturgico et de Calendarium Romanum [[2722|(46-47)]]
Referenties naar alinea 38: 1
Institutio Generalis Missalis Romani ->=geentekst=Notities bij deze alinea
Zie de toepassing daarvan door de Nederlandse Bisschoppenconferentie: Kruis- en quatertemperdagen [5492]
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- iv Herziening van eigen formulieren voor de Mis en het Officie
- a Eigen Misformulieren
39
Bij de herziening van de eigen Misformulieren is het goed een onderscheid te maken tussen de teksten die tot het Missaal behoren, en die welke betrekking hebben op het Lectionarium.
Referenties naar alinea 39: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
40
Tot het Missaal behoren: antifoon bij de intrede, collectagebed, gebed over de offergaven, prefatie, antifoon bij de Communie, en gebed na de Communie. Hieraan kan men nog de plechtige zegen of het gebed over het volk toevoegen.
- De antifoon bij de intrede heeft tot doel om hen die zijn samengekomen, geestelijk binnen te leiden in de betekenis van de viering. Institutio Generalis Missalis Romani [[1383|(25.26.29)]] De tekst moet van dien aard zijn, dat hij ook kan worden gereciteerd, telkens wanneer niet gezongen wordt, - en wel zó, dat hij door de priester kan worden gebruikt als basis voor zijn inleidend woord (monitio). De antifoon bij de Communie moet op een of andere wijze de band met het eucharistisch mysterie aangeven.
- Van de oraties heeft alleen het collectagebed direct verband met de heilige die wordt gevierd; het dient de eigenheid van de betreffende heilige naar voren te brengen, een aspect van diens geestelijk leven of apostolische activiteit, waarbij men echter bewoordingen moet vermijden die telkens hetzelfde accentueren, zoals wonderen of de stichting van een religieuze familie. De gebeden over de offergaven en na de Communie verwijzen daarentegen rechtstreeks naar het eucharistisch mysterie; als daarin de heilige wordt genoemd, dient dit alleen op indirecte wijze te gebeuren. In het nieuwe Romeins Missaal [1209] vindt men ook voorbeelden van gebeden over het volk en plechtige zegens, die op sommige dagen of bij bepaalde gelegenheden kunnen voorafgaan aan de gewone slotzegen.
- De prefatie moet de uitdrukking zijn van de bijzondere reden tot dankzegging, die men in heel de Eucharistie terugvindt op de dagen en in de tijden dat de betreffende prefatie wordt gebruikt. De literaire vorm ervan is niet smeekgebed, maar verheerlijking van God door Christus, de Heer, met betrekking tot een bijzonder aspect van het heilsmysterie.
Gaat het om een eigen prefatie, dan dient zij te worden ingevoegd in het Misformulier waar zij bij hoort.
Referenties naar alinea 40: 1
Notitie over enkele aspecten van de eigen kalenders en liturgische teksten ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
41
Wat de lezingen betreft, dient men het volgende zorgvuldig in acht te nemen: hoogfeesten hebben drie lezingen; het Oude Testament wordt in de Paastijd niet gelezen; telkens wanneer er eigen lezingen zijn vastgesteld, zijn ook een eigen psalm met antwoordvers van het volk vereist en een eigen acclamatie of vers voor het Evangelie. vgl: Institutio Generalis Missalis Romani [[[1383|(37-38)]]]
Referenties naar alinea 41: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
Het onlangs herziene Missaal [1209] en Lectionarium bevatten in de Gemeenschappelijke teksten verschillende formulieren die goed gebruikt kunnen worden bij de herziening van het Eigen (Proprium). Dat geldt vooral wanneer dit geen teksten bevat die vanwege hun spiritueel of pastoraal belang of vanwege bun ouderdom behouden moeten blijven.
Referenties naar alinea 42: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- b Eigen teksten voor het Officie
43
De lezing uit de heiligenlevens of uit de kerkelijke schrijvers, die voor afzonderlijke hoogfeesten, feesten of gedachtenissen moet worden samengesteld en uitgekozen, vormt een zeer belangrijk en kenmerkend onderdeel van het goddelijk Officie. Men kan deze lezing ontlenen aan de geschriften van de kerkvaders of kerkelijke schrijvers; bij heiligen of zaligen kan dit een tekstgedeelte zijn uit hun geschriften of een beschrijving van de kenmerken van hun geestelijk leven of apostolische activiteit. Aan de lezing dient echter een korte biografische notitie vooraf te gaan, die men evenwel niet moet voorlezen tijdens de viering van het Officie.
Bij de voorbereiding of herziening van de hagiografische lezingen dient men erop toe te zien dat ze kort en sober zijn (bijv. niet meer dan 120 woorden); gemeenplaatsen moeten vermeden worden; onjuistheden of minder passende passages moeten weggelaten of verbeterd worden.
Tot slot moet bij de lezing een geschikt responsorium worden geplaatst (een eigen tekst of een tekst uit het Gemeenschappelijke) om op passende wijze de meditatie te bevorderen van de voorgelezen tekst.
