Aetatis Novae
x
Informatie over dit document
Aetatis Novae
Pastorale instructie, twintig jaar na Communio et Progressio
Msgr. John P. Foley
Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen
22 februari 1992
Curie - Instructies
1992, Kerkelijk documentatie, jrg. 20, nr. 4 (1992), p. 3-20
22 februari 1992
Hans Wagemans
8 maart 2024
1111
nl
Referenties naar dit document: 6
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inleiding - een revolutie in menselijke communicatie
1
Bij de dageraad van een nieuw tijdperk oefent een geweldige uitbreiding van menselijke communicatie overal grote invloed uit op de cultuur. Revolutionaire technologische veranderingen zijn slechts een deel van wat er zich afspeelt. Tegenwoordig worden mensen overal ter wereld geraakt door de sterke invloed van de media op godsdienstige en morele houdingen, politieke en sociale systemen en onderwijs.
Het is bijvoorbeeld onmogelijk, te ontkennen dat geografische en politieke grenzen heel weinig te betekenen hadden, gezien de rol die de communicatiemiddelen speelden tijdens de "radicale veranderingen" van 1989 en 1990 en hun historische betekenis waarover de Paus zijn gedachten weergeeft in Centesimus Annus [[3|12-23]].
Het wordt eveneens overduidelijk: "De eerste areopagus van de moderne tijd is de wereld van de communicatie die de mensheid tot een eenheid maakt en de wereld tot een dorp, zoals men pleegt te zeggen. De sociale communicatiemiddelen zijn zo belangrijk geworden dat zij voor velen het voornaamste instrument van informatie en vorming zijn, dat het gedrag van enkelingen, gezinnen en maatschappijen leidt en inspireert." Redemptoris Missio [[4|37]]
Meer dan een kwart eeuw na de promulgatie van het decreet van Vaticanum II over sociale communicatie, Inter Mirifica [496], en twintig jaar na de pastorale instructie Communio et Progressio [1107] wil de Pauselijke Raad voor Sociale Communicatiemiddelen nadenken over de pastorale implicaties van deze situatie. Wij doen dit in de geest die wordt uitgedrukt door de slotwoorden van Communio et Progressio [1107]: "Op zijn weg door de menselijke geschiedenis beziet het volk van God, dat zowel communicatie geeft als ontvangt, de toekomst met vertrouwen en optimisme; het ontwaart reeds de contouren van een nieuw tijdperk: dat van de sociale communicatie." Communio et Progressio [[1107|187]]
Uitgaande van de voortgaande geldigheid van de beginselen en inzichten van deze documenten van het Concilie [d:4] en uit de tijd daarna willen wij die toepassen op nieuwe, opkomende realiteiten. We hebben niet de pretentie het definitieve woord te spreken over een ingewikkelde, vloeiende, snel veranderende situatie, maar willen simpelweg een stuk gereedschap verschaffen en een zekere bemoediging voor hen die staan voor de vraag van de pastorale implicaties van de nieuwe werkelijkheden.
Het is bijvoorbeeld onmogelijk, te ontkennen dat geografische en politieke grenzen heel weinig te betekenen hadden, gezien de rol die de communicatiemiddelen speelden tijdens de "radicale veranderingen" van 1989 en 1990 en hun historische betekenis waarover de Paus zijn gedachten weergeeft in Centesimus Annus [[3|12-23]].
Het wordt eveneens overduidelijk: "De eerste areopagus van de moderne tijd is de wereld van de communicatie die de mensheid tot een eenheid maakt en de wereld tot een dorp, zoals men pleegt te zeggen. De sociale communicatiemiddelen zijn zo belangrijk geworden dat zij voor velen het voornaamste instrument van informatie en vorming zijn, dat het gedrag van enkelingen, gezinnen en maatschappijen leidt en inspireert." Redemptoris Missio [[4|37]]
Meer dan een kwart eeuw na de promulgatie van het decreet van Vaticanum II over sociale communicatie, Inter Mirifica [496], en twintig jaar na de pastorale instructie Communio et Progressio [1107] wil de Pauselijke Raad voor Sociale Communicatiemiddelen nadenken over de pastorale implicaties van deze situatie. Wij doen dit in de geest die wordt uitgedrukt door de slotwoorden van Communio et Progressio [1107]: "Op zijn weg door de menselijke geschiedenis beziet het volk van God, dat zowel communicatie geeft als ontvangt, de toekomst met vertrouwen en optimisme; het ontwaart reeds de contouren van een nieuw tijdperk: dat van de sociale communicatie." Communio et Progressio [[1107|187]]
Uitgaande van de voortgaande geldigheid van de beginselen en inzichten van deze documenten van het Concilie [d:4] en uit de tijd daarna willen wij die toepassen op nieuwe, opkomende realiteiten. We hebben niet de pretentie het definitieve woord te spreken over een ingewikkelde, vloeiende, snel veranderende situatie, maar willen simpelweg een stuk gereedschap verschaffen en een zekere bemoediging voor hen die staan voor de vraag van de pastorale implicaties van de nieuwe werkelijkheden.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
De Kerk en internet ->=geentekst=
Tot de deelnemers aan de algemene vergadering van de Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen ->=geentekst=
In de jaren nadat Inter Mirifica [496] en Communio et Progressio [1107] verschenen, zijn de mensen gewend geraakt aan termen als 'informatiemaatschappij', 'cultuur van de massamedia' en 'mediageneratie'. Termen als deze onderstrepen een opmerkelijk feit: vandaag wordt veel van wat mannen en vrouwen weten en denken over het leven geconditioneerd door de media; voor een aanzienlijk deel is menselijke ervaring zelf een ervaring van media. De laatste tientallen jaren zijn wij ook getuige geweest van opmerkelijke ontwikkelingen in de technologie van de communicatie. Deze omvatten zowel de snelle evolutie van eerder bestaande technologieën en ook de opkomst van nieuwe telecommunicatie en mediatechnologieën: satellieten, kabeltelevisie, glasvezeldraad, videocassettes, compact disks, vervaardiging van beelden door middel van een computer en andere computer- en digitale technologie, en heel veel meer. Het gebruiken van de nieuwe media doet ontstaan wat sommigen 'nieuwe talen' noemen en heeft nieuwe mogelijkheden geschapen voor de zending van de Kerk alsook nieuwe pastorale problemen.
