
"Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping (Mc. 16, 15)." Dit geeft Jezus Christus als opdracht mee aan Zijn leerlingen.
Het leergezag, met de Paus voorop, heeft veel van deze verkondiging vastgelegd in documenten. Alle gelovigen moeten in staat zijn er kennis van te kunnen nemen en het zich eigen te kunnen maken. Deze site ontsluit daartoe tal van deze documenten, voorzover ze in de Nederlandse taal beschikbaar zijn.
Helpt u mee om dit ook in de toekomst te kunnen blijven doen?
Dit kan door
maandelijks of eenmalig
een bedrag te doneren (aftrekbaar van de belasting).
Bankrekening DE65 37060193 1017834017
BIC: GENODED1PAX
t.n.v. Stg. InterKerk, Schiedam
of via iDeal
"Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping (Mc. 16, 15)." Dit geeft Jezus Christus als opdracht mee aan Zijn leerlingen.
Het leergezag, met de Paus voorop, heeft veel van deze verkondiging vastgelegd in documenten. Alle gelovigen moeten in staat zijn er kennis van te kunnen nemen en het zich eigen te kunnen maken. Deze site ontsluit daartoe tal van deze documenten, voorzover ze in de Nederlandse taal beschikbaar zijn.
Helpt u mee om dit ook in de toekomst te kunnen blijven doen?
Dit kan door
een bedrag te doneren (aftrekbaar van de belasting).
Bankrekening DE65 37060193 1017834017
BIC: GENODED1PAX
t.n.v. Stg. InterKerk, Schiedam
of via iDeal
Van de heilige Jozef weten we niet meer dan hetgeen het Nieuwe Testament van hem mededeelt, met name in het zogenaamde "Kindsheidsvangelie" in het Evangelie volgens St. Lucas. Zo kennen wij hem alleen in de context van Jezus' geboorte en kinderjaren: gewetensvol ten opzichte van haar die hij tot echtgenote heeft gekozen, zich bewust van zijn vaderlijke plicht met betrekking tot Jezus. Daarom kenmerkt het Evangelie hem als rechtvaardig of rechtschapen, d.w.z. als trouw in zijn verplichtingen jegens God en de mensen. Feestdag op 19 maart. Omdat het een Hoogfeest is wordt op deze dag het Alleluja en Gloria wel gebeden/gezongen.
De maand maart is speciaal aan St. Jozef toegewijd.
In de Romeinse Canon ("Eucharistisch Gebed I") wordt zijn naam genoemd, zoals al door de H. Paus Johannes XXIII in 1962 Congregatie voor de Riten
Novis hisce temporibus
Opnemen van St. Jozef aan de Canon van de Eucharistie
(13 november 1962) voor het Romeinse Missaal 1962. Zie ook het Decreet Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten
Paternas vices erga
Decreet over het invoegen van de naam van St. Jozef in de Eucharistische Gebeden II, III en IV
(1 mei 2013), dat de opname van de naam van Jozef ook in andere Eucharistische Gebeden in de Novo Ordo regelt.
Paus Franciscus heeft een ‘Jozefjaar’ uitgeroepen dat van 8 december 2020 tot en met 8 december 2021 duurt. Zie brief Paus Franciscus - Apostolische Brief
Patris Corde
Met een vaderhart - Bij de 150e verjaardag van het uitroepen van St. Jozef tot Patroon van de universele Kerk - Afkondiging Sint Jozefjaar
(8 december 2020) en het decreet Apostolische Penitentiarie
Commemorantur hodie
Decreet bij gelegenheid van het Jozefjaar, uitgeroepen n.a.v. de 150e verjaardag van de verheffing van St. Jozef tot Patroon van de universele Kerk
(8 december 2020), met de regelingen voor Aflaten tijdens het Jozefjaar.
