• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x
b. Voordelen van politieke reclame

”De Kerk waardeert het democratische systeem voor zover het de medezeggenschap van de burgers in de politieke keuzes verzekert en aan degenen die bestuurd worden, de mogelijkheid waarborgt om hun bestuurders te kiezen en te controleren, evenals de mogelijkheid hen op vreedzame wijze te vervangen waar dit wenselijk blijkt.” H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de encycliek Rerum Novarum, Centesimus Annus (1 mei 1991), 46

Politieke reclame kan een bijdrage leveren aan de democratie op dezelfde wijze als ze bijdraagt tot het economisch welzijn in een marktstelsel dat zich door morele normen laat leiden. Zoals vrije en verantwoordelijke media in een democratisch stelsel een tegenwicht kunnen vormen tegen het streven van bepaalde oligarchieën en belangengroepen om de macht geheel in handen te krijgen, zo kan politieke reclame de mensen helpen informeren over de ideeën en politieke voornemens van partijen en kandidaten, met inbegrip van nieuwe, tot dan toe bij het publiek onbekende kandidaten.

Document

Naam: ETHIEK IN DE RECLAME
Soort: Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen
Auteur: Msgr. John P. Foley
Datum: 22 februari 1997
Copyrights: © 1997, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk / Nederlandse Bisschoppenconferentie
Vert.: F. van Voorst tot Voorst S.J.
Bewerkt: 4 mei 2020

Referenties naar dit document

 
Geen dossiers gevonden!
 
Geen berichten gevonden!

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2021, Stg. InterKerk, Schiedam