Referenties naar alinea 2: 3
Christus verkondigen in de media aan het begin van het nieuwe millennium ->=geentekst=De Kerk en internet ->=geentekst=
Tot de deelnemers aan de algemene vergadering van de Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Tegen deze achtergrond sporen wij de pastores en mensen van de Kerk aan, hun inzicht in zaken die samenhangen met communicatie en media te verdiepen en hun inzichten om te zetten in praktische politiek en uitvoerbare programma's. "Toen de Concilievaders naar de toekomst keken en de context probeerden te onderscheiden waarin de Kerk geroepen zou zijn haar zending uit te voeren, konden zij duidelijk zien dat de vooruitgang van de technologie al bezig was 'het aanschijn der aarde om te vormen' en zelfs op weg was de ruimte te veroveren. vgl: Gaudium et Spes [[[575|5]]] Zij zagen in dat met name de ontwikkelingen in communicatietechnologie waarschijnlijk een kettingreactie zouden veroorzaken met onvoorspelbare gevolgen.” De christelijke boodschap in de computercultuur [[143]] "Verre van te suggereren dat de Kerk zich verre moest houden of moest trachten zich te isoleren van de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze gebeurtenissen zagen de Concilievaders de Kerk als staande precies in het midden van de menselijke vooruitgang, delend in de ervaringen van de rest van de mensheid, trachtend ze te begrijpen en te interpreteren in het licht van het geloof. Het was aan Gods gelovige volk om een creatief gebruik te maken van de nieuwe ontdekkingen en technologieën ten bate van de mensheid en de vervulling van Gods plan voor de wereld ... het potentieel van het 'computertijdperk' ten volle te benutten om de mensheid en de transcendente roeping van iedere persoon te dienen en zo eer te brengen aan de Vader van wie alle goeds voortkomt." De christelijke boodschap in de computercultuur [[143]] Wij spreken onze dankbaarheid uit aan hen die verantwoordelijk zijn voor het creatieve communicatiewerk dat overal in de Kerk onderweg is. Ondanks moeilijkheden - voortvloeiend uit gebrek aan middelen, hindernissen die de toegang van de Kerk tot de media soms belemmeren, en uit een constante omvorming van cultuur, waarden en houdingen die veroorzaakt wordt door de indringende aanwezigheid van de media - is er veel gedaan en wordt er nog steeds veel gedaan. De toegewijde bisschoppen, geestelijken, kloosterlingen en leken die zich bezig houden met dit uiterst belangrijke apostolaat verdienen de dank van allen. Waardering verdienen ook die positieve ondernemingen in oecumenische samenwerking op mediagebied waarbij katholieken en hun broeders en zusters van andere Kerken en Kerkelijke gemeenschappen betrokken zijn, alsook interreligieuze samenwerking met mensen van de andere wereldgodsdiensten. Het is niet alleen passend maar "noodzakelijk voor christenen om effectiever samen te werken in hun communicatiewerk en op te treden in meer directe samenwerking met andere godsdiensten om een verenigde godsdienstige aanwezigheid in het hart van de massacommunicatie zeker te stellen. Criteria voor oecumenische en interreligieuze samenwerking op het gebied van communicatie [[4680|1]]
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 1 De context van de sociale communicatie
- Artikel 1 Culturele en sociale context
4
Kinderen en de sociale communicatiemiddelen: een uitdaging voor de opvoeding ->=geentekst=
Tot de deelnemers aan de algemene vergadering van de Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen ->=geentekst=
Als meer dan louter een technologische revolutie omvat de huidige revolutie op het terrein van de sociale communicatie een fundamentele omvorming van de manieren waarop mensen de wereld om hen heen begrijpen, hun zienswijzen toetsen en daar uiting aan geven. De constante beschikbaarheid van beelden en ideeën en hun snelle overbrenging zelfs van continent naar continent hebben verstrekkende gevolgen, zowel positief als negatief, voor de psychologische, morele en sociale ontwikkeling van personen, de structuur en het functioneren van samenlevingen, interculturele communicatie, en het waarnemen en overbrengen van waarden, wereldbeelden, ideologieën en godsdienstige overtuigingen. De revolutie in communicatie heeft zelfs invloed op de manier waarop men de Kerk ziet en op de structuren en manieren van functioneren van de Kerk zelf. Dit alles heeft verregaande pastorale implicaties. De media kunnen gebruikt worden om het evangelie te verkondigen of om het in de harten van de mensen tot zwijgen te brengen. Naarmate de media steeds meer verweven raken in het dagelijks leven van de mensen hebben ze invloed op de wijze waarop mensen de zin van het leven zelf opvatten. De macht van de media strekt zich in feite niet alleen uit tot wat mensen zullen denken, maar zelfs tot waarover zij zullen denken. Realiteit is voor velen dat wat de media als reëel erkennen; wat de media niet erkennen lijkt weinig belangrijk te zijn. Zo kan de facto het zwijgen opgelegd worden aan personen en groepen waaraan de media geen aandacht besteden; en zelfs de stem van het evangelie kan op deze wijze afgezwakt, zij het niet helemaal tot zwijgen gebracht worden. Daarom is het belangrijk dat christenen wegen vinden om de ontbrekende informatie te verschaffen aan hen die ervan beroofd blijven en ook een stem te geven aan de stemlozen. De macht van de media om de traditionele referentiepunten van godsdienst, cultuur en gezin ofwel te versterken ofwel te niet te doen onderstreept de toenemende belangrijkheid van de woorden van het Concilie: "Voor het juiste gebruik van deze communicatiemiddelen is het beslist nodig, dat allen die zich ervan bedienen zedelijke normen kennen en deze op dit terrein trouw in toepassing brengen." Inter Mirifica [[496|4]]
Referenties naar alinea 4: 3
Rapid Movement ->=geentekst=Kinderen en de sociale communicatiemiddelen: een uitdaging voor de opvoeding ->=geentekst=
Tot de deelnemers aan de algemene vergadering van de Pauselijke Raad voor de Sociale Communicatiemiddelen ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Politieke en economische context
5
De economische structuren van volkeren zijn onverbrekelijk verbonden met hedendaagse communicatiesystemen. Nationale investeringen in een efficiënte infrastructuur voor communicatie worden vrijwel overal als noodzakelijk beschouwd voor economische en politieke ontwikkeling; en de groeiende kosten van zulke investeringen vormen een belangrijke factor die regeringen in een aantal landen ertoe brengt een politiek te volgen die gericht is op toenemende concurrentie. Om deze en andere redenen zijn openbare systemen voor telecommunicatie en radio-uitzendingen in vele gevallen het slachtoffer van een politiek van deregulering en privatisering. Terwijl publieke systemen kennelijk misbruikt kunnen worden voor ideologische en politieke manipulatie, kan niet-gereguleerde commercialisering en privatisering bij radio en televisie eveneens verregaande consequenties hebben. In de praktijk, en vaak als een zaak van politiek, is openbare verantwoordelijkheid voor het gebruik van de ethergolven gedevalueerd. Winst, niet dienstverlening, heeft de neiging de belangrijkste maatstaf van succes te worden. Redenen van winst en belangen van adverteerders oefenen onterechte invloed uit op de inhoud van de media: populariteit krijgt de voorkeur boven kwaliteit en de grootste gemene deler overheerst. Adverteerders gaan hun legitieme rol van het ontdekken van en beantwoorden aan echte behoeften te buiten en streven ernaar, gedreven door winstmotieven, kunstmatige behoeften en consumptiepatronen te scheppen. Commerciële druk werkt ook over landsgrenzen heen ten koste van bepaalde volkeren en hun culturen. Geconfronteerd met groeiende concurrentie en de noodzaak om nieuwe markten te ontwikkelen worden communicatiebedrijven steeds meer 'multinationaal' van aard; tegelijkertijd maakt een gebrek aan plaatselijke productiecapaciteit sommige landen steeds meer afhankelijk van buitenlands materiaal. Zo worden de producten van de populaire media van de ene cultuur overgebracht naar de andere, vaak ten nadele van gevestigde kunstvormen en de waarden die ze belichamen. De oplossing van de problemen die ontstaan door commercialisering en privatisering ligt niet in staatscontrole op de media, maar in meer regulering volgens de criteria van openbare dienstverlening en in grotere publieke verantwoordelijkheid. In dit verband moet opgemerkt worden dat, ofschoon de wettelijke en politieke kaders waarbinnen de media opereren in sommige landen voortdurend duidelijk in positieve zin veranderen, elders ingrijpen van de regering een instrument van onderdrukking en uitsluiting blijft.
