Lijst van 44 Voorstellen van de Synode over het Midden-Oosten
x
Informatie over dit document
Lijst van 44 Voorstellen van de Synode over het Midden-Oosten
Aangeboden aan de H. Vader
Synodevaders
Bisschoppensynodes
23 oktober 2010
Curie
2010, Libreria Editrice Vaticana
Vert. vanuit de niet-officiële Engelstalige versie in opdracht van Kerk in Nood gemaakt door Camiel
Vert. vanuit de niet-officiële Engelstalige versie in opdracht van Kerk in Nood gemaakt door Camiel
23 oktober 2010
24 januari 2011
3818
nl
Referenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
De synodevaders hebben aan het einde van de Bijzondere Bisschoppensynode voor het Midden-Oosten [d:267] voorstellen gedaan aan de Paus om te gebruiken in een te schrijven Post Synodale Exhortatie. Paus Benedictus XVI heeft erop aangedrongen deze voorstellen te publiceren. De tekst is door het Vaticaan uitsluitend in het Italiaans, Engels, Frans en Arabisch als voorlopige, off-the-record en onofficiële versies gepubliceerd. Onderstaande tekst is gebaseerd de Engelstalige versie daarvan.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- === Inleiding
1
Propositio 1 - Het aan de Paus gepresenteerde document
De synodevaders presenteren ter overweging aan de Paus het document dat het resultaat is van de Bijzondere Vergadering over «"De Kerk in het Midden Oosten: gemeenschap en getuigenis [d:267]: "De grote groep gelovigen was één van hart en ziel." (Hand. 4, 32) [b:Hand. 4, 32]». Dit document bevat: de “ Lineamenta [3725]”, het “ Instrumentum laboris [3710]”, de “ante” en “ post disceptationem [3970]” presentaties, de teksten van de interventies, zowel van de in de synodezaal gepresenteerde interventies als van de “in scriptis” interventies, en in het bijzonder enkele specifieke aanbevelingen waaraan de synodevaders een zeker belang hebben gehecht.
De synodevaders vragen in alle bescheidenheid de Heilige Vader de mogelijkheid te overwegen een document te publiceren over de "Gemeenschap en getuigenis van de Kerk in het Midden-Oosten [d:267].
De synodevaders presenteren ter overweging aan de Paus het document dat het resultaat is van de Bijzondere Vergadering over «"De Kerk in het Midden Oosten: gemeenschap en getuigenis [d:267]: "De grote groep gelovigen was één van hart en ziel." (Hand. 4, 32) [b:Hand. 4, 32]». Dit document bevat: de “ Lineamenta [3725]”, het “ Instrumentum laboris [3710]”, de “ante” en “ post disceptationem [3970]” presentaties, de teksten van de interventies, zowel van de in de synodezaal gepresenteerde interventies als van de “in scriptis” interventies, en in het bijzonder enkele specifieke aanbevelingen waaraan de synodevaders een zeker belang hebben gehecht.
De synodevaders vragen in alle bescheidenheid de Heilige Vader de mogelijkheid te overwegen een document te publiceren over de "Gemeenschap en getuigenis van de Kerk in het Midden-Oosten [d:267].
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=
Propositio 2 - Het Woord van God
Het Woord van God is de ziel en grondslag van het Christelijke leven en van al het pastorale werk; wij hopen dat elk gezin een Bijbel zou bezitten. De synodevaders moedigen de dagelijkse lezing aan van en meditatie op het Woord van God, vooral de “lectio divina”, en ook de ontwikkeling van een website over de Bijbel met Katholieke verklaringen en commentaren die de gelovigen gemakkelijk kunnen begrijpen. We zouden ook graag zien dat er voor de Bijbel, zowel het Oude als het Nieuwe Testament, een inleidend boekje wordt voorbereid dat op een eenvoudige manier mensen zou kunnen helpen de Bijbel te lezen. Zij moedigen ook eparchieën / diocesen (in dit document is het woord “diocees” ook van toepassing op een “eparchie”, de equivalente term in Oosterse terminologie) en parochies aan Bijbelstudies te introduceren en te bevorderen waarin wordt gemediteerd over het Woord van God en dit op zo’n manier wordt verklaard dat het de vragen van mensen beantwoordt en waardoor zij meer vertrouwd kunnen raken met de Heilige Schrift [d:70], wat een verdieping betekent van hun spiritualiteit en apostolische en missionaire betrokkenheid.
Het Woord van God is de ziel en grondslag van het Christelijke leven en van al het pastorale werk; wij hopen dat elk gezin een Bijbel zou bezitten. De synodevaders moedigen de dagelijkse lezing aan van en meditatie op het Woord van God, vooral de “lectio divina”, en ook de ontwikkeling van een website over de Bijbel met Katholieke verklaringen en commentaren die de gelovigen gemakkelijk kunnen begrijpen. We zouden ook graag zien dat er voor de Bijbel, zowel het Oude als het Nieuwe Testament, een inleidend boekje wordt voorbereid dat op een eenvoudige manier mensen zou kunnen helpen de Bijbel te lezen. Zij moedigen ook eparchieën / diocesen (in dit document is het woord “diocees” ook van toepassing op een “eparchie”, de equivalente term in Oosterse terminologie) en parochies aan Bijbelstudies te introduceren en te bevorderen waarin wordt gemediteerd over het Woord van God en dit op zo’n manier wordt verklaard dat het de vragen van mensen beantwoordt en waardoor zij meer vertrouwd kunnen raken met de Heilige Schrift [d:70], wat een verdieping betekent van hun spiritualiteit en apostolische en missionaire betrokkenheid.
Referenties naar alinea 2: 2
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Propositio 3 - Een Bijbels pastoraal programma
De synodevaders bevelen dringend aan dat eraan wordt gewerkt beide Testamenten van de Heilige Schrift [d:70] in het centrum van ons Christelijke leven te stellen door de gelovigen aan te moedigen deze te verkondigen, te lezen, over deze te mediteren, deze te interpreteren in het licht van Christus en deze liturgisch te vieren, zoals de eerste Christelijke gemeenschappen dat deden. Wij stellen voor dat er na een gepaste voorbereiding een Jaar van de Bijbel wordt afgekondigd en dat het wordt gevolgd door een jaarlijkse Week van de Bijbel.
De synodevaders bevelen dringend aan dat eraan wordt gewerkt beide Testamenten van de Heilige Schrift [d:70] in het centrum van ons Christelijke leven te stellen door de gelovigen aan te moedigen deze te verkondigen, te lezen, over deze te mediteren, deze te interpreteren in het licht van Christus en deze liturgisch te vieren, zoals de eerste Christelijke gemeenschappen dat deden. Wij stellen voor dat er na een gepaste voorbereiding een Jaar van de Bijbel wordt afgekondigd en dat het wordt gevolgd door een jaarlijkse Week van de Bijbel.
Referenties naar alinea 3: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 1 De Christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten
4
Propositio 4 - Identiteit van de Oosters Katholieke Kerken
Te midden van een wereld die wordt gekenmerkt door verdeeldheid en extreme standpunten, worden we geroepen gemeenschappelijk te leven in de Kerk, die open blijft staan voor iedereen, zonder te bezwijken voor confessionalisme. We zullen hiertoe in staat zijn wanneer we trouw blijven aan onze rijke historische, liturgische, patristische en spirituele erfenis, aan het onderricht van de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4] en aan de normen en structuren van de Canonieke Codex van de Oosterse Kerken [574], de Codex van het Canonieke Recht [30] en aan de specifieke wetten van de Kerken.
Te midden van een wereld die wordt gekenmerkt door verdeeldheid en extreme standpunten, worden we geroepen gemeenschappelijk te leven in de Kerk, die open blijft staan voor iedereen, zonder te bezwijken voor confessionalisme. We zullen hiertoe in staat zijn wanneer we trouw blijven aan onze rijke historische, liturgische, patristische en spirituele erfenis, aan het onderricht van de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4] en aan de normen en structuren van de Canonieke Codex van de Oosterse Kerken [574], de Codex van het Canonieke Recht [30] en aan de specifieke wetten van de Kerken.
Referenties naar alinea 4: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
Propositio 5 - Deelnemen aan het Kruis
Terwijl de Christen, zoals ieder ander, vervolging en geweld afkeurt, weet hij dat Christen-zijn deelname aan het kruis van Christus betekent. De leerling is niet groter dan de Meester (Mt. 10, 24) [[b:Mt. 10, 24]]. Hij herinnert zich dat degenen die worden vervolgd vanwege de gerechtigheid, gelukkig zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen (Mt. 5, 10) [[b:Mt. 5, 10]].
