• Database vol kerkelijke documenten
  • Geloofsverdieping
  • Volledig in het Nederlands
  • Beheerd door vrijwilligers

Zoeken in kerkelijke documenten en berichten

x
Ook voor de overheid is een taak weggelegd. Enerzijds moet ze het beleid van de reclame-industrie niet trachten te controleren en voor te schrijven, evenmin als dat van andere sectoren van de communicatiemedia. Anderzijds kan en moet de reeds op vele plaatsen bestaande regeling van de inhoud en praktijk van de reclame verder worden uitgebreid dan alleen het verbieden van nauw omschreven bedrieglijke reclame. ”Door wetten uit te vaardigen en de uitvoering ervan te bewaken, moet de overheid voorkomen dat door een verkeerd gebruik van de communicatiemiddelen ’ernstige gevaren ontstaan voor de openbare zeden en de vooruitgang van de maatschappij’.” Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2498

Overheidsbepalingen zouden bijvoorbeeld betrekking moeten hebben op kwesties als de hoeveelheid reclame, met name bij de omroepen, en ook op de inhoud van reclameboodschappen die gericht zijn op bijzonder kwetsbare groepen als kinderen en ouderen. Ook politieke reclame schijnt typisch een terrein dat om regulering vraagt: hoeveel eraan besteed mag worden, op welke wijze en van wie het geld mag worden geworven, enzovoorts.

Document

Naam: ETHIEK IN DE RECLAME
Soort: Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen
Auteur: Msgr. John P. Foley
Datum: 22 februari 1997
Copyrights: © 1997, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk / Nederlandse Bisschoppenconferentie
Vert.: F. van Voorst tot Voorst S.J.
Bewerkt: 1 februari 2019

Referenties naar dit document

 
Geen dossiers gevonden!
 
Geen berichten gevonden!

Opties

Internetadres
Print deze pagina
Dit document bestellen
Startpagina van dit document
Inhoudsopgave van dit document
Referenties naar dit document
Referenties vanuit dit document
 
|
Pagina delen: 
RK Documenten wordt mogelijk gemaakt door donaties van gebruikers.
© 1999 - 2019, Stg. InterKerk, Schiedam