Referenties naar alinea 5: 1
Ethiek in internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 2 Het werk van de sociale communicatiemiddelen
6
Communio et Progressio [1107] is geworteld in een visie op communicatie als weg naar communio. "Overigens is communicatie méér dan louter uitdrukking van gedachten of gevoelens: zij is zelfgave uit liefde, vanuit het diepste wezen van de mens", aldus dit document. Communio et Progressio [[1107|11]] In dit opzicht weerspiegelt communicatie de communio van de Kerk zelf en is ze in staat daartoe bij te dragen. De communicatie van de waarheid kan inderdaad een verlossende kracht hebben die komt uit de persoon van Christus. Hij is Gods vleesgeworden Woord en het beeld van de onzichtbare God. In en door Hem wordt Gods eigen leven gecommuniceerd naar de mensheid door het handelen van de Geest. "Van de schepping der wereld af wordt zijn onzichtbaar wezen door de rede in zijn werken aanschouwd, zijn eeuwige macht namelijk en zijn godheid.” (Rom 1, 20) [b:Rom 1, 20] En nu: "Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, zulk een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader ontvangt, vol genade en waarheid." (Joh. 1, 14) [b:Joh. 1, 14] (Rom 1, 20) [b:Rom 1, 20]Hier, in het vleesgeworden Woord, is Gods zelfcommunicatie definitief. In Jezus' woorden en daden is het Woord bevrijdend, verlossend voor heel de mensheid. Deze liefdevolle zelf-openbaring van God, gecombineerd met het gelovig antwoord van de mensheid, vormt een diepe dialoog. Mensengeschiedenis en alle menselijke relaties bestaan binnen het kader dat wordt gevestigd door deze zelfcommunicatie van God in Christus. de geschiedenis zelf heeft de opdracht een soort Woord van God te worden, en het maakt deel uit van de roeping van de mens, bij te dragen tot de verwerkelijking hiervan door de voortgaande, onbeperkte communicatie van Gods verzoenende liefde op creatieve nieuwe manieren te beleven. Wij moeten dit doen via woorden van hoop en daden van liefde, dus via onze manier van leven. Aldus moet communicatie liggen aan het hart van de Kerkgemeenschap. Christus is zowel de inhoud als de dynamische bron van de communicatie van de Kerk bij de verkondiging van het evangelie. Want de Kerk zelf "die zijn lichaam is, de volheid van Hem die het al in alles vervult". (Ef. 1, 23; Ef. 4, 10) [b:Ef. 1, 23; Ef. 4, 10] Als gevolg hiervan zijn wij binnen de Kerk en met de hulp van het woord en de sacramenten op weg naar de hoop van die laatste eenheid waarbij God" alles in allen" zal zijn. (1 Kor. 15, 28) [b:1 Kor. 15, 28] Communio et Progressio [[1107|11]]
Referenties naar alinea 6: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 1 Media ten dienste van personen en culturen
7
Naast al het goede dat ze doen en kunnen doen, kunnen massamedia "die zulke effectieve instrumenten van eenheid en begrip kunnen zijn, soms ook het voertuig zijn van een vervormde kijk op het leven, het gezin, op godsdienst en op zedelijkheid - een kijk die de echte waardering en bestemming van de menselijke persoon niet respecteert." Pornografie en geweld in de communicatiemedia: een pastoraal antwoord [[1110|(7)]] Het is een plicht dat media eerbied hebben voor en bijdragen tot de integrale ontwikkeling van het individu die de "culturele, transcendente en godsdienstige dimensies van de mens en de maatschappij omvat". Sollicitudo Rei Socialis [[350|46]] Men vindt ook de bron van bepaalde individuele en sociale problemen hierin dat menselijk interactie vervangen wordt door toegenomen gebruik van de media en door sterke gehechtheid aan fictieve figuren uit de media. Tenslotte kunnen de media niet de plaats innemen van rechtstreeks persoonlijk contact en interactie tussen familieleden en vrienden. Maar de oplossing van deze moeilijkheid kan ook grotendeels bij de media liggen: als ze gebruikt worden op manieren - gespreksgroepen, discussies over films en radio-uitzendingen - die inter-persoonlijke communicatie niet vervangen maar juist stimuleren.
Referenties naar alinea 7: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Media ten dienste van de dialoog met de wereld
8
De Kerk en internet ->=geentekst=
Vaticanum II [d:4] onderstreepte het besef van het godsvolk dat het samen deelt "in de gebeurtenissen, eisen en verlangens ... met de overige mensen van onze generatie". Gaudium et Spes [[575|11]] Zij die Gods Woord verkondigen zijn verplicht de 'woorden' van verschillende volken en culturen in acht te nemen en te trachten ze te begrijpen, niet alleen om ervan te leren, maar ook om hen te helpen het woord van God te onderkennen en te aanvaarden. vgl: Evangelii Nuntiandi [[[519|20]]] De Kerk moet daarom een actieve, luisterende houding handhaven in haar relatie tot de wereld - een soort houding en aanwezigheid die gemeenschap bevordert en de mensen steunt in het zoeken naar aanvaardbare oplossingen voor persoonlijke en sociale problemen. Bovendien: aangezien de Kerk haar boodschap altijd moet doorgeven op een wijze die past bij elk tijdperk en bij de culturen van specifieke landen en volken, moet ze vandaag communiceren in en naar de zich ontwikkelende mediacultuur toe. vgl: Inter Mirifica [[[496|3]]] Dit is een basisvoorwaarde om te beantwoorden aan een cruciaal punt van Vaticanum II [d:4]: de noodzaak van "sociale, technische en culturele banden" waardoor de mensen steeds nauwer verbonden worden, die" dringender is dan ooit" in de taak van de Kerk om allen tot "volledige eenheid in Christus" te brengen. Lumen Gentium [[617|1]] Overwegende hoe belangrijk de bijdrage is die de media van sociale communicatie kunnen leveren aan haar pogingen om deze eenheid te bevorderen, beschouwt de Kerk ze als "instrumenten die Gods voorzienig plan voor de mensen heeft bedacht" ter bevordering van communicatie en communio onder de mensen tijdens hun aardse pelgrimstocht. vgl: Communio et Progressio [[[1107|12]]] Bij het aangaan van de dialoog met de moderne wereld verlangt de Kerk aldus noodzakelijkerwijs een eerlijke en respectvolle dialoog met hen die verantwoordelijk zijn voor de communicatiemedia. Van de zijde van de Kerk omvat deze dialoog pogingen om de media te begrijpen - hun doelstellingen, procedures, vormen een genres, interne structuren en modaliteiten - en om steun en bemoediging aan te bieden aan hen die bij het werk van de media betrokken zijn. Op basis van deze betrokkenheid en steun wordt het mogelijk zinvolle voorstellen te doen voor het opruimen van obstakels voor menselijke vooruitgang en de verkondigen van het Evangelie. Zo'n dialoog eist daarom dat de Kerk actief betrokken is bij de wereldlijke media en vooral bij het vormgeven aan mediapolitiek. Christenen hebben inderdaad een verantwoordelijkheid om hun stem te laten horen in alle media, en hun taak is niet beperkt tot enkel het verspreiden van Kerkelijk nieuws. De dialoog omvat ook steun voor mediakunstenaars; ze eist de ontwikkeling van een antropologie en een theologie van de communicatie, niet in de laatste plaats opdat de theologie zelf communicatiever wordt, succesvoller in het ontsluiten van de waarden van het evangelie en in het toepassen ervan op de huidige situatie van het menselijk bestaan; ze eist dat Kerkleiders en pastoraal werkers bereid zijn op de media in te gaan - en dit op omzichtige wijze - als daarom gevraagd wordt, en relaties van wederzijds vertrouwen en respect trachten op te bouwen, gebaseerd op fundamentele gemeenschappelijke waarden, met hen die ons geloof niet zijn toegedaan.
Referenties naar alinea 8: 2
De Kerk en internet ->=geentekst=De Kerk en internet ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Media ten dienste van de mensengemeenschap en vooruitgang
9
Communicatie in en door de Kerk is in wezen communicatie van de Blijde Boodschap van Jezus Christus. Het is de verkondiging van het evangelie als een profetisch, bevrijdend woord tot de mannen en vrouwen van onze tijd; het is getuigenis, tegenover radicale secularisering, over de goddelijke waarheid en de transcendente bestemming van de menselijke persoon; het is getuigenis, gegeven in solidariteit met allen die geloven, tegen strijd en verdeeldheid, over rechtvaardigheid en gemeenschap tussen volken, naties en culturen. Deze opvatting van communicatie van de zijde van de Kerk werpt een uniek licht op sociale communicatie en op de rol die volgens het providentiële plan van God de media geacht worden te spelen in de bevordering van de integrale ontwikkeling van menselijke personen en gemeenschappen.