Vervolging moet echter Christenen wereldwijd doen beseffen dat er meer solidariteit nodig is. Zij moet ook in ons de verplichting opwekken internationaal recht en respect voor alle mensen en voor alle volkeren te steunen en hierop aan te dringen.
De aandacht van de hele wereld zou moeten worden gericht op de tragische situatie van bepaalde Christelijke gemeenschappen in het Midden-Oosten die allerlei beproevingen moeten ondergaan, soms zelfs tot aan het martelaarschap toe.
Ook zou er een beroep moeten worden gedaan op nationale en internationale organisaties om zich in te zetten een einde te maken aan deze gespannen toestand door rechtvaardigheid en vrede te herstellen.
Terwijl de Christen, zoals ieder ander, vervolging en geweld afkeurt, weet hij dat Christen-zijn deelname aan het kruis van Christus betekent. De leerling is niet groter dan de Meester (Mt. 10, 24) [[b:Mt. 10, 24]]. Hij herinnert zich dat degenen die worden vervolgd vanwege de gerechtigheid, gelukkig zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen (Mt. 5, 10) [[b:Mt. 5, 10]].
Vervolging moet echter Christenen wereldwijd doen beseffen dat er meer solidariteit nodig is. Zij moet ook in ons de verplichting opwekken internationaal recht en respect voor alle mensen en voor alle volkeren te steunen en hierop aan te dringen.
De aandacht van de hele wereld zou moeten worden gericht op de tragische situatie van bepaalde Christelijke gemeenschappen in het Midden-Oosten die allerlei beproevingen moeten ondergaan, soms zelfs tot aan het martelaarschap toe.
Ook zou er een beroep moeten worden gedaan op nationale en internationale organisaties om zich in te zetten een einde te maken aan deze gespannen toestand door rechtvaardigheid en vrede te herstellen.
Referenties naar alinea 5: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
Propositio 6 - Het Land
Gegeven dat voor de identiteit van zowel individuen als volkeren de binding met het geboorteland en een vrije omgeving wezenlijk zijn, roepen wij onze gelovigen en onze kerkgemeenschappen dringend op niet toe te geven aan de verleiding hun onroerende goederen in de uitverkoop te doen. In deze moeilijke economische omstandigheden stellen we voor Christenen te helpen hun land in bezit te houden of om nieuw land te verwerven door het tot ontwikkeling brengen van projecten die aan hun succes bijdragen, waarbij de eigenaars met waardigheid kunnen blijven waar zij zijn. Deze inspanning moet vergezeld gaan met een diepgaand onderzoek naar de betekenis van de Christelijke aanwezigheid en roeping in het Midden-Oosten.
Gegeven dat voor de identiteit van zowel individuen als volkeren de binding met het geboorteland en een vrije omgeving wezenlijk zijn, roepen wij onze gelovigen en onze kerkgemeenschappen dringend op niet toe te geven aan de verleiding hun onroerende goederen in de uitverkoop te doen. In deze moeilijke economische omstandigheden stellen we voor Christenen te helpen hun land in bezit te houden of om nieuw land te verwerven door het tot ontwikkeling brengen van projecten die aan hun succes bijdragen, waarbij de eigenaars met waardigheid kunnen blijven waar zij zijn. Deze inspanning moet vergezeld gaan met een diepgaand onderzoek naar de betekenis van de Christelijke aanwezigheid en roeping in het Midden-Oosten.
Referenties naar alinea 6: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
Propositio 7 - Beheer van Goederen
Omwille van transparantie is het voor de financiële zaken van de Kerk noodzakelijk een controlesysteem te ontwerpen dat een duidelijk onderscheid maakt tussen dat wat van de Kerk is en dat wat in privé is van hen die in dienst van de Kerk zijn. Tegelijkertijd is het noodzakelijk de bezittingen en goederen van de Kerk en van haar instituties te handhaven.
Omwille van transparantie is het voor de financiële zaken van de Kerk noodzakelijk een controlesysteem te ontwerpen dat een duidelijk onderscheid maakt tussen dat wat van de Kerk is en dat wat in privé is van hen die in dienst van de Kerk zijn. Tegelijkertijd is het noodzakelijk de bezittingen en goederen van de Kerk en van haar instituties te handhaven.
Referenties naar alinea 7: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
Propositio 8 - Aanmoediging om ter bedevaart te gaan
Het Oosten is het land van Bijbelse Openbaring. Al heel vroeg werd de streek een plaats van bedevaart in de voetsporen van Abraham in Irak, van Mozes in Egypte en in de Sinaï, van Jezus in het Heilige Land (Egypte, Israël en Libanon) en van de H. Paulus en de Kerken die worden genoemd in de Handelingen van de Apostelen en in het boek van de Openbaring (Syrië, Cyprus en Turkije). De Pausen hebben de bedevaart naar de Heilige Plaatsen aangemoedigd. Teruggaan naar de oorspronkelijke plaats is een kans voor een diepgaande catechese waardoor de pelgrim de rijkdom van de Oosterse Kerken kan ontdekken en de locale Christelijke gemeenschappen kan ontmoeten en aanmoedigen, de levende stenen van de Kerk.
Het Oosten is het land van Bijbelse Openbaring. Al heel vroeg werd de streek een plaats van bedevaart in de voetsporen van Abraham in Irak, van Mozes in Egypte en in de Sinaï, van Jezus in het Heilige Land (Egypte, Israël en Libanon) en van de H. Paulus en de Kerken die worden genoemd in de Handelingen van de Apostelen en in het boek van de Openbaring (Syrië, Cyprus en Turkije). De Pausen hebben de bedevaart naar de Heilige Plaatsen aangemoedigd. Teruggaan naar de oorspronkelijke plaats is een kans voor een diepgaande catechese waardoor de pelgrim de rijkdom van de Oosterse Kerken kan ontdekken en de locale Christelijke gemeenschappen kan ontmoeten en aanmoedigen, de levende stenen van de Kerk.
Referenties naar alinea 8: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
9
Propositio 9 - Vrede
Onze Kerken verplichten zich te bidden en te werken voor rechtvaardigheid en vrede in het Midden-Oosten en roepen op tot een “zuivering van het geheugen” waarbij wordt gekozen voor woorden van vrede en hoop en niet voor die van angst en geweld. Zij roepen de burgerlijke autoriteiten op de resoluties van de Verenigde Naties betreffende de regio uit te voeren, in het bijzonder die m.b.t. de terugkeer van de vluchtelingen en de status van Jeruzalem en de Heilige Plaatsen.
Onze Kerken verplichten zich te bidden en te werken voor rechtvaardigheid en vrede in het Midden-Oosten en roepen op tot een “zuivering van het geheugen” waarbij wordt gekozen voor woorden van vrede en hoop en niet voor die van angst en geweld. Zij roepen de burgerlijke autoriteiten op de resoluties van de Verenigde Naties betreffende de regio uit te voeren, in het bijzonder die m.b.t. de terugkeer van de vluchtelingen en de status van Jeruzalem en de Heilige Plaatsen.
Referenties naar alinea 9: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
Propositio 10 - Consolidatie van de aanwezigheid van Christenen
Onze Kerken moeten een bureau of een commissie instellen waaraan de studie is toevertrouwd van het verschijnsel van migratie en van de factoren erachter zodat er manieren kunnen worden gevonden om haar te stoppen. Zij moeten er zoveel mogelijk aan doen om de aanwezigheid van Christenen in hun landen aan te moedigen en dit vooral door middel van ontwikkelingsprojecten ten einde het verschijnsel van migratie te beperken.
Onze Kerken moeten een bureau of een commissie instellen waaraan de studie is toevertrouwd van het verschijnsel van migratie en van de factoren erachter zodat er manieren kunnen worden gevonden om haar te stoppen. Zij moeten er zoveel mogelijk aan doen om de aanwezigheid van Christenen in hun landen aan te moedigen en dit vooral door middel van ontwikkelingsprojecten ten einde het verschijnsel van migratie te beperken.