Zie ook het dossier over Jozef, voedstervader van Jezus
Van de heilige Jozef weten we niet meer dan hetgeen het Nieuwe Testament van hem mededeelt, met name in het zogenaamde "Kindsheidsvangelie" in het Evangelie volgens St. Lucas. Zo kennen wij hem alleen in de context van Jezus' geboorte en kinderjaren: gewetensvol ten opzichte van haar die hij tot echtgenote heeft gekozen, zich bewust van zijn vaderlijke plicht met betrekking tot Jezus. Daarom kenmerkt het Evangelie hem als rechtvaardig of rechtschapen, d.w.z. als trouw in zijn verplichtingen jegens God en de mensen. Feestdag op 19 maart. Omdat het een Hoogfeest is wordt op deze dag het Alleluja en Gloria wel gebeden/gezongen.
De maand maart is speciaal aan St. Jozef toegewijd.
In de Romeinse Canon ("Eucharistisch Gebed I") wordt zijn naam genoemd, zoals al door de H. Paus Johannes XXIII in 1962 Congregatie voor de Riten
Novis hisce temporibus
Opnemen van St. Jozef aan de Canon van de Eucharistie
(13 november 1962) voor het Romeinse Missaal 1962. Zie ook het Decreet Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten
Paternas vices erga
Decreet over het invoegen van de naam van St. Jozef in de Eucharistische Gebeden II, III en IV
(1 mei 2013), dat de opname van de naam van Jozef ook in andere Eucharistische Gebeden in de Novo Ordo regelt.
Paus Franciscus heeft een ‘Jozefjaar’ uitgeroepen dat van 8 december 2020 tot en met 8 december 2021 duurt. Zie brief Paus Franciscus - Apostolische Brief
Patris Corde
Met een vaderhart - Bij de 150e verjaardag van het uitroepen van St. Jozef tot Patroon van de universele Kerk - Afkondiging Sint Jozefjaar
(8 december 2020) en het decreet Apostolische Penitentiarie
Commemorantur hodie
Decreet bij gelegenheid van het Jozefjaar, uitgeroepen n.a.v. de 150e verjaardag van de verheffing van St. Jozef tot Patroon van de universele Kerk
(8 december 2020), met de regelingen voor Aflaten tijdens het Jozefjaar.
Zie ook het dossier over Jozef, voedstervader van Jezus
"Ook dit jaar staat de Heer ons een gunstige tijd toe om ons erop voor te bereiden met een vernieuwd hart het grote mysterie te vieren van de dood en de verrijzenis van Jezus, de spil van het persoonlijke en gemeenschappelijke leven van de Christen."
De boodschap voor de Veertigdagentijd (of Vasten) voor dit jaar is hier te vinden: Paus Franciscus - Boodschap
“Wij gaan nu naar Jeruzalem ..” (Mt. 20, 18). De Veertigdagentijd: een tijd om geloof, hoop en naastenliefde te hernieuwen.
Veertigdagentijd 2021
(11 november 2020).
De Veertigdagentijd begint op Aswoensdag, 17 februari 2021. Met Palmzondag, 28 maart 2021, begint de Goede Week en op 4 april is het Hoogfeest van de Verrijzenis van de Heer: Pasen.
De liturgie tijdens de Veertigdagentijd, maar ook rond het Sacrum Triduum, de heilige drie dagen (Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag) aan het einde van de Veertigdagentijd, en de viering van de Paaswake (het biddend verwachten en vieren van de Verrijzenis van Christus) wordt besproken in Congregatie voor de Goddelijke Eredienst
Paschalis sollemnitatis
De voorbereiding en viering van het Paasfeest - Rondzendbrief
(16 januari 1988), Rondzendbrief over de voorbereiding en viering van het Paasfeest. En de toepassing daarvan in de Nederlandse situatie: Nederland
De viering van het Paastriduum: Enkele aspecten van de liturgie van het lijden, sterven en verrijzen van de Heer
(22 februari 2012).