Referenties naar alinea 9: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 4 Media ten dienste van de kerkelijke gemeenschap
10
De Kerk en internet ->=geentekst=
Rapid Movement ->=geentekst=
Met dit alles is het noodzakelijk voortdurend te herinneren aan de belangrijkheid van het fundamentele recht op dialoog en informatie binnen de Kerk, zoals beschreven in Communio et Progressio [1107] vgl: Communio et Progressio [[[1107|114-121]]] en te blijven zoeken naar effectieve middelen, met inbegrip van een verantwoord gebruik van de media van sociale communicatie, om dit recht te realiseren en te beschermen. In dit verband denken we ook aan de bekrachtigingen in het Kerkelijk Wetboek [30] dat het de gelovigen, naast het betonen van gehoorzaamheid aan de herders van de Kerk, toekomt "hun noden, in het bijzonder van geestelijke aard, en hun wensen kenbaar te maken” aan deze herders vgl: 2 [[[30|212]]], en dat de gelovigen, afhankelijk van hun kennis, deskundigheid en het aanzien dat zij genieten, "het recht, zelfs ook soms de plicht hebben om aan de herders hun mening bekend te maken aangaande zaken die het welzijn van de Kerk betreffen.” vgl: 3 [[[30|212]]]
Ten dele is dit een kwestie van handhaving en versterking van de geloofwaardigheid en effectiviteit van de Kerk. Meer fundamenteel echter is het een van de manieren om op concrete wijze het karakter van de Kerk als communio te realiseren dat geworteld is in de intieme communio van de Drievuldigheid en daarvan de weerspiegeling is. Onder de leden van de gemeenschap van personen die de Kerk vormen, bestaat een radicale gelijkheid in waardigheid en zending die voortvloeit uit het Doopsel en ten grondslag ligt aan hiërarchische structuur en verschil van ambt en functie; en deze gelijkheid zal zich noodzakelijkerwijze uiten in een eerlijk en eerbiedig delen van informatie en meningen.
In gevallen van meningsverschil dient men er echter wel aan te denken dat men door "pressie uit te oefenen op de publieke opinie" geen bijdrage kan leveren "aan de opheldering van leerstellige vraagstukken, noch de waarheid dienen". Donum Veritatis [[1091|30]] In feite kan men "niet alle opvattingen die leven onder het Godsvolk ... eenvoudigweg gelijkstellen met de sensus fidei". vgl: Donum Veritatis [[[1091|35]]]
Waarom staat de Kerk erop dat de mensen het recht hebben op het krijgen van juiste informatie? Waarom legt de Kerk de nadruk op haar recht om de authentieke waarheid van het evangelie te verkondigen? Waarom onderstreept de Kerk de verantwoordelijkheid van haar herders om de waarheid door te geven en de gelovigen zo te vormen dat zij dat ook doen? Omdat heel het begrip van wat communicatie in de Kerk betekent, gebaseerd is op het besef dat het Woord van God Hemzelf communiceert.
Ten dele is dit een kwestie van handhaving en versterking van de geloofwaardigheid en effectiviteit van de Kerk. Meer fundamenteel echter is het een van de manieren om op concrete wijze het karakter van de Kerk als communio te realiseren dat geworteld is in de intieme communio van de Drievuldigheid en daarvan de weerspiegeling is. Onder de leden van de gemeenschap van personen die de Kerk vormen, bestaat een radicale gelijkheid in waardigheid en zending die voortvloeit uit het Doopsel en ten grondslag ligt aan hiërarchische structuur en verschil van ambt en functie; en deze gelijkheid zal zich noodzakelijkerwijze uiten in een eerlijk en eerbiedig delen van informatie en meningen.
In gevallen van meningsverschil dient men er echter wel aan te denken dat men door "pressie uit te oefenen op de publieke opinie" geen bijdrage kan leveren "aan de opheldering van leerstellige vraagstukken, noch de waarheid dienen". Donum Veritatis [[1091|30]] In feite kan men "niet alle opvattingen die leven onder het Godsvolk ... eenvoudigweg gelijkstellen met de sensus fidei". vgl: Donum Veritatis [[[1091|35]]]
Waarom staat de Kerk erop dat de mensen het recht hebben op het krijgen van juiste informatie? Waarom legt de Kerk de nadruk op haar recht om de authentieke waarheid van het evangelie te verkondigen? Waarom onderstreept de Kerk de verantwoordelijkheid van haar herders om de waarheid door te geven en de gelovigen zo te vormen dat zij dat ook doen? Omdat heel het begrip van wat communicatie in de Kerk betekent, gebaseerd is op het besef dat het Woord van God Hemzelf communiceert.
Referenties naar alinea 10: 3
De Kerk en internet ->=geentekst=De Kerk en internet ->=geentekst=
Rapid Movement ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 5 Media ten dienste van een nieuwe evangelisering
11
Ethiek in de reclame ->=geentekst=
Naast traditionele middelen zoals getuigenis van het leven, catechese, persoonlijk contact, volksvroomheid, de liturgie en soortgelijke vieringen is thans het gebruiken van media essentieel in evangelisering en catechese. Ja zelfs: "De Kerk zou zich tegenover de Heer schuldig voelen als ze geen gebruik maakte van deze krachtige middelen die door de menselijke geest van dag tot dag meer worden vervolmaakt” Evangelii Nuntiandi [[519|45]] De sociale communicatiemiddelen kunnen en moeten instrumenten zijn in het programma van de Kerk voor her-evangelisering en nieuwe evangelisering in de wereld van vandaag. Gezien de bewezen doeltreffendheid van het oude beginsel 'zien, oordelen, handelen' zou er gepaste aandacht geschonken dienen te worden aan het audiovisuele aspect van media in de evangelisering. Maar het zal ook zeer belangrijk zijn in de houding van de Kerk tegenover de media en de cultuur waaraan zij zo zeer vorm geven, te blijven bedenken dat "niet voldoende" is "om ze te gebruiken voor de verspreiding van de christelijke boodschap en de leer van de Kerk. Het is ook nodig de boodschap zelf te integreren in deze 'nieuwe cultuur' die geschapen wordt door de moderne communicatie ... met een nieuwe taal, nieuwe technieken en nieuwe psychologische gedragspatronen". Redemptoris Missio [[4|37]] De evangelisering van vandaag moet opborrelen vanuit de actieve en betrokken aanwezigheid van de Kerk binnen de wereld van de communicatie.
Referenties naar alinea 11: 2
Compendium van de Sociale Leer van de Kerk ->=geentekst=Ethiek in de reclame ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 3 Actuele uitdagingen
- Artikel 1 De behoefte aan kritische evaluatie
12
Maar zelfs als de Kerk de media op een positieve, betrokken wijze benadert en tracht binnen te treden in de cultuur die door de moderne communicatie geschapen wordt, om effectief te evangeliseren, is het tegelijkertijd noodzakelijk dat de Kerk met een kritische evaluatie komt van de massamedia en hun invloed op de cultuur. Zoals we herhaaldelijk hebben gezegd, is de communicatietechnologie een wonderbaarlijke uiting van menselijk vernuft en schenken de media de samenleving ontelbare goede dingen. Maar zoals we ook al hebben opgemerkt: de toepassing van de communicatietechnologie is een gemengde zegen, en het benutten ervan voor goede doeleinden vereist solide waarden en wijze keuzes aan de kant van individuen, de private sector, regeringen en de maatschappij als geheel. De Kerk pretendeert niet, deze beslissingen en keuzes te dicteren maar tracht wel behulpzaam te zijn - door het aangeven van ethische en morele criteria die belangrijk zijn bij dit proces - criteria die te vinden zijn in zowel menselijke als christelijke waarden.