Referenties naar alinea 10: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
Propositio 11 - Pastoraal gebruik voor migratie
De aanwezigheid van talrijke Oosterse Christenen op alle continenten vormt een uitdaging voor de Kerk om een geschikt pastoraal programma te ontwerpen in het licht van emigratie:
De aanwezigheid van talrijke Oosterse Christenen op alle continenten vormt een uitdaging voor de Kerk om een geschikt pastoraal programma te ontwerpen in het licht van emigratie:
- de bisschoppen van geëmigreerden moeten de seminaries in het Midden-Oosten bezoeken om de situatie en de noden van hun eparchieën te presenteren;
- de vorming van de seminaristen met een missionaire geest, openstaand voor verschillende culturen;
- de voorbereiding en begeleiding van priesters met een zending buiten het patriarchale gebied;
- de bevordering van roepingenwerk in de gemeenschappen buiten het patriarchale gebied; en
- de zending van priesters en het instellen van hun eigen eparchieën overal waar pastorale noden dit vereisen in overeenstemming met de canonieke normen.
Referenties naar alinea 11: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
Propositio 12 - Emigratie en solidariteit
- Bewustmaking en versterking van het besef bij de emigranten van het besef aan solidariteit en van het delen met het land van oorsprong, door bij te dragen aan pastorale projecten en aan culturele, onderwijskundige, economische en sociale ontwikkeling;
- om geëmigreerde Christenen te onderwijzen trouw te blijven aan hun oorspronkelijke traditie;
- om banden van gemeenschappelijkheid tussen emigranten en de Kerken in hun geboortelanden te verstevigen.
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
Propositio 13 - Emigratie - Vorming
We verzoeken Kerken in de landen die immigranten ontvangen, dringend om vertrouwd te zijn met en om respect te hebben voor Oosterse theologie, tradities en patrimonia, hetgeen tot uiting komt in hun normen en in hun sacramentele en administratieve gebruiken. Dit zal bijdragen tot samenwerking met de Oosterse Kerken die in die landen aanwezig zijn en tot de vorming en pastorale zorg van hun gelovigen.
We verzoeken Kerken in de landen die immigranten ontvangen, dringend om vertrouwd te zijn met en om respect te hebben voor Oosterse theologie, tradities en patrimonia, hetgeen tot uiting komt in hun normen en in hun sacramentele en administratieve gebruiken. Dit zal bijdragen tot samenwerking met de Oosterse Kerken die in die landen aanwezig zijn en tot de vorming en pastorale zorg van hun gelovigen.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
Propositio 14 - Immigration
We zijn ernstig bezorgd over de toestand van immigrantenarbeiders in het Midden-Oosten, zowel Christenen als niet-Christenen, vooral de vrouwen onder hen. Velen van hen bevinden zich in situaties die moeilijk zijn of zelfs hun waardigheid ondermijnen. We doen een oproep aan patriarchale synodes en episcopale conferenties, aan Katholieke charitatieve instituties, vooral Caritas, aan politieke leiders en aan alle mensen van goede wil om met alle mogelijke middelen het respect te waarborgen voor de fundamentele rechten van immigranten, zoals erkend door internationaal recht, ongeacht de nationaliteit of religie van de betreffende immigranten, en om hen juridische en menselijke bijstand te verlenen. Onze Kerken zouden ernaar moeten streven te zorgen voor de spirituele hulp die ze nodig hebben als een teken van Christelijke gastvrijheid en kerkelijke communio.
We zijn ernstig bezorgd over de toestand van immigrantenarbeiders in het Midden-Oosten, zowel Christenen als niet-Christenen, vooral de vrouwen onder hen. Velen van hen bevinden zich in situaties die moeilijk zijn of zelfs hun waardigheid ondermijnen. We doen een oproep aan patriarchale synodes en episcopale conferenties, aan Katholieke charitatieve instituties, vooral Caritas, aan politieke leiders en aan alle mensen van goede wil om met alle mogelijke middelen het respect te waarborgen voor de fundamentele rechten van immigranten, zoals erkend door internationaal recht, ongeacht de nationaliteit of religie van de betreffende immigranten, en om hen juridische en menselijke bijstand te verlenen. Onze Kerken zouden ernaar moeten streven te zorgen voor de spirituele hulp die ze nodig hebben als een teken van Christelijke gastvrijheid en kerkelijke communio.
Referenties naar alinea 14: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
Propositio 15 - Verwelkomen van Kerken
Om immigranten beter te kunnen verwelkomen en te begeleiden naar het Midden-Oosten, worden de Kerken van waar zij vandaan komen, gevraagd om regelmatig contact te onderhouden met de Kerken die hen verwelkomen door hen te ondersteunen bij het opzetten van de structuren die ze nodig hebben, bijv. parochies, scholen, ontmoetingscentra enz.
Om immigranten beter te kunnen verwelkomen en te begeleiden naar het Midden-Oosten, worden de Kerken van waar zij vandaan komen, gevraagd om regelmatig contact te onderhouden met de Kerken die hen verwelkomen door hen te ondersteunen bij het opzetten van de structuren die ze nodig hebben, bijv. parochies, scholen, ontmoetingscentra enz.
Referenties naar alinea 15: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 2 Kerkelijke gemeenschap
- Artikel 1 Gemeenschap binnen de Kerk ( ad intra)
16
Propositio 16 - Communio binnen de Katholieke Kerk
“De heilige katholieke Kerk, het mystieke Lichaam van Christus, bestaat uit gelovigen, die organisch zijn verbonden door hetzelfde geloof, dezelfde sacramenten en hetzelfde bestuur, en die, aaneengesloten in verschillende hiërarchisch verbonden groeperingen, de particuliere Kerken of ritussen vormen. Tussen deze bestaat er een bewonderenswaardige gemeenschap, zodat de verscheidenheid in de Kerk aan haar eenheid geen afbreuk doet, maar deze juist beter laat uitkomen.” Orientalium Ecclesiarum [[701|2]]. Om deze gemeenschappelijkheid te versterken, bevelen wij aan:
“De heilige katholieke Kerk, het mystieke Lichaam van Christus, bestaat uit gelovigen, die organisch zijn verbonden door hetzelfde geloof, dezelfde sacramenten en hetzelfde bestuur, en die, aaneengesloten in verschillende hiërarchisch verbonden groeperingen, de particuliere Kerken of ritussen vormen. Tussen deze bestaat er een bewonderenswaardige gemeenschap, zodat de verscheidenheid in de Kerk aan haar eenheid geen afbreuk doet, maar deze juist beter laat uitkomen.” Orientalium Ecclesiarum [[701|2]]. Om deze gemeenschappelijkheid te versterken, bevelen wij aan:
- de instelling van een commissie van samenwerking tussen de Katholieke hiërarchieën van het Midden-Oosten, die verantwoordelijk zal zijn voor de bevordering van een gedeelde pastorale strategie, een beter begrip van elkaars tradities, interrituele instituties en van gezamenlijke charitatieve organisaties;
- het organiseren van regelmatige ontmoetingen tussen Katholieke hiërarchieën uit het Midden-Oosten;
- het delen van materiële hulpbronnen tussen rijke en arme diocesen;
- de stichting van een priesterlijke vereniging, Fidei donum [645], voor de wederzijdse ondersteuning van eparchieën en Kerken.
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
Propositio 17 - Nieuwe kerkelijke bewegingen
Een aantal synodevaders erkent dat de nieuwe kerkelijke bewegingen in de Westerse traditie, die steeds meer aanwezig zijn in de Kerken van het Midden-Oosten, een gave zijn van de Geest aan de hele Kerk. Om het charisma van deze bewegingen te helpen de Kerk op te bouwen, horen hun leden hun eigen charisma gestalte te geven waarbij zij goed rekening houden met de cultuur, geschiedenis, liturgie en spiritualiteit van de plaatselijke Kerk. Hiervoor wordt deze bewegingen gevraagd zonder uitstel aan het werk te gaan samen met de plaatselijke bisschop en zijn pastorale aanwijzingen te volgen. Voor de Katholieke hiërarchie van elk land van het Midden-Oosten zou het wenselijk zijn een gemeenschappelijk pastoraal standpunt uit te werken over de betreffende bewegingen, over hun integratie en pastorale activiteit.
Een aantal synodevaders erkent dat de nieuwe kerkelijke bewegingen in de Westerse traditie, die steeds meer aanwezig zijn in de Kerken van het Midden-Oosten, een gave zijn van de Geest aan de hele Kerk. Om het charisma van deze bewegingen te helpen de Kerk op te bouwen, horen hun leden hun eigen charisma gestalte te geven waarbij zij goed rekening houden met de cultuur, geschiedenis, liturgie en spiritualiteit van de plaatselijke Kerk. Hiervoor wordt deze bewegingen gevraagd zonder uitstel aan het werk te gaan samen met de plaatselijke bisschop en zijn pastorale aanwijzingen te volgen. Voor de Katholieke hiërarchie van elk land van het Midden-Oosten zou het wenselijk zijn een gemeenschappelijk pastoraal standpunt uit te werken over de betreffende bewegingen, over hun integratie en pastorale activiteit.
