• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x

De verhouding kinderen, media en opvoeding kan vanuit twee gezichtspunten bekeken worden:

  • de opvoeding van de kinderen door de media en
  • de opvoeding van de kinderen zodanig dat ze in staat zijn de media tegemoet te treden.

Het is een vorm van wederkerigheid, die wijst op de verantwoordelijkheid van de media-industrie en op de noodzakelijkheid van actieve, kritische deelname van lezers, kijkers en luisteraars. Wat dit betreft is het aanleren van een gepaste omgang met de media van wezenlijk belang voor de culturele, morele en geestelijke ontwikkeling van kinderen.

Hoe moet dit algemeen welzijn beschermd en bevorderd worden? Het is een verantwoordelijkheid van de ouders, kerk en school om kinderen het onderscheidingsvermogen in het gebruik van de media bij te brengen. De rol van de ouders is hierbij primair. Zij hebben het recht en de plicht om een verstandige gebruik van de media veilig te stellen door het geweten van de kinderen te vormen, opdat zij een gezonde en objectieve oordeelsvorming ontwikkelen, die hen dan bij het kiezen of afwijzen van de beschikbare programma's helpen Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd, Familiaris Consortio (22 nov 1981), 76. Daarbij dienen de ouders aanmoediging en hulp te krijgen van scholen en parochies, om zeker te stellen, dat dit zware, maar ook waardevol aspect van het ouderschap, door een grotere gemeenschap ondersteund wordt.

Opvoeding in het gebruik van de media moet positief zijn. Kinderen die in contact worden gebracht met wat esthetisch en moreel uitstekend is, worden daarin geholpen waardering, voorzichtigheid en het onderscheidingsvermogen te ontwikkelen. Daarbij is het belangrijk de fundamentele waarde van het voorbeeld van de ouders te erkennen alsmede de voordelen van het in aanraking brengen van jonge mensen met de klassieke jeugdliteratuur, de schone kunsten en de waardevolle muziek. Terwijl populaire literatuur altijd zijn plaats in de cultuur zal behouden, moet men niet lijdzaam toegeven dat op leerplekken aan de verleiding tot het sensationele bloot gesteld te worden. Schoonheid, een soort spiegel van het goddelijke, inspireert en verlevendigt het hart en de geest van de jonge mens, terwijl het haat zaaien en vulgaire houdingen een vernederende werking heeft op hun instelling en gedrag.

Zoals opvoeding in het algemeen, zo vereist de opvoeding in het gebruik van de media een oefening in vrijheid. Dit is een veeleisende taak. Te vaak wordt vrijheid voorgesteld als een rusteloos zoeken naar plezier of nieuwe ervaringen. Maar dit is afkeuring, geen bevrijding! Ware vrijheid kan nooit een individu - vooral een kind - veroordelen tot een onverzadigbare zoektocht naar nieuwigheden. In het licht van de waarheid wordt echte vrijheid ervaren door een definitief antwoord op God's "ja" aan de mensheid, waarbij Hij ons oproept te kiezen, voor alles dat goed, waar en mooi is - niet om te discrimineren, maar om vrij te maken. Zo brengen de ouders hun kinderen de diepe vreugde van het leven bij, wanneer zij als wachters van die vrijheid hun kinderen geleidelijk aan grotere vrijheid geven. Vgl. Paus Benedictus XVI, Toespraak, Tijdens de gebedswake van de 5e Wereld Ontmoeting van Gezinnen in Valencia, Spanje, Kinderen hebben het recht op een thuis zoals dat van Nazareth (8 juli 2006), 3

Document

Naam: KINDEREN EN DE SOCIALE COMMUNICATIEMIDDELEN: EEN UITDAGING VOOR DE OPVOEDING
Bij gelegenheid van de 41e Wereld Communicatie Dag
Soort: Paus Benedictus XVI - Boodschap
Auteur: Paus Benedictus XVI
Datum: 24 januari 2007
Copyrights: © 2007 Libreria Editrice Vaticana
Vertaling: Stg. InterKerk, Wassenaar
Bewerkt: 7 november 2019

Referenties naar dit document

 
Geen berichten gevonden!

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2021, Stg. InterKerk, Schiedam