Referenties naar alinea 12: 1
Ethiek in internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Solidariteit en integrale ontwikkeling
13
Zoals de zaken nu staan verergeren massamedia soms individuele en sociale problemen die menselijke solidariteit en de integrale ontwikkeling van de menselijke persoon belemmeren. Deze obstakels omvatten secularisme, consumentisme, materialisme, ontmenselijking en gebrek aan bekommernis om het zware lot van de armen en verwaarloosden. vgl: Centesimus Annus [[[3|41]]] Het is tegen deze achtergrond dat de Kerk, met erkenning van de communicatiemedia als "de bevoorrechte weg" om thans cultuur te scheppen en over te dragen Christifideles laici [[692|44]], het als haar plicht beschouwt om vorming aan te bieden aan de mensen in de communicatieberoepen en aan het publiek, zodat zij de media zullen benaderen met een "kritische zin, welke bezield wordt door hartstocht voor de waarheid"; evenzeer ziet zij het als haar plicht deel te nemen aan "verdediging van de vrijheid, van de eerbied voor de persoonlijke waardigheid, van de verheffing van de authentieke cultuur van de volkeren, door middel van vastberaden en moedige afwijzing van iedere vorm van monopoliseren en manipuleren.” Christifideles laici [[692|44]]
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Politiek en structuren
14
Bepaalde problemen in dit opzicht ontstaan specifiek uit mediapolitiek en -structuren: bijvoorbeeld de onrechtvaardige uitsluiting van sommige groepen en klassen van toegang tot de communicatiemedia zoals hier en daar wordt gepraktiseerd, alsmede de wijdverbreide overheersing van de media door economische, sociale en politieke elites. Deze zaken zijn in strijd met de principiële doelstellingen en zelfs met de aard van de media, waarvan de eigenlijke en essentieel sociale rol bestaat in het bijdragen tot de verwezenlijking van het recht van de mens op informatie, in het bevorderen van rechtvaardigheid bij het nastreven van het algemeen welzijn, en in het helpen van individuen, groepen en volkeren in hun zoeken naar waarheid. De. media voeren deze cruciale taken uit, wanneer ze de uitwisseling van ideeën en informatie in alle klassen en sectoren van de samenleving bevorderen en aan alle verantwoordelijke stemmen de gelegenheid geven zich te laten horen.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 4 Verdediging van het recht op informatie en communicatie
15
Het is onaanvaardbaar dat het uitoefenen van de vrijheid van communicatie afhankelijk zou zijn van rijkdom, genoten onderwijs of politieke macht. Het recht om te communiceren is het recht van allen. Dit vraagt om bijzondere nationale en internationale inspanningen, niet alleen om hun die arm zijn en minder machtig, toegang te verschaffen tot de informatie die zij nodig hebben voor hun individuele en sociale ontwikkeling, maar ook om ervoor te zorgen dat zij een effectieve verantwoordelijke rol kunnen spelen bij beslissingen over de inhoud van de media en in het bepalen van de structuren en de politiek van hun nationale instellingen voor sociale communicatie. Waar wettelijke en politieke structuren de overheersing van de media door elites bevorderen, moet de Kerk van haar kant aandringen op eerbiediging van het recht op communicatie, met inbegrip van haar eigen recht op toegang tot de media. Tegelijkertijd moet ze zoeken naar alternatieve modellen van communicatie voor haar eigen leden en voor de mensheid als geheel. Het recht op communicatie is ook een deel van het recht op godsdienstvrijheid dat niet beperkt behoort te worden tot vrijheid van eredienst.
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 4 Pastorale prioriteiten en antwoorden
- Artikel 1 Verdediging van de menselijke cultuur
16
Gezien de situatie op vele plaatsen, zal vanwege de gevoeligheid voor de rechten en belangen van de individuen wellicht vaak een beroep worden gedaan op de kerk om alternatieve media voor de samenleving te stimuleren. Ook moet de kerk vaak omwille van evangelisering en katechese stappen nemen om volksmedia en andere traditionele uitingsvormen te behouden en te stimuleren, wetend dat in bepaalde samenlevingen deze effectiever kunnen zijn dan nieuwere media om het evangelie te verbreiden, omdat ze grotere persoonlijke participatie mogelijk maken en diepere niveaus van menselijk gevoel en motivatie bereiken.
De overweldigende aanwezigheid van massamedia in de wereld van vandaag doet zeker niets af aan de belangrijkheid van alternatieve media die openstaan voor de betrokkenheid van de mensen en hun de mogelijkheid geven om actief te zijn in het produceren en zelfs in het ontwerpen van het proces van communicatie zelf. Traditionele en grassroots-media verschaffen niet alleen een belangrijk forum voor plaatselijke culturele uitingen, maar ontwikkelen ook mogelijkheden voor actieve participatie in vormgeving en gebruik van massamedia.
Op dezelfde wijze bezien wij met sympathie het verlangen van vele volken en groepen naar rechtvaardiger, evenwichtiger systemen van communicatie en informatie, die hen beschermen tegen overheersing en manipulatie hetzij vanuit het buitenland, hetzij door hun eigen landgenoten.
Dit is een probleem van ontwikkelingslanden in de relaties met ontwikkelde; en vaak is het ook een probleem van minderheden in bepaalde landen, ontwikkelde en zich ontwikkelende. In alle gevallen behoren de mensen in staat te zijn actief deel te nemen, autonoom en verantwoordelijk, aan de communicatieprocessen die op zo vele manieren helpen vorm te geven aan hun levensomstandigheden.
De overweldigende aanwezigheid van massamedia in de wereld van vandaag doet zeker niets af aan de belangrijkheid van alternatieve media die openstaan voor de betrokkenheid van de mensen en hun de mogelijkheid geven om actief te zijn in het produceren en zelfs in het ontwerpen van het proces van communicatie zelf. Traditionele en grassroots-media verschaffen niet alleen een belangrijk forum voor plaatselijke culturele uitingen, maar ontwikkelen ook mogelijkheden voor actieve participatie in vormgeving en gebruik van massamedia.
Op dezelfde wijze bezien wij met sympathie het verlangen van vele volken en groepen naar rechtvaardiger, evenwichtiger systemen van communicatie en informatie, die hen beschermen tegen overheersing en manipulatie hetzij vanuit het buitenland, hetzij door hun eigen landgenoten.
Dit is een probleem van ontwikkelingslanden in de relaties met ontwikkelde; en vaak is het ook een probleem van minderheden in bepaalde landen, ontwikkelde en zich ontwikkelende. In alle gevallen behoren de mensen in staat te zijn actief deel te nemen, autonoom en verantwoordelijk, aan de communicatieprocessen die op zo vele manieren helpen vorm te geven aan hun levensomstandigheden.
Referenties naar alinea 16: 1
Ethiek in de reclame ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Ontwikkeling en bevordering van de eigen media voor sociale communicatie
17
Naast haar andere verplichtingen op het gebied van communicatie en media moet de Kerk ondanks de vele daaraan verbonden moeilijkheden voortgaan met het ontwikkelen, handhaven en bevorderen van haar eigen specifiek katholieke instrumenten en programma's voor sociale communicatie. Deze omvatten de katholieke pers en katholieke uitgeverijen, katholieke radio en televisie, kantoren voor publieke informatie en relaties met de media, instituten en programma's voor opleidingen voor de media, media-onderzoek en kerkgebonden organisaties van werkers in de communicatie - in het bijzonder met inbegrip van de internationale katholieke organisaties voor communicatie - waarvan de leden goed ingelichte en bekwame medewerkers zijn van de bisschoppenconferenties alsook met de individuele bisschoppen. Katholiek media-werk is niet simpelweg nog een programma naast alle overige activiteiten van de kerk: sociale communicatie moet een rol spelen in alle aspecten van de zending van de Kerk. Daarom moet er niet alleen een pastoraal plan voor communicatie zijn, maar communicatie moet een integraal deel zijn van elk pastoraal plan, omdat het iets heeft bij te dragen aan vrijwel elk ander apostolaat, ambt en program.