Referenties naar alinea 17: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Propositio 18 - De jurisdictie van de patriarchen
Buiten het patriarchale territorium is het, om de gemeenschappelijkheid te handhaven van de Oosterse gelovigen met hun patriarchale Kerken en om hen geschikte pastorale diensten te verlenen, wenselijk de vraag te bestuderen of de jurisdictie van de Oosterse Patriarchen kan worden uitgebreid zodat het de leden van hun Kerken omvat, waar zij in de wereld ook zijn, en wel met het oog op het treffen van geschikte maatregelen.
Buiten het patriarchale territorium is het, om de gemeenschappelijkheid te handhaven van de Oosterse gelovigen met hun patriarchale Kerken en om hen geschikte pastorale diensten te verlenen, wenselijk de vraag te bestuderen of de jurisdictie van de Oosterse Patriarchen kan worden uitgebreid zodat het de leden van hun Kerken omvat, waar zij in de wereld ook zijn, en wel met het oog op het treffen van geschikte maatregelen.
Referenties naar alinea 18: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Propositio 19 - De situatie van de Katholieke gelovigen in de Golfregio
In een geest van gemeenschappelijkheid en omwille van de gelovigen, zou het wenselijk zijn een commissie in te stellen die de vertegenwoordigers samenbrengt van de desbetreffende dicasterieën, de betrokkenen van de apostolische vicarissen van de streek en de vertegenwoordigers van de Kerken sui iuris. Deze commissie zou verantwoordelijk zijn voor het bestuderen van de situatie van de Katholieke gelovigen in de landen aan de Golf en van het kerkelijk rechtsgebied, en zou voorstellen doen aan de Heilige Stoel die zij bruikbaar acht voor de bevordering van pastorale activiteiten.
In een geest van gemeenschappelijkheid en omwille van de gelovigen, zou het wenselijk zijn een commissie in te stellen die de vertegenwoordigers samenbrengt van de desbetreffende dicasterieën, de betrokkenen van de apostolische vicarissen van de streek en de vertegenwoordigers van de Kerken sui iuris. Deze commissie zou verantwoordelijk zijn voor het bestuderen van de situatie van de Katholieke gelovigen in de landen aan de Golf en van het kerkelijk rechtsgebied, en zou voorstellen doen aan de Heilige Stoel die zij bruikbaar acht voor de bevordering van pastorale activiteiten.
Referenties naar alinea 19: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
20
Propositio 20 - Roepingen
Roepingenwerk veronderstelt:
Roepingenwerk veronderstelt:
- gebeden voor roepingen in het gezin, in de parochie enz.;
- bevordering van het Christelijke leven in gezinnen om de ontwikkeling van roepingen mogelijk te maken;
- de instelling van roepingencommissies in elk diocees waarbij priesters, gewijde mannen en vrouwen en leken ontmoetingen organiseren voor jonge mensen om aan hen de verschillende roepingen in de Kerk te presenteren en om zicht te krijgen op hun verschillen;
- het ontwerpen van een plan voor spirituele vorming van jonge mensen die betrokken zijn in de kerkelijke bewegingen;
- het meer bewust maken van parochies en scholen omtrent de verschillende soorten roepingen, de priesterlijke, de gewijde en die voor leken;
- het onderhouden of waar mogelijk opzetten van kleinseminaries;
- het oproepen van priesters en gewijde mannen en vrouwen te getuigen vanuit de samenhang van wat zij in hun leven zeggen en doen;
- het intensiveren van een kerkelijke communio tussen priesters, wat een openheid vereist voor de verschillende pastorale noden van de diocesen. Dit kan een remedie zijn tegen het kleine aantal priesters in sommigen diocesen; en
- het aantrekken van jonge mensen tot het gewijde leven door het voorbeeld van een diep, stralend en gelukkig spiritueel leven.
Referenties naar alinea 20: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
21
Propositio 21 - De Arabische taal
De ervaring van de synode voor het Midden-Oosten [d:267] heeft het belang benadrukt van de Arabische taal, vooral dat ze heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het theologische en spirituele denken van de universele Kerk, en in het bijzonder het belang van het patrimonium van Arabische Christelijke literatuur. Er werd voorgesteld meer gebruik te maken van de Arabische taal in de grotere instituties van de Heilige Stoel en hun officiële bijeenkomsten zodat Christenen met een Arabische cultuur toegang hebben tot informatie van de Heilige Stoel in hun moedertaal.
De ervaring van de synode voor het Midden-Oosten [d:267] heeft het belang benadrukt van de Arabische taal, vooral dat ze heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het theologische en spirituele denken van de universele Kerk, en in het bijzonder het belang van het patrimonium van Arabische Christelijke literatuur. Er werd voorgesteld meer gebruik te maken van de Arabische taal in de grotere instituties van de Heilige Stoel en hun officiële bijeenkomsten zodat Christenen met een Arabische cultuur toegang hebben tot informatie van de Heilige Stoel in hun moedertaal.
Referenties naar alinea 21: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Gemeenschap met de bisschop, de geestelijkheid en de overige gelovigen
22
Propositio 22 - De clerus
Om ervoor te zorgen dat de leden van de clerus een redelijke en waardige levensstandaard hebben, vooral wanneer zij op leeftijd zijn en niet langer in actieve dienst, is het noodzakelijk:
Om ervoor te zorgen dat de leden van de clerus een redelijke en waardige levensstandaard hebben, vooral wanneer zij op leeftijd zijn en niet langer in actieve dienst, is het noodzakelijk:
- een systeem van solidariteit in te voeren dat een gelijk salaris verzekert voor alle actieve en niet actieve priesters, zoals uiteengezet in de canonieke normen;
- een systeem van sociale bescherming in te stellen, in overeenstemming met de voorwaarden van elk land, dat ook geldt voor de religieuze mannen en vrouwen, alsook voor de vrouwen van getrouwde priesters en voor hun minderjarige kinderen.
Referenties naar alinea 22: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
23
Propositio 23 - Getrouwde priesters
Het celibaat voor de priesters wordt altijd en overal gerespecteerd en gewaardeerd in de Katholieke Kerken, in zowel het Oosten als het Westen. Niettemin, met het oog op de pastorale dienstbaarheid aan onze gelovigen, waar zij ook zijn, en uit respect voor de tradities van de Oosterse Kerken, zou het wenselijk zijn de mogelijkheid te bestuderen van getrouwde priesters buiten het patriarchale gebied.
Het celibaat voor de priesters wordt altijd en overal gerespecteerd en gewaardeerd in de Katholieke Kerken, in zowel het Oosten als het Westen. Niettemin, met het oog op de pastorale dienstbaarheid aan onze gelovigen, waar zij ook zijn, en uit respect voor de tradities van de Oosterse Kerken, zou het wenselijk zijn de mogelijkheid te bestuderen van getrouwde priesters buiten het patriarchale gebied.
Referenties naar alinea 23: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
Proposito 24 - De leken
Door het Doopsel hebben leken deel aan de drievoudige functie van Christus’ priesterschap, om profeten, koningen en priesters te worden. De Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4] erkende de rol en missie van de leken in haar decreet over het lekenapostolaat ( Apostolicam Actuositatem [653]). Paus Johannes Paulus II riep een synode bijeen over het lekendom en publiceerde de apostolische exhortatie Christifideles laici [692] waarin hij achting toonde voor “hebben grote waardering uitgesproken voor de apostolische bijdragen van de leken, mannen en vrouwen, ten behoeve van de evangelisatie, de heiliging en de christelijke bezieling van de tijdelijke werkelijkheden" Apostolicam Actuositatem [[653|23]]. De synodevaders verbinden zich op dezelfde manier, vooral omdat leken in het Oosten altijd een rol hebben gehad in het leven van de Kerk. De synodevaders willen dat leken een grotere verantwoordelijkheid krijgen in de Kerk en moedigen hen aan in hun werk apostel te zijn en voor Christus te getuigen in de wereld waarin ze leven.