Bij de voorbereiding of herziening van de hagiografische lezingen dient men erop toe te zien dat ze kort en sober zijn (bijv. niet meer dan 120 woorden); gemeenplaatsen moeten vermeden worden; onjuistheden of minder passende passages moeten weggelaten of verbeterd worden.
Tot slot moet bij de lezing een geschikt responsorium worden geplaatst (een eigen tekst of een tekst uit het Gemeenschappelijke) om op passende wijze de meditatie te bevorderen van de voorgelezen tekst.
Referenties naar alinea 43: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
44
Vooral op hoogfeesten en feesten kunnen andere elementen aan het Officie een eigen karakter geven, nl. de psalm bij de uitnodiging (invitatorium), de antifonen (vooral in de lauden en vespers) en de smeekbeden (preces). Eigen hymnen kunnen, voor zover die er zijn, behouden blijven met inachtneming van mogelijk noodzakelijke verbeteringen. De oratie is echter altijd dezelfde als die in de Mis.
Voor de herziening van deze tekstgedeelten of bij een geheel nieuwe samenstelling kan men in het vernieuwde brevier vele teksten vinden waarvan men hiervoor gebruik kan maken.
Voor de herziening van deze tekstgedeelten of bij een geheel nieuwe samenstelling kan men in het vernieuwde brevier vele teksten vinden waarvan men hiervoor gebruik kan maken.
Referenties naar alinea 44: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- c Het opstellen van formulieren voor Officies en Missen
45
Bij bet opstellen van eigen formulieren voor Officies en Missen (zowel inzake de algehele ordening, als de weergave van teksten en titels, of de aanduiding van boeken uit de Heilige Schrift of werken van kerkvaders) dient men voor ogen te houden wat gebruikelijk is in de standaarduitgaven van het Brevier en Missaal, zowel in het Latijn als in de volkstaal.
Referenties naar alinea 45: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
46
Bij het drukken van het Missaal en Brevier voor een natie of een uitgestrekter gebied is het passend om de vieringen die eigen zijn voor heel die natie of dat uitgestrektere gebied, op de juiste plaats in te voegen bij de vieringen van de Algemene kalender [2722]; vieringen die slechts voor een deel van die gebieden gelden (bijv. de eigen vieringen van een streek of bisdom), dienen dan hun plaats te krijgen in een speciaal aanhangsel.
Referenties naar alinea 46: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
47
Om het zingen van teksten uit de Mis en het Officie daadwerkelijk mogelijk te maken, dient men te verwijzen naar geschikte melodieën om te gebruiken, met inachtneming van de normen voor de uitvoering van elk afzonderlijk gezang en de mogelijkheid om sommige teksten door andere te vervangen. Wat de Mis betreft, dient men de psalm aan te geven die bij de intrede en de communie gebruikt moet worden, en de antifoon en psalm die bij het offertorium gezongen moeten worden.
Referenties naar alinea 47: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- v Liturgische privileges en indulten
48
Privileges en indulten die de nieuwe liturgische normen weerspreken, dienen als herroepen te worden beschouwd. Als desondanks een ordinaris het noodzakelijk acht het ene of andere van deze privileges en indulten te vernieuwen, dan kan hij hiervoor een verzoek indienen met opgave van de hem moverende redenen.
De privileges en indulten die deze normen evenwel niet weerspreken, blijven van kracht; toch is het vereist dat ook deze worden herzien, opdat met meer zekerheid vast komt te staan dat ze behouden kunnen worden.
De privileges en indulten die deze normen evenwel niet weerspreken, blijven van kracht; toch is het vereist dat ook deze worden herzien, opdat met meer zekerheid vast komt te staan dat ze behouden kunnen worden.
Referenties naar alinea 48: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
49
Daarom dient het de zorg van iedere ordinaris te zijn om, tegelijk met de kalender en de eigen formulieren voor het Officie en de Mis, aan deze heilige Congregatie [d:108] een lijst met liturgische privileges samen met een exemplaar van de vorige toestemming te doen toekomen, zodat deze op passende wijze worden herzien en vernieuwd.
Referenties naar alinea 49: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
50
Aan de eigen formulieren (proprium) die gedrukt gaan worden dient een lijst met de liturgische privileges te worden toegevoegd, zodat iedere gebruiker van het proprium dit bij de hand heeft.
Referenties naar alinea 50: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
50a
Paus Paulus VI heeft op 23 juni 1970 deze Instructie als geheel en op onderdelen willen goedkeuren en hij heeft verordend, dat zij nauwkeurig zou worden nagekomen door allen wie hel betreft.
Te Rome, bij de heilige Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108], 24 juni 1970
Benno kardinaal Gut
prefect
Annibale Bugnini
secretaris
Referenties naar alinea 50a: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 2
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/3894-de-calendaria-particularia-atque-officiorum-et-missarum-propriis-nl