Referenties naar alinea 17: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Vorming van christelijke communicatiedeskundigen
18
Opleiding en training in communicatie zou een integraal deel moeten zijn van de vorming van pastoraal werkers en priesters. vgl: Richtlijnen voor de opleiding van toekomstige priesters in de middelen van de sociale communicatie [[[4698]]]
Diverse elementen binnen opleiding en training op dit vlak zijn een vereiste. Bijvoorbeeld: in de hedendaagse wereld die zo sterk beïnvloed wordt door de media, moet personeel van de Kerk ten behoeve van de werksituatie minstens enig idee hebben omtrent de invloed van de nieuwe informatietechnologieën en massamedia op individuen en samenleving. Men moet bereid zijn te werken zowel voor de 'informatie-rijken' als voor de 'informatie-armen'. Men moet weten hoe men anderen kan uitnodigen tot een gesprek en daarbij een stijl van communicatie te vermijden die overheersing, manipulatie of persoonlijk gewin suggereert. Degenen die actief betrokken zullen zijn bij media-werk voor de Kerk dienen beroepsvaardigheden op media-gebied te verwerven, naast leerstellige en spirituele vorming.
Diverse elementen binnen opleiding en training op dit vlak zijn een vereiste. Bijvoorbeeld: in de hedendaagse wereld die zo sterk beïnvloed wordt door de media, moet personeel van de Kerk ten behoeve van de werksituatie minstens enig idee hebben omtrent de invloed van de nieuwe informatietechnologieën en massamedia op individuen en samenleving. Men moet bereid zijn te werken zowel voor de 'informatie-rijken' als voor de 'informatie-armen'. Men moet weten hoe men anderen kan uitnodigen tot een gesprek en daarbij een stijl van communicatie te vermijden die overheersing, manipulatie of persoonlijk gewin suggereert. Degenen die actief betrokken zullen zijn bij media-werk voor de Kerk dienen beroepsvaardigheden op media-gebied te verwerven, naast leerstellige en spirituele vorming.
Referenties naar alinea 18: 1
Rapid Movement ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 4 Pastorale zorg voor medewerkers in de communicatie
19
Kinderen en de sociale communicatiemiddelen: een uitdaging voor de opvoeding ->=geentekst=
Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
Mediawerk brengt eigensoortige psychologische spanningen en ethische dilemma's met zich mee. Als men bedenkt hoe belangrijk de rol is die de media spelen bij het vormen van hedendaagse cultuur en bij de vormgeving aan het leven van ontelbare individuen en hele samenlevingen, is het essentieel dat degenen die beroepsmatig betrokken zijn bij seculiere media en communicatie-industrieën hun verantwoordelijkheden benaderen met hoge idealen en een toewijding aan het dienen van de mensheid.
De Kerk heeft een overeenkomstige verantwoordelijkheid: programma's van pastorale zorg te ontwikkelen en aan te bieden die specifiek antwoord geven op de bijzondere werkomstandigheden en morele uitdagingen waarmee mensen die beroepsmatig in de media werkzaam zijn geconfronteerd worden. Dit soort pastorale programma's zou in elk geval een voortgezette opleiding moeten bevatten die deze mannen en vrouwen kan helpen - want velen van hen willen oprecht kennis hebben van en handelen overeenkomstig hetgeen ethisch en moreel juist is - morele normen nog beter te integreren in hun werk alsook in hun persoonlijk leven.
De Kerk heeft een overeenkomstige verantwoordelijkheid: programma's van pastorale zorg te ontwikkelen en aan te bieden die specifiek antwoord geven op de bijzondere werkomstandigheden en morele uitdagingen waarmee mensen die beroepsmatig in de media werkzaam zijn geconfronteerd worden. Dit soort pastorale programma's zou in elk geval een voortgezette opleiding moeten bevatten die deze mannen en vrouwen kan helpen - want velen van hen willen oprecht kennis hebben van en handelen overeenkomstig hetgeen ethisch en moreel juist is - morele normen nog beter te integreren in hun werk alsook in hun persoonlijk leven.
Referenties naar alinea 19: 3
Rapid Movement ->=geentekst=Kinderen en de sociale communicatiemiddelen: een uitdaging voor de opvoeding ->=geentekst=
Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 5 De behoefte aan pastorale planning
- Artikel 1 Verantwoordelijkheden van Bisschoppen
20
Met erkenning van de rechtmatigheid en de urgentie van de eisen die gesteld worden door het werk op het het terrein van de communicatie, zouden Bisschoppen en anderen die verantwoordelijk zijn voor beslissingen over de toewijzing van de beperkte menselijke en materiële hulpbronnen van de Kerk, daaraan een gepaste hoge prioriteit moeten toekennen, rekening houdend met de bijzondere omstandigheden in hun land, streek en bisdom.
Deze behoefte is wellicht thans nog groter dan vroeger, juist omdat minstens tot op zekere hoogte de grote hedendaagse 'areopagus' van de massamedia tot nu toe min of meer verwaarloosd is door de Kerk. vgl: Redemptoris Missio [[[4|37]]] Zoals de Paus opmerkt: "In het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan andere werktuigen voor de verkondiging van het Evangelie en voor de vorming, terwijl de massacommunicatiemiddelen overgelaten worden aan het initiatief van enkelingen of kleine groepen en in de pastorale programmering pas op de tweede plaats komen." Redemptoris Missio [[4|37]] Deze situatie moet verbeterd worden.
Deze behoefte is wellicht thans nog groter dan vroeger, juist omdat minstens tot op zekere hoogte de grote hedendaagse 'areopagus' van de massamedia tot nu toe min of meer verwaarloosd is door de Kerk. vgl: Redemptoris Missio [[[4|37]]] Zoals de Paus opmerkt: "In het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan andere werktuigen voor de verkondiging van het Evangelie en voor de vorming, terwijl de massacommunicatiemiddelen overgelaten worden aan het initiatief van enkelingen of kleine groepen en in de pastorale programmering pas op de tweede plaats komen." Redemptoris Missio [[4|37]] Deze situatie moet verbeterd worden.
Referenties naar alinea 20: 1
Ethiek in de reclame ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Dringende behoefte aan een pastoraal plan voor sociale communicatie
21
Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
Daarom bevelen wij sterk aan, dat bisdommen en bisschoppenconferenties of vergaderingen in elk pastoraal plan een communicatiecomponent inbouwen. Tevens bevelen wij aan, dat zij speciale pastorale plannen ontwikkelen voor sociale communicatie, of anders de reeds bestaande plannen herzien en bij de tijd brengen om op deze wijze het verlangde proces van periodieke heroverweging en aanpassing te bevorderen. Dit doende zouden de bisschoppen de medewerking moeten zoeken van beroepsmensen uit de wereldlijke media en van de eigen met de media verbonden organisaties van de Kerk, vooral met inbegrip van de internationale en nationale organisaties voor film, radio/televisie en de pers. Bisschoppenconferenties in sommige streken zijn al goed voorzien van pastorale plannen die concreet de behoeften en doelstellingen aangeven en die de coördinatie van de inspanningen aanmoedigen. De resultaten van de studie, de inschattingen en de consultatie bij de voorbereiding van deze documenten kunnen en moeten gedeeld worden op alle niveaus in de Kerk als nuttige gegevens voor pastoraal werkers. Dergelijke praktische, realistische plannen kunnen ook aangepast worden aan de behoeften van plaatselijke Kerken. Ze zouden natuurlijk steeds open moeten staan voor herziening en aanpassing in het licht van veranderende behoeften. Dit document zelf eindigt met elementen voor een pastoraal plan dat ook onderwerpen aangeeft voor eventuele behandeling in pastorale brieven en bisschoppelijke verklaringen op nationaal en plaatselijk niveau. Deze elementen weerspiegelen suggesties van bisschoppenconferenties en van mensen die beroepsmatig in de mediawereld werkzaam zijn.