Door het Doopsel hebben leken deel aan de drievoudige functie van Christus’ priesterschap, om profeten, koningen en priesters te worden. De Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4] erkende de rol en missie van de leken in haar decreet over het lekenapostolaat ( Apostolicam Actuositatem [653]). Paus Johannes Paulus II riep een synode bijeen over het lekendom en publiceerde de apostolische exhortatie Christifideles laici [692] waarin hij achting toonde voor “hebben grote waardering uitgesproken voor de apostolische bijdragen van de leken, mannen en vrouwen, ten behoeve van de evangelisatie, de heiliging en de christelijke bezieling van de tijdelijke werkelijkheden" Apostolicam Actuositatem [[653|23]]. De synodevaders verbinden zich op dezelfde manier, vooral omdat leken in het Oosten altijd een rol hebben gehad in het leven van de Kerk. De synodevaders willen dat leken een grotere verantwoordelijkheid krijgen in de Kerk en moedigen hen aan in hun werk apostel te zijn en voor Christus te getuigen in de wereld waarin ze leven.
Referenties naar alinea 24: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
Propositio 25 - Vorming van de seminaristen
Als een manier om onze eenheid in verscheidenheid te ontwikkelen, moeten seminaristen worden gevormd in de seminaries van hun respectieve Kerken en hun theologische vorming ontvangen in een gezamenlijke Katholieke faculteit. Echter, op bepaalde plaatsen en vanwege pastorale en administratieve redenen zou het behulpzaam kunnen zijn slechts één seminarie te hebben voor verschillende Kerken.
Als een manier om onze eenheid in verscheidenheid te ontwikkelen, moeten seminaristen worden gevormd in de seminaries van hun respectieve Kerken en hun theologische vorming ontvangen in een gezamenlijke Katholieke faculteit. Echter, op bepaalde plaatsen en vanwege pastorale en administratieve redenen zou het behulpzaam kunnen zijn slechts één seminarie te hebben voor verschillende Kerken.
Referenties naar alinea 25: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
Propositio 26 - Het gewijde leven
In het hart van de Kerk staat het gewijde, apostolische, monastieke en contemplatieve leven. De synodevaders tonen diepe dankbaarheid aan gewijde mannen en vrouwen voor hun evangelische getuigenis. Ze herinneren zich vooral de martelaars van vorig jaar en van vandaag. Ze vragen dat het gewijde leven, op gepaste wijze vernieuwd, steeds meer wordt verwelkomd, gestimuleerd en geïntegreerd in het leven en in de missie van de Kerk in het Midden-Oosten. Onze Kerken erkennen het belang van de plaats van gewijde religieuze mannen en vrouwen in de samenleving door hun getuigenis van het geloof, hun belangeloze dienstbaarheid en door hun kostbare bijdrage aan de “dialoog van het leven”.
In het hart van de Kerk staat het gewijde, apostolische, monastieke en contemplatieve leven. De synodevaders tonen diepe dankbaarheid aan gewijde mannen en vrouwen voor hun evangelische getuigenis. Ze herinneren zich vooral de martelaars van vorig jaar en van vandaag. Ze vragen dat het gewijde leven, op gepaste wijze vernieuwd, steeds meer wordt verwelkomd, gestimuleerd en geïntegreerd in het leven en in de missie van de Kerk in het Midden-Oosten. Onze Kerken erkennen het belang van de plaats van gewijde religieuze mannen en vrouwen in de samenleving door hun getuigenis van het geloof, hun belangeloze dienstbaarheid en door hun kostbare bijdrage aan de “dialoog van het leven”.
Referenties naar alinea 26: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
27
Propositio 27 - Vrouwen en kinderen
Onze Kerken moeten geschikte maatregelen treffen om het respect, de waardigheid, de rol en de rechten van vrouwen te voeden en te versterken. Er moet een grote waardering zijn voor de competente en grootmoedige toewijding van vrouwen ten dienste van het leven, het gezin, het onderwijs en van de gezondheidszorg. Onze Kerken moeten ervoor zorgen dat zij worden geïntegreerd in en volledig deelnemen aan pastorale activiteiten door goed naar hen te luisteren. Kinderen zijn de kroon op het huwelijk en een bijzonder geschenk voor de wereld. De Katholieke Kerk en Katholieke ouders hebben altijd een bijzondere belangstelling gehad voor de gezondheid en het onderwijs van al hun kinderen. Iedere inspanning moet worden gedaan om het respect te beschermen en te bevorderen voor hun natuurlijke mensenrechten vanaf de conceptie en om hen te voorzien van gezondheidszorg en Christelijk onderwijs.
Onze Kerken moeten geschikte maatregelen treffen om het respect, de waardigheid, de rol en de rechten van vrouwen te voeden en te versterken. Er moet een grote waardering zijn voor de competente en grootmoedige toewijding van vrouwen ten dienste van het leven, het gezin, het onderwijs en van de gezondheidszorg. Onze Kerken moeten ervoor zorgen dat zij worden geïntegreerd in en volledig deelnemen aan pastorale activiteiten door goed naar hen te luisteren. Kinderen zijn de kroon op het huwelijk en een bijzonder geschenk voor de wereld. De Katholieke Kerk en Katholieke ouders hebben altijd een bijzondere belangstelling gehad voor de gezondheid en het onderwijs van al hun kinderen. Iedere inspanning moet worden gedaan om het respect te beschermen en te bevorderen voor hun natuurlijke mensenrechten vanaf de conceptie en om hen te voorzien van gezondheidszorg en Christelijk onderwijs.
Referenties naar alinea 27: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Gemeenschap met de Kerken en kerkelijke gemeenschappen: Oecumene (ad extra)
28
Propositio 28 - Oecumene
Eenheid onder Christus’ volgelingen in het Midden-Oosten is vooral het werk van de Geest. Zij moet worden gezocht via een bekering van het hart, in een geest van gebed, respect, volharding en van liefde, zonder een spoor van wantrouwen, angst en vooroordeel, die een hindernis voor haar vormen.
We zouden graag zien dat onze Kerken hun oecumenische betrokkenheid hernieuwen door praktische initiatieven:
De synodevaders sporen deze Kerken aan een oecumenische dialoog te starten op lokaal niveau. Zij adviseren ook dat de Oosterse Katholieke Kerken zoveel mogelijk zitting nemen in internationale commissies voor dialoog
Eenheid onder Christus’ volgelingen in het Midden-Oosten is vooral het werk van de Geest. Zij moet worden gezocht via een bekering van het hart, in een geest van gebed, respect, volharding en van liefde, zonder een spoor van wantrouwen, angst en vooroordeel, die een hindernis voor haar vormen.
We zouden graag zien dat onze Kerken hun oecumenische betrokkenheid hernieuwen door praktische initiatieven:
- door de Raad van Kerken van het Midden-Oosten te ondersteunen;
- door onze parochies, scholen en seminaries te voorzien van een vorming in een oecumenische geest waarbij de prestaties van de oecumenische beweging worden benadrukt;
- door gemaakte pastorale overeenkomsten uit te voeren;
- door de organisatie van ontmoetingen tussen gelovigen en de pastoors voor gebed, meditatie op het Woord van God en voor samenwerking op alle gebieden;
- door een standaard Arabische vertaling van het Onze Vader en de Geloofsbelijdenis van Nicea [562]; en
- door te werken aan een gemeenschappelijke datum voor de vieringen van Kerstmis en van Pasen.
De synodevaders sporen deze Kerken aan een oecumenische dialoog te starten op lokaal niveau. Zij adviseren ook dat de Oosterse Katholieke Kerken zoveel mogelijk zitting nemen in internationale commissies voor dialoog
Referenties naar alinea 28: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
29
Propositio 29 - Feest voor de martelaren
Om een jaarlijks feest te tot stand te brengen voor alle martelaren van de Kerken van het Midden-Oosten en om iedere Oosterse Kerk te vragen een lijst op te stellen van haar eigen martelaren, getuigen van het geloof.
Om een jaarlijks feest te tot stand te brengen voor alle martelaren van de Kerken van het Midden-Oosten en om iedere Oosterse Kerk te vragen een lijst op te stellen van haar eigen martelaren, getuigen van het geloof.
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 3 Christelijk getuigenis, getuigenis van de Verrijzenis en Liefde
- Artikel 1 Christelijke vorming
30
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=
Propositio 30 - Formation
Om volwassenen te helpen te groeien in een levend geloof, stellen onze Kerken van het Midden-Oosten voor dat er, waar deze nog ontbreken, centra voor catechese worden opgericht. Voortdurende vorming en samenwerking tussen de verschillende Kerken op het niveau van de leken, de seminaries en van de universiteiten zijn onontbeerlijk. Al deze centra zouden open moeten staan voor alle Kerken. Met name catechisten moeten goed worden voorbereid door een passende vorming die rekening houdt met de huidige problemen en uitdagingen. Alle gedoopten moeten bereid zijn rekenschap af te leggen van hun geloof in Jezus Christus en geëngageerd om zonder schroom maar ook zonder aanstoot te geven het Evangelie te verkondigen. Vorming moet gericht zijn op de viering van de mysteriën, weten, leven en handelen. Homilieën moeten goed worden voorbereid, gebaseerd zijn op het Woord van God en verbonden met het echte leven. Het is belangrijk dat de vorming studie bevat van moderne technologie en communicatiewetenschappen. Leken moeten in de samenleving vastberaden getuigen van Christus. De basis die hen in staat stelt zulke getuigen te worden, kan worden gevonden in Katholieke scholen, die altijd al zijn erkend als de meest belangrijke middelen tot religieus onderwijs voor Katholieken en voor een sociale vorming die leidt tot wederzijds begrip onder alle leden van de samenleving. Op het niveau van de universiteit moedigen we het aan dat er een vereniging wordt gesticht van hoger onderwijsinstellingen met bijzondere aandacht voor de sociale leer van de Kerk.
