Inhoudsopgave
- Inhoud
1
Geliefde broeders en zusters,
Met deze 4e zondag van de , ligt de geboorte van de Heer nog vóór ons. De liturgie nodigt met de woorden van de profeet Micha uit naar Bethlehem te kijken, de kleine stad in Judea, getuige van een groot gebeuren: “Gij echter, Bethlehem in Efrata, al zijt gij klein onder Juda’s geslachten, toch zal er, zeg Ik, iemand uit u komen die over Israël gaat heersen. In het verre verleden ligt zijn oorsprong, in lang vervlogen dagen” . Duizend jaar voor Christus zag Bethlehem de geboorte van de grote koning David, die de Schriften voorstellen als voorouder van de Messias. Het Evangelie van Lucas verhaalt dat Jezus in Bethlehem geboren is omdat Jozef, de echtgenoot van Maria, uit het huis van David is en zich naar deze stad moest begeven voor de volkstelling; en juist in die dagen bracht Maria Jezus ter wereld . Dezelfde profetie van Micha gaat nu juist verder met een allusie op een mysterieuze geboorte: “Daarom zal Hij hen niet langer overlaten aan hun lot dan tot de tijd dat zij die baren zal haar kind gebaard heeft. Dan komt de rest van zijn broeders weer samen met de zonen van Israël” . Er is dus een Goddelijk plan dat de tijden en plaatsen van de komst van Gods Zoon in de wereld bevat en verklaart. Er is een plan van vrede, zoals de profeet verder aankondigt wanneer hij over de Messias spreekt: “Dan neemt Hij de macht in handen en weidt Hij hen door de kracht van Jahwe, zijn God. In veiligheid zullen zij wonen, omdat Hij zijn macht zal doen reiken tot aan de uiteinden der aarde; Hij zal de man van de vrede zijn.” .
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Het is precies dit laatste aspect van de profetie, dat van de messiaanse vrede, dat ons er natuurlijk toe brengt te beklemtonen dat Bethlehem ook een stad-symbool is van vrede, in het Heilig Land en in de hele wereld. Helaas, op onze dagen, vertegenwoordigt zij geen verworven en standvastige vrede, maar een vrede die gezocht en moeizaam verwacht wordt. Doch, God berust nooit in deze stand van zaken, daarom zal ook dit jaar in Bethlehem en in de hele wereld in de Kerk het mysterie van Kerstmis hernieuwd worden, de profetie van vrede voor elke mens, die de Christenen verplicht de geslotenheid, drama’s, dikwijls onbekend en verborgen, en conflicten binnen de context waarin zij leven, met de gevoelens van Jezus te beleven om overal werktuigen en boodschappers van vrede te worden, om liefde te brengen waar haat is, vergeving waar belediging is, vreugde waar droefheid is, en waarheid waar fouten zijn, volgens de mooie woorden van een bekend Franciscaans gebed.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Vandaag, evenals in Jezus’ tijd, is Kerstmis geen fabel voor kinderen, maar Gods antwoord op het drama van de mensheid die op zoek is naar ware vrede. “Hij zelf zal de vrede zijn!” zegt de profeet wanneer hij over de Messias spreekt. Het komt ons toe de deuren te openen, wijd te openen om Hem te verwelkomen. Leren wij van Maria en Jozef ons gelovig ten dienste te stellen van Gods plan. Zelfs indien wij het niet helemaal begrijpen, laten wij ons aan Zijn wijsheid en goedheid vertrouwen. Laten wij vóór alles het Rijk Gods zoeken en de voorzienigheid zal ons helpen. Aan iedereen een zalig Kerstmis!
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/3332-kerstmis-gods-antwoord-op-het-drama-van-de-mensheid-nl