Referenties naar alinea 21: 2
Ethiek in de reclame ->=geentekst=Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 6 Conclusie
22
Nogmaals bevestigen wij dat de Kerk de media beschouwt als "gaven van God, aangezien ze de mensen volgens het plan van de goddelijke Voorzienigheid tot broederlijke betrekkingen moeten brengen die een bijdrage zullen leveren aan zijn heilsplan". Communio et Progressio [[1107|14]] Zoals de Geest de profeten uit de oude tijd hielp om het goddelijk plan te zien in de tekenen van hun tijd, zo helpt de Geest de Kerk om de tekenen van onze tijd te interpreteren en haar profetische taak uit te voeren. De bestudering, evaluatie en het juiste gebruik van de communicatietechnologie en de sociale communicatiemiddelen zijn thans in dit verband fundamenteel.
Referenties naar alinea 22: 1
Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- HOOFDSTUK 7 Appendix - Elementen van een pastoraal plan voor sociale communicatie
23
Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
De voorwaarden en de mogelijkheden voor de Kerk op het gebied van sociale communicatie verschillen van land tot land en zelfs van bisdom tot bisdom binnen hetzelfde land. Hieruit volgt vanzelfsprekend dat de benadering van de media door de Kerk en de culturele omgeving die zij helpen vormen, zullen verschillen van plaats tot plaats en dat de planning en participatie erin aangepast zullen zijn aan de plaatselijke situatie. Elke bisschoppenconferentie en elk bisdom zou daarom een geïntegreerd pastoraal plan voor communicatie moeten ontwikkelen, bij voorkeur in overleg met vertegenwoordigers van internationale en nationale communicatieorganisaties en met mensen die plaatselijk beroepsmatig in de media werkzaam zijn. Voorts moet er rekening gehouden worden met communicatie bij de formulering en uitvoering van alle andere pastorale plannen, met inbegrip van die plannen die betrekking hebben op sociale dienstverlening, onderwijs en evangelisering. Een aantal bisschoppenconferenties en bisdommen heeft zulke plannen reeds ontwikkeld waarin communicatiebehoeften zijn vastgesteld, doelstellingen zijn omschreven, concrete voorzieningen zijn getroffen voor de financiering en uiteenlopende inspanningen op communicatiegebied zijn gecoördineerd. De volgende richtlijnen worden aangeboden als hulp voor hen die zulke pastorale plannen opstellen en betrokken zijn bij de herbestudering van bestaande plannen.
Referenties naar alinea 23: 2
De Kerk en internet ->=geentekst=Televisie en gezin: richtlijnen voor het kijken ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 1 Richtlijnen voor het ontwerpen van pastorale plannen voor sociale communicatie in bisdom, bisschoppenconferentie of patriarchale vergadering
24
Een pastoraal plan voor sociale communicatie zou de volgende elementen moeten omvatten:
- het opstellen van een visie, gebaseerd op uitvoerig overleg, waardoor communicatiestrategieën worden vastgelegd voor alle bedieningen van de Kerk en die overeenkomt met de huidige situatie en omstandigheden;
- een inventarisatie of taxatie die de mediasituatie in het betrokken gebied omschrijft, met inbegrip van groepen die bereikt worden, publieke en commerciële mediaproducenten en directeuren, financiële en technische hulpbronnen, bezorgingsystemen, mogelijkheden op het gebied van oecumene en onderwijs en katholieke mediaorganisaties en communicatiepersoneel, waaronder leden van religieuze gemeenschappen;
- een structuurvoorstel voor Kerkgebonden sociale communicatie ter ondersteuning van evangelisering, catechese en onderwijs, sociale dienstverlening en oecumenische samenwerking, dat omvat (voor zover mogelijk): public relations, pers, radio, televisie, film, cassettes, computernetwerken, faxdiensten en aanverwante vormen van telecommunicatie;
- media-opvoeding, met speciale nadruk op de relatie tussen media en waarden;
- pastorale zorg voor en dialoog met mensen die beroepsmatig in de media werkzaam zijn, met speciale aandacht voor hun geloofsontwikkeling en spirituele groei;
- middelen om financiële steun te verkrijgen en te behouden die groot genoeg is om het pastorale plan uit te voeren.
Referenties naar alinea 24: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 Proces voor het ontwerpen van een pastoraal plan voor sociale communicatie
25
Het plan moet richtlijnen en suggesties bieden die de Kerkelijke communicatiedeskundigen kunnen helpen bij het opstellen van concrete doelen en prioriteiten voor hun werk. Het is aan te bevelen dat een planningteam bestaande uit Kerkelijk personeel en communicatiedeskundigen betrokken wordt in dit proces, waarvan de twee fasen zijn:
- research [al:26];
- ontwerp [al:27-33].
Referenties naar alinea 25: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 1 Reasearchfase
26
De elementen van de researchfase zijn: inschatting van de behoeften, verzameling van informatie en verkenning van alternatieve modellen voor een pastoraal plan. Ze omvat een analyse van de interne communicatieomgeving, met inbegrip van de sterke en zwakke punten van de huidige structuren en programma's van de Kerk voor communicatie, alsook de mogelijkheden en uitdagingen waarmee ze te maken hebben. Drie soorten onderzoek zullen helpen de vereiste informatie te verzamelen: inschatting van de behoeften, controle van de bestaande communicatie en inventarisatie van de hulpbronnen. Het eerste wijst de gebieden van dienstverlening aan die bijzondere aandacht van de bisschoppenconferentie of het bisdom vragen. Het tweede bekijkt wat er nu gedaan wordt - en de effectiviteit daarvan - om de sterke en zwakke punten van de bestaande communicatiestructuren en procedures op te sporen. Het derde beschrijft de communicatiebronnen, technologie en personeel waarover de Kerk kan beschikken; niet alleen de 'eigen' hulpbronnen van de Kerk maar ook die waartoe zij wellicht toegang heeft in het zakenleven, de media-industrie en oecumenische kringen.
Referenties naar alinea 26: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paragraaf 2 Ontwerpfase
27
Na het verzamelen en bestuderen van deze gegevens zou het planningsteam communicatiedoelstellingen voor conferentie of bisdom moeten vaststellen. Dit is het begin van de ontwerpfase. Het planningsteam zou dan verder moeten gaan met het aanpakken van de volgende onderwerpen, gerelateerd aan plaatselijke omstandigheden:
Referenties naar alinea 27: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
28
De Kerk en internet ->=geentekst=
Onderwijs
Communicatieonderwerpen en massacommunicatie zijn belangrijk op elk niveau van pastorale dienstverlening, met inbegrip van onderwijs. Een pastoraal plan voor sociale communicatie zou moeten trachten:
Communicatieonderwerpen en massacommunicatie zijn belangrijk op elk niveau van pastorale dienstverlening, met inbegrip van onderwijs. Een pastoraal plan voor sociale communicatie zou moeten trachten:
- mogelijkheden voor onderwijs in communicatie aan te bieden als essentiële component van de vorming van alle personen die betrokken zijn bij het werk van de Kerk: seminaristen, priesters, religieuzen, lekenleiders,
- katholieke scholen en universiteiten aan te moedigen om programma's en cursussen aan te bieden die in verband staan met de communicatiebehoeften van Kerk en samenleving;
- aan Kerkelijke communicatiedeskundigen, seminaristen, religieuzen en geestelijken cursussen, workshops, seminars aan te bieden in technologie, management, media-ethiek en beleidsvraagstukken op het gebied van de communicatie;
- programma's voor media-educatie en inzicht in de media voor leraren, ouders en studenten te plannen en uit te voeren;
- creatieve kunstenaars en schrijvers aan te sporen de waarden van het evangelie accuraat te weerspiegelen, als zij hun talenten demonstreren via het geschreven woord, toneel, radio, televisie en film voor ontspanning en educatie;
- nieuwe strategieën op te sporen voor evangelisering en catechese door de toepassing van communicatietechnologie en massacommunicatie.