Om volwassenen te helpen te groeien in een levend geloof, stellen onze Kerken van het Midden-Oosten voor dat er, waar deze nog ontbreken, centra voor catechese worden opgericht. Voortdurende vorming en samenwerking tussen de verschillende Kerken op het niveau van de leken, de seminaries en van de universiteiten zijn onontbeerlijk. Al deze centra zouden open moeten staan voor alle Kerken. Met name catechisten moeten goed worden voorbereid door een passende vorming die rekening houdt met de huidige problemen en uitdagingen. Alle gedoopten moeten bereid zijn rekenschap af te leggen van hun geloof in Jezus Christus en geëngageerd om zonder schroom maar ook zonder aanstoot te geven het Evangelie te verkondigen. Vorming moet gericht zijn op de viering van de mysteriën, weten, leven en handelen. Homilieën moeten goed worden voorbereid, gebaseerd zijn op het Woord van God en verbonden met het echte leven. Het is belangrijk dat de vorming studie bevat van moderne technologie en communicatiewetenschappen. Leken moeten in de samenleving vastberaden getuigen van Christus. De basis die hen in staat stelt zulke getuigen te worden, kan worden gevonden in Katholieke scholen, die altijd al zijn erkend als de meest belangrijke middelen tot religieus onderwijs voor Katholieken en voor een sociale vorming die leidt tot wederzijds begrip onder alle leden van de samenleving. Op het niveau van de universiteit moedigen we het aan dat er een vereniging wordt gesticht van hoger onderwijsinstellingen met bijzondere aandacht voor de sociale leer van de Kerk.
Referenties naar alinea 30: 2
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
Propositio 31 - Pastorale werkers
Voor de vorming van leiders en pastoraal werkers op verschillende gebieden bevelen wij het aan dat er in elk land interkerkelijke vormingscentra worden opgericht die gebruik maken van de nieuwe audiovisuele communicatietechnologie. De hulpmiddelen die zij voortbrengen, zouden on-line en op DVD beschikbaar moeten zijn om hen zo goedkoop mogelijk te maken en voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te stellen.
Voor de vorming van leiders en pastoraal werkers op verschillende gebieden bevelen wij het aan dat er in elk land interkerkelijke vormingscentra worden opgericht die gebruik maken van de nieuwe audiovisuele communicatietechnologie. De hulpmiddelen die zij voortbrengen, zouden on-line en op DVD beschikbaar moeten zijn om hen zo goedkoop mogelijk te maken en voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te stellen.
Referenties naar alinea 31: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
Propositio 32 - Katholieke scholen en onderwijsinstellingen
De synodevaders moedigen het aan dat Katholieke scholen en onderwijsinstellingen trouw blijven aan hun missie, nieuwe generaties te onderwijzen in de geest van Christus en in menselijke en evangelische waarden en hun cultuur te verstevigen van openheid, vrolijkheid, verantwoordelijkheid en van zorg voor de armen en invaliden. Ondanks de moeilijkheden nodigen de synodevaders hen uit de onderwijskundige missie van de kerk te handhaven en de ontwikkeling van jonge mensen te bevorderen die de toekomst van onze samenlevingen zijn. Gegeven hoe belangrijk de rol van deze instellingen is voor het algemeen welzijn, herinneren we hen, die zich in de ervoor verantwoordelijke posities bevinden, eraan om hen hun hulp aan te bieden.
De synodevaders moedigen het aan dat Katholieke scholen en onderwijsinstellingen trouw blijven aan hun missie, nieuwe generaties te onderwijzen in de geest van Christus en in menselijke en evangelische waarden en hun cultuur te verstevigen van openheid, vrolijkheid, verantwoordelijkheid en van zorg voor de armen en invaliden. Ondanks de moeilijkheden nodigen de synodevaders hen uit de onderwijskundige missie van de kerk te handhaven en de ontwikkeling van jonge mensen te bevorderen die de toekomst van onze samenlevingen zijn. Gegeven hoe belangrijk de rol van deze instellingen is voor het algemeen welzijn, herinneren we hen, die zich in de ervoor verantwoordelijke posities bevinden, eraan om hen hun hulp aan te bieden.
Referenties naar alinea 32: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
Propositio 33 - Media
De synodevaders hebben het centrale belang opgemerkt van de nieuwe communicatiemiddelen voor Christelijke vorming in het Midden-Oosten en voor de verkondiging van het geloof. Dit zijn communicatienetwerken die de belofte in zich dragen van bijzondere kansen voor de verbreiding van het onderricht van de Kerk.
In concreto bepleiten de synodevaders hulp aan en handhaving van de bestaande structuren op dit gebied, zoals onder andere “Télé-lumière-Noursat”, “la Voix de la Charité”, om zo de doelstellingen te verwezenlijken waarvoor zij in een kerkelijke geest zijn opgericht. Sommige synodevaders wilden zelfs de oprichting ondersteunen van een mediastad voor Noursat, zowel regionaal als internationaal.
Van harte doen de synodevaders de leiders van de audiovisuele structuren in onze Kerken de aanbeveling:
De synodevaders hebben het centrale belang opgemerkt van de nieuwe communicatiemiddelen voor Christelijke vorming in het Midden-Oosten en voor de verkondiging van het geloof. Dit zijn communicatienetwerken die de belofte in zich dragen van bijzondere kansen voor de verbreiding van het onderricht van de Kerk.
In concreto bepleiten de synodevaders hulp aan en handhaving van de bestaande structuren op dit gebied, zoals onder andere “Télé-lumière-Noursat”, “la Voix de la Charité”, om zo de doelstellingen te verwezenlijken waarvoor zij in een kerkelijke geest zijn opgericht. Sommige synodevaders wilden zelfs de oprichting ondersteunen van een mediastad voor Noursat, zowel regionaal als internationaal.
Van harte doen de synodevaders de leiders van de audiovisuele structuren in onze Kerken de aanbeveling:
- een team op te richten met technische en theologische expertise;
- Bijbelse vormingsprogramma’s op te zetten voor pastorale doeleinden; en
- ondertiteling in het Turks en Farsi te gebruiken voor Christenen in Turkije en Iran.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
34
Propositio 34 - Missie
Onze Oosterse Katholieke Kerken, erfgenamen van een apostolische geest die de Blijde Boodschap naar verre landen heeft gebracht, wordt in gebed gevraagd hun missionaire geest door vorming en zending te vernieuwen. De urgentie van de missie zowel ad intra als ad extra is een stimulans voor de Kerken.
Onze Oosterse Katholieke Kerken, erfgenamen van een apostolische geest die de Blijde Boodschap naar verre landen heeft gebracht, wordt in gebed gevraagd hun missionaire geest door vorming en zending te vernieuwen. De urgentie van de missie zowel ad intra als ad extra is een stimulans voor de Kerken.
Referenties naar alinea 34: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
35
Propositio 35 - Het gezin
Het gezin, de kern van de samenleving en de “Huiskerk”, moet, vooral in steden, steeds worden vergezeld en ondersteund, ook bij problemen en moeilijkheden. Om deze doelstelling te verwezenlijken, moeten we betere voorzieningen treffen in centra voor de voorbereiding op het huwelijk, voor hulpverlening en begeleiding, spirituele en menselijke begeleiding van jonge gezinnen en voor hun voortdurende pastorale ondersteuning, vooral voor wie in moeilijke omstandigheden verkeert (emotionele moeilijkheden, invaliditeit, drugs enz.). Het ontvangen en goed opvoeden van kinderen zou moeten worden aangemoedigd. Het gebruik van huisbezoeken door pastoors zou nieuw leven moeten worden ingeblazen.