"Ook dit jaar staat de Heer ons een gunstige tijd toe om ons erop voor te bereiden met een vernieuwd hart het grote mysterie te vieren van de dood en de verrijzenis van Jezus, de spil van het persoonlijke en gemeenschappelijke leven van de Christen."
De boodschap voor de Veertigdagentijd (of Vasten) voor dit jaar is hier te vinden: Paus Franciscus - Boodschap
“Wij gaan nu naar Jeruzalem ..” (Mt. 20, 18). De Veertigdagentijd: een tijd om geloof, hoop en naastenliefde te hernieuwen.
Veertigdagentijd 2021
(11 november 2020).
De Veertigdagentijd begint op Aswoensdag, 17 februari 2021. Met Palmzondag, 28 maart 2021, begint de Goede Week en op 4 april is het Hoogfeest van de Verrijzenis van de Heer: Pasen.
De liturgie tijdens de Veertigdagentijd, maar ook rond het Sacrum Triduum, de heilige drie dagen (Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag) aan het einde van de Veertigdagentijd, en de viering van de Paaswake (het biddend verwachten en vieren van de Verrijzenis van Christus) wordt besproken in Congregatie voor de Goddelijke Eredienst
Paschalis sollemnitatis
De voorbereiding en viering van het Paasfeest - Rondzendbrief
(16 januari 1988), Rondzendbrief over de voorbereiding en viering van het Paasfeest. En de toepassing daarvan in de Nederlandse situatie: Nederland
De viering van het Paastriduum: Enkele aspecten van de liturgie van het lijden, sterven en verrijzen van de Heer
(22 februari 2012).
Sinds Sint-Thomas van Aquino op 18 juli 1323 door Paus Johannes XXII werd heiligverklaard en hij door de heilige Paus Pius V op 15 april 1567 tot kerkleraar werd uitgeroepen, geniet zijn denken een bijzondere plaats in de katholieke Kerk.
In recentere tijden hebben de Pausen telkenmale het belang van zijn filosofie en theologie voor de cultuur in het algemeen en de theologie en de kerkelijke studies in het bijzonder onderstreept. Van deze uitspraken zijn inmiddels in deze database teksten opgenomen, zoals deze te vinden zijn in het speciale dossier over de H. Thomas van Aquino. Zijn feestdag wordt liturgisch gevierd op 28 januari (Gewone Vorm) en 7 maart (Buitengewone Vorm).
Sinds Sint-Thomas van Aquino op 18 juli 1323 door Paus Johannes XXII werd heiligverklaard en hij door de heilige Paus Pius V op 15 april 1567 tot kerkleraar werd uitgeroepen, geniet zijn denken een bijzondere plaats in de katholieke Kerk.
In recentere tijden hebben de Pausen telkenmale het belang van zijn filosofie en theologie voor de cultuur in het algemeen en de theologie en de kerkelijke studies in het bijzonder onderstreept. Van deze uitspraken zijn inmiddels in deze database teksten opgenomen, zoals deze te vinden zijn in het speciale dossier over de H. Thomas van Aquino. Zijn feestdag wordt liturgisch gevierd op 28 januari (Gewone Vorm) en 7 maart (Buitengewone Vorm).
In 2004 heeft de Nederlandse Bisschoppenconferentie voor deze Vorm de Nederland
Kruis- en quatertemperdagen
(7 december 2004) als uitvoering van de algemene regeling voor de Nederlandse Bisdommen ingevoerd
Bepaalde woensdagen in Novo Ordo (in de Buitengewone Vorm ook vrijdagen en zaterdagen) als dagen van gebed (en boete) met betrekking tot de oogst werden al vroegtijdig verbonden met het begin van elk van de vier jaargetijden. Omwille van deze vier tijden ("quattuor tempora") kregen deze dagen de benaming "quatertemperdagen". De tijden zijn dan in de Vasten, ná Pinksteren, in september en in de Advent.