Referenties naar alinea 28: 2
De Kerk en internet ->=geentekst=De Kerk en internet ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
29
Geestelijke vorming en pastorale zorg
Katholieke leken die al dan niet beroepshalve werken in het Kerkelijk apostolaat van sociale communicatie of bij de wereldlijke media, richten zich vaak tot de Kerk om geestelijke leiding en pastorale zorg. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet daarom trachten:
Katholieke leken die al dan niet beroepshalve werken in het Kerkelijk apostolaat van sociale communicatie of bij de wereldlijke media, richten zich vaak tot de Kerk om geestelijke leiding en pastorale zorg. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet daarom trachten:
- aan katholieke communicatiedeskundigen en andere professionals gelegenheid te bieden voor beroepsverrijking middels recollectiedagen, retraites, seminars en steungroepen.
- pastorale zorg aan te bieden die de noodzakelijke steun verschaft, het geloof van de communicatiedeskundigen voedt en hun gevoel van toewijding aan de moeilijke taak om de evangelische en authentiek menselijke waarden door te geven aan de wereld, levend houdt.
Referenties naar alinea 29: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
30
Samenwerking
Samenwerking. Samenwerking omvat samenwerking tussen conferentie en/of bisdommen en tussen bisdommen en andere instellingen zoals religieuze gemeenschappen, universiteiten en instituten voor gezondheidszorg op het terrein van de hulpbronnen. Er moet een pastoraal plan ontworpen worden om:
Samenwerking. Samenwerking omvat samenwerking tussen conferentie en/of bisdommen en tussen bisdommen en andere instellingen zoals religieuze gemeenschappen, universiteiten en instituten voor gezondheidszorg op het terrein van de hulpbronnen. Er moet een pastoraal plan ontworpen worden om:
- relaties te versterken en overleg aan te moedigen tussen vertegenwoordigers van de Kerk en beroepsmensen uit de media die de Kerk veel te leren hebben over het gebruik van media;
- mogelijkheden af te checken voor samenwerkingsproducties via regionale en landelijke centra en de ontwikkeling te bevorderen van gezamenlijke promotie, marketing en distributienetwerken;
- samenwerking te bevorderen met religieuze congregaties die werken op het terrein van de sociale communicatie;
- samen te werken met oecumenische organisaties en met andere Kerken en godsdienstige groeperingen ten aanzien van manieren om toegang tot de media voor godsdienst te verzekeren en te garanderen, en om samen te werken "in de recentelijk ontwikkelde media, vooral ten aanzien van het gemeenschappelijk gebruik van satellieten, databanken en kabelnetten, en van informatica in het algemeen met systeemcompatibiliteit" Criteria voor oecumenische en interreligieuze samenwerking op het gebied van communicatie [[4680|(14)]];
- samen te werken met wereldlijke media, vooral ten aanzien van gemeenschappelijke bezorgdheid over godsdienstige, morele, ethische, culturele, opvoedkundige en sociale onderwerpen.
Referenties naar alinea 30: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
Public relations
Public relations uitgaande van de Kerk betekent actieve communicatie met de gemeenschap via wereldlijke en ook godsdienstige media. Het omvat de bereidheid om de waarden van het evangelie door te geven en de dienstverlening en programma's van de Kerk te publiceren; het eist dat de Kerk alles doet wat in haar vermogen ligt om ervoor te zorgen dat haar eigen ware beeld een weerspiegeling is van Christus. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet ernaar streven:
Public relations uitgaande van de Kerk betekent actieve communicatie met de gemeenschap via wereldlijke en ook godsdienstige media. Het omvat de bereidheid om de waarden van het evangelie door te geven en de dienstverlening en programma's van de Kerk te publiceren; het eist dat de Kerk alles doet wat in haar vermogen ligt om ervoor te zorgen dat haar eigen ware beeld een weerspiegeling is van Christus. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet ernaar streven:
- public relations- kantoren te handhaven met voldoende mensen en materiële bronnen om effectieve communicatie mogelijk te maken tussen de Kerk en de samenleving als geheel;
- publicaties en radio-, televisie- en videoprogramma's te produceren van uitstekende kwaliteit die ruim zicht bieden op de boodschap van het Evangelie en de zending van de Kerk;
- media-prijzen en andere blijken van waardering in te stellen om mensen die beroepsmatig in de media werkzaam zijn aan te moedigen en te steunen;
- Wereldmediadag [d:31] te vieren als middel om het besef van de belangrijkheid van sociale communicatie te bevorderen en de communicatie-initiatieven van de Kerk te steunen.
Referenties naar alinea 31: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
Research
De strategieën van de Kerk op het gebied van sociale communicatie moeten gebaseerd zijn op de resultaten van grondige media-research die onderworpen is aan deskundige analyse en evaluatie. Het is belangrijk dat communicatie-onderzoek onderwerpen en thema's omvat die bijzonder belangrijk zijn voor de zending van de Kerk in het betrokken land of gebied. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet worden ontworpen:
De strategieën van de Kerk op het gebied van sociale communicatie moeten gebaseerd zijn op de resultaten van grondige media-research die onderworpen is aan deskundige analyse en evaluatie. Het is belangrijk dat communicatie-onderzoek onderwerpen en thema's omvat die bijzonder belangrijk zijn voor de zending van de Kerk in het betrokken land of gebied. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet worden ontworpen:
- om instellingen van hogere studies, onderzoekcentra en universiteiten aan te moedigen zich bezig te houden met zowel toegepast als fundamenteel onderzoek op het gebied van communicatie-behoeften en zorgen van de Kerk en samenleving.
- om praktische wegen te vinden voor de interpretatie van actueel communicatie-onderzoek en de toepassing ervan op de zending van de Kerk;
- om lopende theologische reflectie op de processen en instrumenten van sociale communicatie en de rol ervan in Kerk en samenleving te steunen.
Referenties naar alinea 32: 1
De Kerk en internet ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
Communicatie en de ontwikkeling van volkeren
Toegankelijke communicatie en massamedia bieden vele mensen een meer adequate gelegenheid om te participeren in de moderne wereldeconomie, vrijheid van meningsuiting te ervaren en bij te dragen tot het ontstaan van vrede en rechtvaardigheid in de wereld. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet ontworpen worden:
Toegankelijke communicatie en massamedia bieden vele mensen een meer adequate gelegenheid om te participeren in de moderne wereldeconomie, vrijheid van meningsuiting te ervaren en bij te dragen tot het ontstaan van vrede en rechtvaardigheid in de wereld. Een pastoraal plan voor sociale communicatie moet ontworpen worden:
- om de waarden van het evangelie invloed te verschaffen op het brede terrein van hedendaagse media-activiteiten - van boeken uitgeven tot satellietcommunicatie - om zo bij te dragen tot de groei van internationale solidariteit;
- om het openbaar belang te verdedigen en toegang voor de godsdienst tot de media veilig te stellen door deskundige, verantwoorde standpunten in te nemen inzake communicatiewetgeving en politiek en inzake de ontwikkeling van communicatiesystemen;
- om de sociale invloed van geavanceerde communicatietechnologie te analyseren en ongewenste sociale verbrokkeling en culturele destabilisering te helpen voorkomen;
- om professionele communicatiedeskundigen te helpen bij het formuleren en naleven van ethische normen, vooral ten aanzien van onderwerpen als eerlijkheid, nauwkeurigheid, rechtvaardigheid, fatsoen en eerbied voor het leven;
- om strategieën te ontwikkelen ter aanmoediging van ruimere representatieve, verantwoorde toegang tot de media;
- om een profetische rol te vervullen door op het juiste tijdstip vanuit het perspectief van het Evangelie te spreken over de morele dimensies van belangrijke openbare aangelegenheden.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33a
Vaticaanstad, 22 februari 1992, feest van St. Petrus' Stoel
AARTSBISSCHOP JOHN P. FOLEY
president
MGR PIERFRANCO PASTORE
secretaris
Referenties naar alinea 33a: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 6
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/1111-aetatis-novae-nl