Het gezin, de kern van de samenleving en de “Huiskerk”, moet, vooral in steden, steeds worden vergezeld en ondersteund, ook bij problemen en moeilijkheden. Om deze doelstelling te verwezenlijken, moeten we betere voorzieningen treffen in centra voor de voorbereiding op het huwelijk, voor hulpverlening en begeleiding, spirituele en menselijke begeleiding van jonge gezinnen en voor hun voortdurende pastorale ondersteuning, vooral voor wie in moeilijke omstandigheden verkeert (emotionele moeilijkheden, invaliditeit, drugs enz.). Het ontvangen en goed opvoeden van kinderen zou moeten worden aangemoedigd. Het gebruik van huisbezoeken door pastoors zou nieuw leven moeten worden ingeblazen.
Referenties naar alinea 35: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
36
Propositio 36 - Jeugd
“De jeugd is de toekomst van de Kerk”, zei Paus Johannes Paulus II. Ook Zijne Heiligheid, Paus Benedictus XVI, bemoedigt de jeugd: “Laat jezelf niet ontmoedigen, ondanks de moeilijkheden, en geef je dromen niet op! Koestert in plaats daarvan in jullie hart een sterk verlangen naar broederschap, gerechtigheid en vrede. De toekomst ligt in de hand van wie krachtige redenen voor leven en hoop weet te zoeken en te vinden.” Goede Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven? (Mc. 10, 17) [[3495|7]]. Bovendien roept hij hen op om missionarissen en getuigen te zijn in hun samenleving en in hun manier van leven; om hun geloof te verdiepen en te groeien in hun kennis van Jezus Christus, hun Ideaal en Voorbeeld, zodat ze met Hem deelhebben in de verlossing van de wereld.
De synodevaders verplichten zich:
“De jeugd is de toekomst van de Kerk”, zei Paus Johannes Paulus II. Ook Zijne Heiligheid, Paus Benedictus XVI, bemoedigt de jeugd: “Laat jezelf niet ontmoedigen, ondanks de moeilijkheden, en geef je dromen niet op! Koestert in plaats daarvan in jullie hart een sterk verlangen naar broederschap, gerechtigheid en vrede. De toekomst ligt in de hand van wie krachtige redenen voor leven en hoop weet te zoeken en te vinden.” Goede Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven? (Mc. 10, 17) [[3495|7]]. Bovendien roept hij hen op om missionarissen en getuigen te zijn in hun samenleving en in hun manier van leven; om hun geloof te verdiepen en te groeien in hun kennis van Jezus Christus, hun Ideaal en Voorbeeld, zodat ze met Hem deelhebben in de verlossing van de wereld.
De synodevaders verplichten zich:
- te luisteren naar hen zodat ze kunnen antwoorden op hun vragen en noden;
- hun noodzakelijke spirituele en theologische vorming veilig te stellen, geschikt om hen in hun werk te helpen;
- met hen bruggen van dialoog te bouwen zodat de muren van scheiding en afzondering in samenlevingen worden neergehaald; en
- hun creativiteit en deskundigheid te gebruiken om Christus, collega’s en hun samenleving te dienen.
Referenties naar alinea 36: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
37
Propositio 37 - Een nieuwe evangelisatie
Onze Kerken worden opgeroepen de mentaliteit aan te nemen van een Nieuwe Evangelisatie door rekening te houden met de culturele en sociale context waarin mensen vandaag leven, werken en handelen. Dit vereist een diepgaand gesprek en vernieuwing in het licht van het Woord van God en de Sacramenten, vooral Verzoening en Eucharistie.
Onze Kerken worden opgeroepen de mentaliteit aan te nemen van een Nieuwe Evangelisatie door rekening te houden met de culturele en sociale context waarin mensen vandaag leven, werken en handelen. Dit vereist een diepgaand gesprek en vernieuwing in het licht van het Woord van God en de Sacramenten, vooral Verzoening en Eucharistie.
Referenties naar alinea 37: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
38
Propositio 38 - Sociale leer
De synodevaders bevelen het dringend aan dat de sociale leer van de Kerk wordt verbreid, wat vaak tekortschiet. Het is een integraal onderdeel van de vorming in het geloof. De Catechismus van de Katholieke Kerk [1] en het Compendium van de Sociale Leer van de Kerk [769] zijn op dit gebied belangrijke bronnen.
De synodevaders verzoeken dringend dat de bisschoppenconferenties van elk land een episcopale commissie vormt om het sociale betoog van de Kerk voor te bereiden en te verbreiden waarbij wordt uitgegaan van het onderricht van de Kerk, de verschillende standpunten van de Heilige Stoel ten aanzien van actuele zaken en van de feitelijke omstandigheden waarvoor elk land zich gesteld ziet.
De synodevaders bevelen dringend aan dat de Oosterse Kerken zorg dragen voor ouderen, immigranten, voor vluchtelingen die veel verschillende sociale noden hebben, en met name voor invalide mensen, waarbij de nodige structuren moeten worden opgezet om tegemoet te komen aan hun noden en om hun maatschappelijke integratie te faciliteren.
Christenen moet, trouw aan God de Schepper, de bescherming van de natuur en van het milieu ter harte gaan, en zij roepen regeringen en alle mannen en vrouwen van goede wil op hun inspanningen te bundelen ter bescherming van de schepping.
De synodevaders bevelen het dringend aan dat de sociale leer van de Kerk wordt verbreid, wat vaak tekortschiet. Het is een integraal onderdeel van de vorming in het geloof. De Catechismus van de Katholieke Kerk [1] en het Compendium van de Sociale Leer van de Kerk [769] zijn op dit gebied belangrijke bronnen.
De synodevaders verzoeken dringend dat de bisschoppenconferenties van elk land een episcopale commissie vormt om het sociale betoog van de Kerk voor te bereiden en te verbreiden waarbij wordt uitgegaan van het onderricht van de Kerk, de verschillende standpunten van de Heilige Stoel ten aanzien van actuele zaken en van de feitelijke omstandigheden waarvoor elk land zich gesteld ziet.
De synodevaders bevelen dringend aan dat de Oosterse Kerken zorg dragen voor ouderen, immigranten, voor vluchtelingen die veel verschillende sociale noden hebben, en met name voor invalide mensen, waarbij de nodige structuren moeten worden opgezet om tegemoet te komen aan hun noden en om hun maatschappelijke integratie te faciliteren.
Christenen moet, trouw aan God de Schepper, de bescherming van de natuur en van het milieu ter harte gaan, en zij roepen regeringen en alle mannen en vrouwen van goede wil op hun inspanningen te bundelen ter bescherming van de schepping.
Referenties naar alinea 38: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 De liturgie
39
Propositio 39 - Liturgie
De Bijbelse en theologische rijkdom van de Oosterse liturgieën staat in religieus opzicht ten dienste van de universele Kerk. Niettemin zou het nuttig en belangrijk kunnen zijn om waar nodig de liturgische teksten en vieringen te vernieuwen zodat er beter antwoord kan worden gegeven op de noden en verwachtingen van de gelovigen. Deze vernieuwing moet worden gebaseerd op een steeds dieper gaande kennis van traditie en moet worden aangepast aan de hedendaagse taal en categorieën.
De Bijbelse en theologische rijkdom van de Oosterse liturgieën staat in religieus opzicht ten dienste van de universele Kerk. Niettemin zou het nuttig en belangrijk kunnen zijn om waar nodig de liturgische teksten en vieringen te vernieuwen zodat er beter antwoord kan worden gegeven op de noden en verwachtingen van de gelovigen. Deze vernieuwing moet worden gebaseerd op een steeds dieper gaande kennis van traditie en moet worden aangepast aan de hedendaagse taal en categorieën.
Referenties naar alinea 39: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Interreligieuze dialoog
40
Propositio 40 - Interreligious dialogue
Christenen in het Midden-Oosten worden opgeroepen de dialoog na te streven met de volgelingen van andere religies waardoor de harten en geesten dichter bij elkaar worden gebracht. Hiervoor worden zij samen met hun partners uitgenodigd de interreligieuze dialoog te versterken, te streven naar de zuivering van het geheugen door de vergeving voor gebeurtenissen uit het verleden en om samen een betere toekomst te zoeken. In hun dagelijkse leven moeten zij proberen om, ondanks hun verschillen, elkaar te accepteren en te werken aan de opbouw van een nieuwe samenleving waarin geen plaats is voor fanatisme en extremisme. De synodevaders zouden graag zien dat er een vormingsplan wordt opgesteld dat mensen helpt om meer open te staan en dat wordt gebruikt in onderwijsinstellingen, seminaries en in noviciaten. Dit zal eraan bijdragen dat een cultuur van dialoog wordt opgebouwd die is gebaseerd op menselijke en religieuze solidariteit.