- Volgens de kalender van de "Gewone Vorm" van de Romeinse Ritus, dat vanaf 1970 in gebruik is, is de quatertemperdag op de tweede woensdag in maart, dat is dit jaar 10 maart.
- De kalender van de "Buitengewone Vorm" van de Romeinse Ritus, (de Vorm die sinds 14 september 2007 ruimer mogelijk is gemaakt door Paus Benedictus XVI) geeft sinds 1962 aan dat de quatertemperdagen de woensdag, vrijdag en zaterdag ná de 1e zondag van de Vasten vallen, dit jaar dus 24, 26 en 27 februari..
Daarbij zijn de woensdag en de zaterdag zijn halve onthoudingsdagen, dat wil zeggen dat het gebruik van vlees uitsluitend is toegestaan tijdens de hoofdmaaltijd. De vrijdag is een volledige onthoudingsdag, zoals alle vrijdagen in het jaar, met uitzondering van kerkelijke feestdagen. Zie ook: Reflecties bij de Quatertemperdagen in de Advent
In 2004 heeft de Nederlandse Bisschoppenconferentie voor deze Vorm de Nederland
Kruis- en quatertemperdagen
(7 december 2004) als uitvoering van de algemene regeling voor de Nederlandse Bisdommen ingevoerd
Bepaalde woensdagen in Novo Ordo (in de Buitengewone Vorm ook vrijdagen en zaterdagen) als dagen van gebed (en boete) met betrekking tot de oogst werden al vroegtijdig verbonden met het begin van elk van de vier jaargetijden. Omwille van deze vier tijden ("quattuor tempora") kregen deze dagen de benaming "quatertemperdagen". De tijden zijn dan in de Vasten, ná Pinksteren, in september en in de Advent.
- Volgens de kalender van de "Gewone Vorm" van de Romeinse Ritus, dat vanaf 1970 in gebruik is, is de quatertemperdag op de tweede woensdag in maart, dat is dit jaar 10 maart.
- De kalender van de "Buitengewone Vorm" van de Romeinse Ritus, (de Vorm die sinds 14 september 2007 ruimer mogelijk is gemaakt door Paus Benedictus XVI) geeft sinds 1962 aan dat de quatertemperdagen de woensdag, vrijdag en zaterdag ná de 1e zondag van de Vasten vallen, dit jaar dus 24, 26 en 27 februari..
Daarbij zijn de woensdag en de zaterdag zijn halve onthoudingsdagen, dat wil zeggen dat het gebruik van vlees uitsluitend is toegestaan tijdens de hoofdmaaltijd. De vrijdag is een volledige onthoudingsdag, zoals alle vrijdagen in het jaar, met uitzondering van kerkelijke feestdagen. Zie ook: Reflecties bij de Quatertemperdagen in de Advent
De Congregatie voor de Geloofsleer heeft 22 september 2020 de brief Congregatie voor de Geloofsleer
Samaritanus Bonus
De barmhartige Samaritaan - over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen
(14 juli 2020), "De barmhartige Samaritaan - over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen" uitgegeven.
Uit een commentaar van Broeder Stockman van de Broeders van Liefde: "Het eerste deel geeft ons een duidelijk kader waarin we goede zorg dienen te plaatsen en de belangrijkheid ervan. Voor hen die in de zorgverlening actief zijn en deze mee helpen organiseren blijft het een uitdaging om zich steeds naar dit ideaal te richten, en dat in het voetspoor van de goede – barmhartige Samaritaan als onze na te volgen icoon. De handreiking die hier wordt gegeven over de wijze dat we met het lijden kunnen omgaan is slechts een opstap naar en een dringende uitnodiging voor een verdere reflectie die zo nodig is willen we onze zorgverlening echt vanuit een christelijke basis blijven voeden. Laten we vooral hopen en bidden dat dit document ons en velen mag helpen deze noodzakelijke helderheid te scheppen in deze zeer gevoelige problematiek en dat het tegelijk een bevestiging mag zijn voor allen die zich blijven inzetten voor de verdediging van het leven vanaf het moment van de conceptie tot het moment van de natuurlijke dood."
