ETHIEK IN DE RECLAME
(Soort document: Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen)
Msgr. John P. Foley -
22 februari 1997
Vanwege de invloed die de reclame heeft op bepaalde media die er voor hun inkomsten afhankelijk van zijn, hebben de reclamemakers de gelegenheid om een positieve invloed uit te oefenen op beslissingen over wat de media aanbieden. Dat doen ze door hun steun te geven aan materiaal van uitstekende intellectuele, esthetische en morele kwaliteit dat wordt aangeboden met het algemeen belang voor ogen, en met name door te bevorderen en mogelijk te maken dat de media in hun werk aandacht besteden aan minderheden aan wier noden anders wellicht geen aandacht zou worden geschonken.
Bovendien kan de reclame zelf bijdragen tot verbetering van de samenleving door de mensen geestelijk te verheffen, te inspireren en hen ertoe te bewegen zo te handelen dat het aan henzelf en andere mensen ten goede komt. Reclame kan het leven opmonteren simpelweg door geestig, smaakvol en vermakelijk te zijn. Sommige reclames zijn voorbeelden van volkse kunst met een heel eigen vrolijkheid en elan.
© 1997, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk / Nederlandse Bisschoppenconferentie
Vert.: F. van Voorst tot Voorst S.J.