Christenen in het Midden-Oosten worden opgeroepen de dialoog na te streven met de volgelingen van andere religies waardoor de harten en geesten dichter bij elkaar worden gebracht. Hiervoor worden zij samen met hun partners uitgenodigd de interreligieuze dialoog te versterken, te streven naar de zuivering van het geheugen door de vergeving voor gebeurtenissen uit het verleden en om samen een betere toekomst te zoeken. In hun dagelijkse leven moeten zij proberen om, ondanks hun verschillen, elkaar te accepteren en te werken aan de opbouw van een nieuwe samenleving waarin geen plaats is voor fanatisme en extremisme. De synodevaders zouden graag zien dat er een vormingsplan wordt opgesteld dat mensen helpt om meer open te staan en dat wordt gebruikt in onderwijsinstellingen, seminaries en in noviciaten. Dit zal eraan bijdragen dat een cultuur van dialoog wordt opgebouwd die is gebaseerd op menselijke en religieuze solidariteit.
Referenties naar alinea 40: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
41
Propositio 41 - Judaïsme
Het Judaïsme heeft een centrale plaats in de Verklaring van de Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie [d:4], Nostra Aetate [610]. Initiatieven tot dialoog en tot samenwerking met Joden moeten worden aangemoedigd ter bevordering van menselijke en religieuze waarden, vrijheid, rechtvaardigheid, vrede en broederschap. Het lezen van het Oude Testament en het leren kennen van Joodse tradities leiden tot een beter begrip van de Joodse religie. We verwerpen antisemitisme en antijudaïsme, en bovendien maken we een onderscheid tussen religie en politiek.
Het Judaïsme heeft een centrale plaats in de Verklaring van de Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie [d:4], Nostra Aetate [610]. Initiatieven tot dialoog en tot samenwerking met Joden moeten worden aangemoedigd ter bevordering van menselijke en religieuze waarden, vrijheid, rechtvaardigheid, vrede en broederschap. Het lezen van het Oude Testament en het leren kennen van Joodse tradities leiden tot een beter begrip van de Joodse religie. We verwerpen antisemitisme en antijudaïsme, en bovendien maken we een onderscheid tussen religie en politiek.
Referenties naar alinea 41: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
Propositio 42 - Islam
Naast de Verklaring van de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4], Nostra Aetate [610], dienen ook de pastorale brieven van de Oosterse Katholieke Patriarchen als basis voor de relaties van de Katholieke Kerk met Moslims. Zoals Paus Benedictus XVI heeft gezegd: “Interreligieuze en interculturele dialoog tussen Christenen en moslims mag niet worden teruggebracht tot een vrijblijvende beslissing. Die dialoog is werkelijk een wezenlijke noodzaak, waarvan onze toekomst grotendeels afhangt.” Ontmoeting met vertegenwoordigers van enkele moslimgemeenschappen [[604]]. In het Midden-Oosten delen Christenen met Moslims eenzelfde leven en lot. Samen vormen zij een samenleving. Van belang is de bevordering van het begrip van burgerschap, van de waardigheid van de menselijke persoon, gelijke rechten en plichten en van religieuze vrijheid, zowel godsdienstige als gewetensvrijheid. Christenen in het Midden-Oosten worden opgeroepen tot het nastreven van een vruchtbare dialoog over het leven met Moslims. Zij moeten blijk geven van een achtenswaardige en liefdevolle houding, zonder negatieve vooroordelen. Christenen en Moslims worden tezamen opgeroepen hun respectieve religieuze waarden te ontdekken. Zij moeten het beeld van een positieve ontmoeting en van een vruchtbare samenwerking tussen de twee religies aan de wereld tonen waarbij ze samen elke vorm van fundamentalisme en geweld in de naam van religie bestrijden.
Naast de Verklaring van de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4], Nostra Aetate [610], dienen ook de pastorale brieven van de Oosterse Katholieke Patriarchen als basis voor de relaties van de Katholieke Kerk met Moslims. Zoals Paus Benedictus XVI heeft gezegd: “Interreligieuze en interculturele dialoog tussen Christenen en moslims mag niet worden teruggebracht tot een vrijblijvende beslissing. Die dialoog is werkelijk een wezenlijke noodzaak, waarvan onze toekomst grotendeels afhangt.” Ontmoeting met vertegenwoordigers van enkele moslimgemeenschappen [[604]]. In het Midden-Oosten delen Christenen met Moslims eenzelfde leven en lot. Samen vormen zij een samenleving. Van belang is de bevordering van het begrip van burgerschap, van de waardigheid van de menselijke persoon, gelijke rechten en plichten en van religieuze vrijheid, zowel godsdienstige als gewetensvrijheid. Christenen in het Midden-Oosten worden opgeroepen tot het nastreven van een vruchtbare dialoog over het leven met Moslims. Zij moeten blijk geven van een achtenswaardige en liefdevolle houding, zonder negatieve vooroordelen. Christenen en Moslims worden tezamen opgeroepen hun respectieve religieuze waarden te ontdekken. Zij moeten het beeld van een positieve ontmoeting en van een vruchtbare samenwerking tussen de twee religies aan de wereld tonen waarbij ze samen elke vorm van fundamentalisme en geweld in de naam van religie bestrijden.
Referenties naar alinea 42: 1
Ecclesia in Medio Oriente ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 4 Slot
43
Propositio 43 - Vervolg van de Synode
De Kerken die aan de Synode hebben deelgenomen worden opgeroepen ervoor te zorgen dat zij goed wordt voortgezet door samen te werken met de Raad van de Katholieke Patriarchen van het Midden-Oosten en met de officiële structuren van de desbetreffende Kerken, met een grotere deelname van priesters, leken en religieuze deskundigen.
De Kerken die aan de Synode hebben deelgenomen worden opgeroepen ervoor te zorgen dat zij goed wordt voortgezet door samen te werken met de Raad van de Katholieke Patriarchen van het Midden-Oosten en met de officiële structuren van de desbetreffende Kerken, met een grotere deelname van priesters, leken en religieuze deskundigen.
Referenties naar alinea 43: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
44
Propositio 44 - De Maagd Maria
De Heilige Maria, Maagd van Nazareth, die ons laat zien hoe we moeten luisteren naar het Woord van God, is de Gezegende Dochter van ons land. Het was vanaf het allereerste begin van de Christelijke geschiedenis de theologische overdenking van onze Oosterse Kerken die leidde tot de beslissende en glorieuze kenschets van Maria als “Theotokos”, Moeder van God. In de liturgieën van al onze Kerken heeft de Maagd Maria een eerbiedwaardige plaats en daarin is de bijzondere liefde van alle Mensen van God op haar gericht. Deze Dochter van ons land, die alle volkeren gezegend noemen, wordt terecht aangeroepen als de Moeder van de Kerk, vooral sinds de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4]. Terwijl we onszelf bewust zijn van de bijzondere band die ons, volgens Gods bedoeling, met de Moeder van Jezus verenigt, stellen we voor dat onze Kerken bij elkaar komen en samen het hele Midden-Oosten aan de bescherming van de Heilige Maria toevertrouwen.
De Heilige Maria, Maagd van Nazareth, die ons laat zien hoe we moeten luisteren naar het Woord van God, is de Gezegende Dochter van ons land. Het was vanaf het allereerste begin van de Christelijke geschiedenis de theologische overdenking van onze Oosterse Kerken die leidde tot de beslissende en glorieuze kenschets van Maria als “Theotokos”, Moeder van God. In de liturgieën van al onze Kerken heeft de Maagd Maria een eerbiedwaardige plaats en daarin is de bijzondere liefde van alle Mensen van God op haar gericht. Deze Dochter van ons land, die alle volkeren gezegend noemen, wordt terecht aangeroepen als de Moeder van de Kerk, vooral sinds de Tweede Vaticaanse Oecumenische Concilie [d:4]. Terwijl we onszelf bewust zijn van de bijzondere band die ons, volgens Gods bedoeling, met de Moeder van Jezus verenigt, stellen we voor dat onze Kerken bij elkaar komen en samen het hele Midden-Oosten aan de bescherming van de Heilige Maria toevertrouwen.
Referenties naar alinea 44: 1
Na afloop van de H. Mis waaronder overhandiging van de Synode-Exhortatie ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediahttps://rkdocumenten.nl/toondocument/3818-lijst-van-44-voorstellen-van-de-synode-over-het-midden-oosten-nl