De Congregatie voor de Geloofsleer heeft 22 september 2020 de brief Congregatie voor de Geloofsleer
Samaritanus Bonus
De barmhartige Samaritaan - over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen
(14 juli 2020), "De barmhartige Samaritaan - over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen" uitgegeven.
Uit een commentaar van Broeder Stockman van de Broeders van Liefde: "Het eerste deel geeft ons een duidelijk kader waarin we goede zorg dienen te plaatsen en de belangrijkheid ervan. Voor hen die in de zorgverlening actief zijn en deze mee helpen organiseren blijft het een uitdaging om zich steeds naar dit ideaal te richten, en dat in het voetspoor van de goede – barmhartige Samaritaan als onze na te volgen icoon. De handreiking die hier wordt gegeven over de wijze dat we met het lijden kunnen omgaan is slechts een opstap naar en een dringende uitnodiging voor een verdere reflectie die zo nodig is willen we onze zorgverlening echt vanuit een christelijke basis blijven voeden. Laten we vooral hopen en bidden dat dit document ons en velen mag helpen deze noodzakelijke helderheid te scheppen in deze zeer gevoelige problematiek en dat het tegelijk een bevestiging mag zijn voor allen die zich blijven inzetten voor de verdediging van het leven vanaf het moment van de conceptie tot het moment van de natuurlijke dood."
In juni 2005 heeft Paus Benedictus XVI het Catechismus-Compendium
Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk
(28 juni 2005) uitgegeven. Aan de hand van vragen en antwoorden geeft dit Catechismus-Compendium
Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk
(28 juni 2005) in het kort de kernpunten uit ons geloof weer. Bij elke vraag in deze elektronische versie van het Compendium kan direct doorgeklikt worden naar de bijbehorende gedeeltes uit de "grote" Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997), waar over ieder onderwerp meer uitgebreide informatie te vinden is.
Overigens staat op deze site al sinds april 2001 de Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997) zoals deze in 1997 door de Paus is H. Paus Johannes Paulus II - Apostolische Brief
Laetamus Magnopere
Goedkeuring editio typica Katechismus voor de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997).
In 2011 is vervolgens de Catechismus-Compendium
Youcat
Jongerencatechismus van de Katholieke Kerk - met een woord vooraf door Paus Benedictus XVI
(29 november 2010), een catechismus voor de jongeren, uitgekomen die teruggrijpt op de Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997) en samen met jongeren voor de jongeren is opgezet.
In juni 2005 heeft Paus Benedictus XVI het Catechismus-Compendium
Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk
(28 juni 2005) uitgegeven. Aan de hand van vragen en antwoorden geeft dit Catechismus-Compendium
Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk
(28 juni 2005) in het kort de kernpunten uit ons geloof weer. Bij elke vraag in deze elektronische versie van het Compendium kan direct doorgeklikt worden naar de bijbehorende gedeeltes uit de "grote" Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997), waar over ieder onderwerp meer uitgebreide informatie te vinden is.
Overigens staat op deze site al sinds april 2001 de Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997) zoals deze in 1997 door de Paus is H. Paus Johannes Paulus II - Apostolische Brief
Laetamus Magnopere
Goedkeuring editio typica Katechismus voor de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997).
In 2011 is vervolgens de Catechismus-Compendium
Youcat
Jongerencatechismus van de Katholieke Kerk - met een woord vooraf door Paus Benedictus XVI
(29 november 2010), een catechismus voor de jongeren, uitgekomen die teruggrijpt op de Catechismus-Compendium
Catechismus van de Katholieke Kerk
(15 augustus 1997) en samen met jongeren voor de jongeren is opgezet.
RK Documenten wordt volledig beheerd door vrijwilligers. Om deze site te bekostigen zijn we afhankelijk van uw hulp.
Help ons en doneer!